
Η τεχνολογία δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα εν πλω (Onboard Carbon Capture ‒ OCC) περνά πλέον από τη θεωρία στην πράξη. Για πρώτη φορά παγκοσμίως, εφαρμόστηκε με επιτυχία από το Global Centre for Maritime Decarbonisation (GCMD) μια πλήρης αλυσίδα αξίας για CO₂ που δεσμεύτηκε απευθείας επί πλοίου, από το στάδιο δέσμευσής του έως την τελική του αξιοποίηση στη βιομηχανία.
Το έργο υλοποιήθηκε στην Κίνα, με τεχνικούς εταίρους και φορείς από ολόκληρη την αλυσίδα. Η τεχνολογική καρδιά της εφαρμογής ήταν η εγκατάσταση OCC της SMDERI-QET, η οποία δέσμευσε 25,44 τόνους CO₂ από το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «MV Ever Top». Το αέριο διοχετεύτηκε σε δεξαμενή και μεταφέρθηκε μέσω μεταφόρτωσης πλοίου σε πλοίο (STS) στο Dejin 26. Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκε εκφόρτωση σε βυτιοφόρο όχημα στο λιμάνι Zhoushan.
Το GCMD, ηγούμενο της δεύτερης φάσης, ανέλαβε τη μεταφορά του δεσμευμένου CO₂ σε βιομηχανική εγκατάσταση στην Μογγολία. Εκεί, σε μονάδα κοινοπραξίας των GreenOre και Baotou Steel, το CO₂ χρησιμοποιήθηκε στην παραγωγή ασβεστίου χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος, υλικού που αποτελεί βασικό συστατικό για βιώσιμα δομικά υλικά. Με αυτόν τον τρόπο, επιβεβαιώθηκε η δυνατότητα αξιοποίησης του CO₂ από τη ναυτιλία σε ευρύτερες βιομηχανικές εφαρμογές.
Η σημασία αυτού του εγχειρήματος δεν περιορίζεται μόνο στη δέσμευση και στη μεταφορά. Εξίσου καινοτόμος ήταν η επαναταξινόμηση του CO₂ από «επικίνδυνο απόβλητο» σε «επικίνδυνο φορτίο», γεγονός που ξεκλείδωσε τη δυνατότητα επαναχρησιμοποίησής του ως βιομηχανικής πρώτης ύλης. Αυτή η αλλαγή κανονιστικού πλαισίου απαιτούσε στενή συνεργασία με τις αρμόδιες κινεζικές αρχές και δείχνει τον ρόλο που παίζει η ρυθμιστική ευελιξία στην εφαρμογή νέων τεχνολογιών.
Ταυτόχρονα, το GCMD απέδειξε ότι μπορεί να οργανώσει μια λειτουργική εφοδιαστική αλυσίδα CO₂, η οποία περιλαμβάνει δέσμευση, προσωρινή αποθήκευση, μεταφορά άνω των 2.000 χλμ. και τελική βιομηχανική χρήση. Σημειώνεται ότι η επιλογή αξιοποίησης του CO₂ στην παραγωγή δομικών υλικών, όπως υποδεικνύει και η μελέτη COLOSSUS του ίδιου του οργανισμού, αποτελεί μία από τις πιο αποδοτικές διαδρομές από πλευράς μείωσης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Η επιτυχία του έργου βασίστηκε σε μια ευρεία συμμαχία τεχνολογικών και θεσμικών εταίρων, όπως οι Evergreen Marine Corp., Dejin Shipping, Baorong Environmental Co. Ltd. και δημόσιες αρχές όπως η Shanghai Maritime Safety Administration και το Shanghai International Port Group. Η συνέργεια αυτή ανέδειξε ότι η απαλλαγή από τον άνθρακα στη ναυτιλία μπορεί να στηρίζεται σε λύσεις που είναι τεχνολογικά ώριμες, κανονιστικά εφαρμόσιμες και βιομηχανικά αξιοποιήσιμες.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Απώλειες κατέγραψε η ναυλαγορά των LNG carriers την περασμένη εβδομάδα, με τους ναύλους να υποχωρούν ελαφρά. Σύμφωνα με έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
«Ανοιχτή πληγή» αποτελεί η δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ (και) για την παγκόσμια αγορά πετροχημικών, η οποία προσπαθεί ακόμη να ανακάμψει από τους σκοπέλους των…
Στον «πυρετό» της ανάπτυξης λιμενικών υποδομών της ασιατικής υποηπείρου εντάσσεται πλέον και το Μπανγκλαντές, με το πλάνο της χώρας για τη δημιουργία λιμένα βαθέων…
Ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία αποανθρακοποίησης του κλάδου της κρουαζιέρας κατεγράφη πρόσφατα στα ναυπηγεία της ιταλικής Fincantieri. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής…
Η πορεία της ναυτιλιακής βιομηχανίας προς την αποανθρακοποίηση συνιστά ένα από τα πλέον φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα. Στο πλαίσιο αυτό,…
Τη σκυτάλη από τον πρόεδρο Τραμπ παίρνει το Μεξικό αναφορικά με την επιβολή δασμών, καθώς ανακοίνωσε δασμούς ύψους 50% στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την…
Η επέκταση των δραστηριοτήτων της JERA σε διεθνές επίπεδο συνεχίζεται με ταχύτατους ρυθμούς, με τον ιαπωνικό κολοσσό ενέργειας να πραγματοποιεί νέα «στάση», αυτή τη…
Η σταθερότητα φαίνεται να αποτελεί το νέο status quo της ναυλαγοράς των LPG carriers, καθώς την περασμένη εβδομάδα δεν σημειώθηκαν μεταβολές στους spot ναύλους.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ