
Η Ιαπωνία εξετάζει τολμηρά μέτρα για την αναζωογόνηση της άλλοτε κυρίαρχης ναυπηγικής βιομηχανίας της, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας ενός κρατικού ναυπηγείου που θα υποστηρίζεται από την κυβέρνηση, ως μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου για την ανοικοδόμηση των ναυτιλιακών κατασκευαστικών δυνατοτήτων.
Μια πρόταση που υποβλήθηκε την Παρασκευή στον Πρωθυπουργό Shigeru Ishiba από το Φιλελεύθερο Δημοκρατικό Κόμμα (LDP) περιλαμβάνει την αποκατάσταση αδρανών ναυπηγικών και επισκευαστικών εγκαταστάσεων και την παροχή κινήτρων για την προσέλκυση δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων σε προηγμένες ναυπηγικές υποδομές.
Τα τελευταία χρόνια, το μερίδιο της Ιαπωνίας στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία έχει μειωθεί σημαντικά, κυρίως λόγω του έντονου ανταγωνισμού σε επίπεδο κόστους από τα κινεζικά και τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία. Προκειμένου να γίνει αντιληπτή η μεταμόρφωση της παγκόσμιας ναυπηγικής βιομηχανίας η Xclusiv Shipbrokers αναλύει τα δεδομένα για τις παραδόσεις πλοίων το 2008 και το 2024 (εστιάζοντας σε πλοία ≥10.000 dwt).
Το 2008 ναυπηγήθηκαν συνολικά 480 bulk carriers και πλοία γενικού φορτίου παγκοσμίως. Η Ιαπωνία ηγήθηκε με μερίδιο 47%, ακολουθούμενη από την Κίνα με 42%. Η Νότια Κορέα, εν τω μεταξύ, κυριάρχησε στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, κατασκευάζοντας το 46% του συνόλου των δεξαμενόπλοιων, ενώ η Κίνα και η Ιαπωνία κατείχαν μερίδιο αγοράς περίπου 20% η καθεμία. Όσον αφορά τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η Κίνα κατασκεύασε το 38% των 468 πλοίων που παραδόθηκαν εκείνο το έτος, με τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία να συνεισφέρουν 31% και 9% αντίστοιχα. Η Νότια Κορέα ηγήθηκε επίσης στα gas carriers, κατασκευάζοντας το 62% των πλοίων, έναντι 25% της Ιαπωνίας και 7% της Κίνας.
Μέχρι το 2024, η κυριαρχία της Κίνας σε όλους τους σημαντικούς τύπους πλοίων έχει γίνει εμφανής. Στις ναυπηγήσεις πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και γενικού φορτίου, η Κίνα αντιπροσωπεύει πλέον μερίδιο 62%, ενώ το μερίδιο της Ιαπωνίας έχει μειωθεί στο 31%. Μια αντιστροφή έχει συμβεί στην αγορά δεξαμενόπλοιων, με την Κίνα να κατέχει πλέον την πρώτη θέση με 46%, τη Νότια Κορέα να πέφτει στο 21% και την Ιαπωνία στο 18%. Στη ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το μερίδιο αγοράς της Κίνας έχει εκτοξευθεί στο 65%, ενώ τα μερίδια των Νότιας Κορέας και Ιαπωνίας έχουν μειωθεί στο 27% και 8% αντίστοιχα. Αν και η Νότια Κορέα παραμένει ηγέτιδα δύναμη στα gas carriers με 63%, η Κίνα έχει κάνει σημαντικά βήματα προόδου, αυξάνοντας το μερίδιό της στο 26%, από μόλις 7% το 2008.
Βάσει δεδομένων της Xclusiv, επί του παρόντος, επιχειρούν διεθνώς περίπου 6.355 bulk carriers που έχουν κατασκευαστεί στα ιαπωνικά ναυπηγεία, με 1.861 από αυτά (29%) να είναι ηλικίας 21 ετών και άνω. Μέχρι το 2030, ο αριθμός των ιαπωνικών bulk carriers αναμένεται να φθάσει τα 7.342, εκ των οποίων τα 3.049 (41,5%) θα είναι ηλικίας 21 ετών ή μεγαλύτερα. Παράλληλα, 2.071 πλοία έχουν κατασκευαστεί στα ιαπωνικά ναυπηγεία, με 649 από αυτά (31%) να είναι ηλικίας 21 ετών ή μεγαλύτερα. Μέχρι το 2030, ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων ιαπωνικής κατασκευής αναμένεται να αυξηθεί σε 2.192, με 1.156 πλοία (53%) ηλικίας 21 ετών ή μεγαλύτερα.
Παρά την κατακόρυφη πτώση της ανταγωνιστικότητας της ιαπωνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, ο κλάδος επιχειρεί να βρεθεί ξανά σε θέση ισχύος. Ο Yukito Higaki, Πρόεδρος της Imabari Shipbuilding, του μεγαλύτερου ναυπηγείου εμπορικών πλοίων της Ιαπωνίας, διορίστηκε πρόεδρος της Japan Shipbuilding Industry Association (JSIA). Είναι η πρώτη φορά που ο ρόλος αυτός ανατίθεται σε κάποιον που προέρχεται από ένα αμιγώς εμπορικό ναυπηγείο και όχι από έναν διαφοροποιημένο βιομηχανικό όμιλο όπως η Mitsubishi ή η IHI. Σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου, ο Higaki περιέγραψε έναν φιλόδοξο στόχο: το μερίδιο αγοράς της Ιαπωνίας στη ναυπηγική βιομηχανία να διπλασιαστεί και να φτάσει στο 20% τουλάχιστον έως το 2030.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στην κατασκευή ενός ειδικού πιλοτικού υβριδικού έργου στην Αστυπάλαια, το οποίο θα συνδυάζει την ηλιακή ενέργεια και την ηλεκτροχημική αποθήκευση προχωρά η ΔΕΗ. Συγκεκριμένα,…
Με δεκαετίες εμπειρίας στην ανάπτυξη τεχνολογικά προηγμένων συστημάτων, ισχυρή τεχνογνωσία στην Έρευνα και Ανάπτυξη (R&D) διεθνώς ανταγωνιστικών προϊόντων και υπηρεσιών, και έξι κορυφαίες εταιρείες…
H Κίνα θα ξεπεράσει την Αυστραλία ως ο μεγαλύτερος παραγωγός λιθίου, του μετάλλου που χρησιμοποιείται στην κατασκευή μπαταριών. Μάλιστα, η πρόσφατη έκθεση της Fastmarkets,…
Σημαντική ημέρα για χιλιάδες υποψηφίους και υποψήφιες των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025 αποτελεί η σημερινή, Πέμπτη 26 Ιουνίου. Συγκεκριμένα, άνοιξε επίσημα η πλατφόρμα του υπουργείου…
Ένα ακόμα βήμα για την ενίσχυση και την ανανέωση του στόλου της πραγματοποίησε η Performance Shipping Management Inc. Συγκεκριμένα, η εταιρεία ανακοίνωσε την επιτυχή…
Η CMA D. ARGOUDELIS & CO S.A., ηγετική δύναμη στους τομείς της ναυτιλιακής τεχνολογίας και των βιομηχανικών & ενεργειακών αυτοματισμών, ανακοινώνει με ιδιαίτερη χαρά…
Η Vsltec, μια ψηφιακή πλατφόρμα που αναδιαμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο οι ναυτιλιακές εταιρείες προμηθεύονται τεχνικές υπηρεσίες, ανακοίνωσε σήμερα την επιτυχή ολοκλήρωση του…
Με επιτυχία πραγματοποίησαν ο ΑΔΜΗΕ και η Ariadne Interconnection τη μεταφορά ηλεκτρικών φορτίων 320 MW από την Κρήτη προς την Αττική, μέσω της νέας…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ