
Εν μέσω συθέμελων γεωπολιτικών και εμπορικών ανακατατάξεων, οι μεσοπρόθεσμες προοπτικές για τις αγορές πετρελαίου μοιάζουν θολές. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Gibson εστιάζει στις προβλέψεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) για την αγορά πετρελαίου και στις πιθανές επιπτώσεις στις αγορές δεξαμενόπλοιων.
Σύμφωνα με τον IEA, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να κορυφωθεί το 2029, με τις χώρες της Ασίας-Ειρηνικού, ιδίως την Ινδία, και εκείνες της Νοτιοανατολικής Ασίας να ηγούνται της αύξησης της ζήτησης έως τότε.
Στο μέτωπο της προσφοράς, η παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 3,4 εκατ. βαρέλια ημερησίως μεταξύ 2024 και 2030, με ισχυρή ανάπτυξη στην Αμερική. Όσον αφορά τα διυλιστήρια, η παγκόσμια παραγωγική ικανότητα προβλέπεται πως θα αυξηθεί κατά 2,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως το ίδιο διάστημα, χάρη στη δυναμική παρουσία της Κίνας και της Ινδίας. Παράλληλα, ο IEA εκτιμά ότι τα διυλιστήρια θα στραφούν σταδιακά προς τα πετροχημικά προϊόντα και στην παραγωγή βιοκαυσίμων
Αν και οι εκτιμήσεις του IEA έχουν αμφισβητηθεί στο παρελθόν, εφόσον επαληθευτούν, οι επιπτώσεις στις αγορές δεξαμενόπλοιων θα είναι πολυδιάστατες. Ειδικότερα, σημαντικό μέρος της προβλεπόμενης αύξησης της ζήτησης αναμένεται να προέλθει από τα πετροχημικά προϊόντα και τα υγρά φυσικού αερίου (NGLs), μετατοπίζοντας τη ζήτηση προς τα chemical tankers και τα LNG carriers. Παράλληλα, η σταδιακή στροφή προς τα βιοκαύσιμα θα ανοίξει νέες ευκαιρίες για εξειδικευμένα δεξαμενόπλοια.
Τα crude tankers αναμένεται να διατηρήσουν τη δυναμική τους, καθώς η αυξανόμενη ζήτηση ανατολικά του Σουέζ θα καλυφθεί από την αυξανόμενη προσφορά δυτικά του Σουέζ, αυξάνοντας σημαντικά τα τονομίλια. Αντίθετα, οι προοπτικές για τα product tankers φαίνονται αβέβαιες, καθώς η αναδιάρθρωση της αγοράς των διυλιστηρίων ενδέχεται να περιορίσει την ανάγκη για θαλάσσια μεταφορά συμβατικών καυσίμων, δημιουργώντας πιέσεις στην αγορά.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Εγκύκλιο με τα έκτακτα μέτρα για την αντιμετώπιση της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα την Τετάρτη, 23 Ιουλίου 2025 εξέδωσε το υπουργείο…
Σε αναγκαστική προσθαλάσσωση προέβη πυροσβεστικό ελικόπτερο ανοιχτά του λιμανιού της Ελευσίνας. Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες από την Πυροσβεστική, ελικόπτερο μισθωμένο τύπου Erickson…
Πλεόνασμα ύψους €196,5 εκατ. εμφάνισε, για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια, τον Μάιο, το Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών της χώρας. Υπενθυμίζεται ότι τον αντίστοιχο μήνα…
Το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΝΕΕ), στο πλαίσιο της στρατηγικής του για την ανάδειξη και ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού της χώρας, παρουσιάζει δύο νέα προωθητικά…
Σημαντική βελτίωση εμφάνισε το Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών της χώρας στο πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου 2025, καθώς το έλλειμμα του μειώθηκε κατά 2,1 δισ. ευρώ…
«Υλοποιώ την υπόσχεσή μου για τη δημιουργία δύο νέων Εθνικών Θαλάσσιων Πάρκων σε Ιόνιο και Νότιο Αιγαίο», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοινώνοντας τη δημιουργία…
Το Ωνάσειο Νοσοκομείο συμμετείχε ενεργά σε πολυδιάστατη ανθρωπιστική αποστολή στο Τουλεάρ της Νότιας Μαδαγασκάρης, ενισχύοντας με προσωπικό, εξοπλισμό και εκπαίδευση το τοπικό σύστημα υγείας.…
Ένα σημαντικό ορόσημο στη διαδικασία ναυπήγησης ενός καινοτόμου LNG carrier ανακοίνωσε η Minerva Gas. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, πρόσφατα πραγματοποιήθηκε…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ