
Η Ιαπωνία εξετάζει τολμηρά μέτρα για την αναζωογόνηση της άλλοτε κυρίαρχης ναυπηγικής βιομηχανίας της, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας ενός κρατικού ναυπηγείου που θα υποστηρίζεται από την κυβέρνηση, ως μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου για την ανοικοδόμηση των ναυτιλιακών κατασκευαστικών δυνατοτήτων.
Μια πρόταση που υποβλήθηκε την Παρασκευή στον Πρωθυπουργό Shigeru Ishiba από το Φιλελεύθερο Δημοκρατικό Κόμμα (LDP) περιλαμβάνει την αποκατάσταση αδρανών ναυπηγικών και επισκευαστικών εγκαταστάσεων και την παροχή κινήτρων για την προσέλκυση δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων σε προηγμένες ναυπηγικές υποδομές.
Τα τελευταία χρόνια, το μερίδιο της Ιαπωνίας στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία έχει μειωθεί σημαντικά, κυρίως λόγω του έντονου ανταγωνισμού σε επίπεδο κόστους από τα κινεζικά και τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία. Προκειμένου να γίνει αντιληπτή η μεταμόρφωση της παγκόσμιας ναυπηγικής βιομηχανίας η Xclusiv Shipbrokers αναλύει τα δεδομένα για τις παραδόσεις πλοίων το 2008 και το 2024 (εστιάζοντας σε πλοία ≥10.000 dwt).
Το 2008 ναυπηγήθηκαν συνολικά 480 bulk carriers και πλοία γενικού φορτίου παγκοσμίως. Η Ιαπωνία ηγήθηκε με μερίδιο 47%, ακολουθούμενη από την Κίνα με 42%. Η Νότια Κορέα, εν τω μεταξύ, κυριάρχησε στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, κατασκευάζοντας το 46% του συνόλου των δεξαμενόπλοιων, ενώ η Κίνα και η Ιαπωνία κατείχαν μερίδιο αγοράς περίπου 20% η καθεμία. Όσον αφορά τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η Κίνα κατασκεύασε το 38% των 468 πλοίων που παραδόθηκαν εκείνο το έτος, με τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία να συνεισφέρουν 31% και 9% αντίστοιχα. Η Νότια Κορέα ηγήθηκε επίσης στα gas carriers, κατασκευάζοντας το 62% των πλοίων, έναντι 25% της Ιαπωνίας και 7% της Κίνας.
Μέχρι το 2024, η κυριαρχία της Κίνας σε όλους τους σημαντικούς τύπους πλοίων έχει γίνει εμφανής. Στις ναυπηγήσεις πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και γενικού φορτίου, η Κίνα αντιπροσωπεύει πλέον μερίδιο 62%, ενώ το μερίδιο της Ιαπωνίας έχει μειωθεί στο 31%. Μια αντιστροφή έχει συμβεί στην αγορά δεξαμενόπλοιων, με την Κίνα να κατέχει πλέον την πρώτη θέση με 46%, τη Νότια Κορέα να πέφτει στο 21% και την Ιαπωνία στο 18%. Στη ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το μερίδιο αγοράς της Κίνας έχει εκτοξευθεί στο 65%, ενώ τα μερίδια των Νότιας Κορέας και Ιαπωνίας έχουν μειωθεί στο 27% και 8% αντίστοιχα. Αν και η Νότια Κορέα παραμένει ηγέτιδα δύναμη στα gas carriers με 63%, η Κίνα έχει κάνει σημαντικά βήματα προόδου, αυξάνοντας το μερίδιό της στο 26%, από μόλις 7% το 2008.
Βάσει δεδομένων της Xclusiv, επί του παρόντος, επιχειρούν διεθνώς περίπου 6.355 bulk carriers που έχουν κατασκευαστεί στα ιαπωνικά ναυπηγεία, με 1.861 από αυτά (29%) να είναι ηλικίας 21 ετών και άνω. Μέχρι το 2030, ο αριθμός των ιαπωνικών bulk carriers αναμένεται να φθάσει τα 7.342, εκ των οποίων τα 3.049 (41,5%) θα είναι ηλικίας 21 ετών ή μεγαλύτερα. Παράλληλα, 2.071 πλοία έχουν κατασκευαστεί στα ιαπωνικά ναυπηγεία, με 649 από αυτά (31%) να είναι ηλικίας 21 ετών ή μεγαλύτερα. Μέχρι το 2030, ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων ιαπωνικής κατασκευής αναμένεται να αυξηθεί σε 2.192, με 1.156 πλοία (53%) ηλικίας 21 ετών ή μεγαλύτερα.
Παρά την κατακόρυφη πτώση της ανταγωνιστικότητας της ιαπωνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, ο κλάδος επιχειρεί να βρεθεί ξανά σε θέση ισχύος. Ο Yukito Higaki, Πρόεδρος της Imabari Shipbuilding, του μεγαλύτερου ναυπηγείου εμπορικών πλοίων της Ιαπωνίας, διορίστηκε πρόεδρος της Japan Shipbuilding Industry Association (JSIA). Είναι η πρώτη φορά που ο ρόλος αυτός ανατίθεται σε κάποιον που προέρχεται από ένα αμιγώς εμπορικό ναυπηγείο και όχι από έναν διαφοροποιημένο βιομηχανικό όμιλο όπως η Mitsubishi ή η IHI. Σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου, ο Higaki περιέγραψε έναν φιλόδοξο στόχο: το μερίδιο αγοράς της Ιαπωνίας στη ναυπηγική βιομηχανία να διπλασιαστεί και να φτάσει στο 20% τουλάχιστον έως το 2030.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η δραστηριότητα στα διαλυτήρια της Τουρκίας είναι έντονη τους τελευταίους μήνες, και από αυτή δεν λείπουν επίμαχα περιστατικά. Σημειώνεται ότι πρόσφατα πυρκαγιά ξέσπασε σε…
Μια σημαντική επέκταση αναμένεται να πραγματοποιηθεί στο λιμάνι του Λονγκ Μπιτς, στο Λος Άντζελες. Ειδικότερα, η International Transportation Service (ITS) ξεκίνησε τη διαδικασία επέκτασης…
Σε χαμηλά επίπεδα εξακολουθούν να κυμαίνονται οι ναύλοι των LNG carriers, με την προηγούμενη εβδομάδα να ολοκληρώνεται εκ νέου με μικρές απώλειες. Ειδικότερα, βάσει…
Το 18ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας ενέκρινε την Παρασκευή 18 Ιουλίου το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), επιτυγχάνοντας ένα ισχυρό πλήγμα…
Καθώς εντείνονται οι εκκλήσεις της διεθνούς κοινότητας για την επιτάχυνση της αποανθρακοποίησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας, το LNG κερδίζει διαρκώς έδαφος ως μεταβατικό καύσιμο για…
To 7,72% των μετοχών της Genco Shipping & Trading απέκτησε η Diana Shipping σύμφωνα με filing της πρώτης στην αμερικανική επιτροπή κεφαλαιαγοράς. Η εταιρεία…
Την τελική έγκριση του 18ου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας έδωσε το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων σήμερα στις Βρυξέλλες. Το 18ο πακέτο κυρώσεων περιλαμβάνει νέα…
Έντονη είναι η ανησυχία στους κλάδους της παραγωγικής βιομηχανίας της Νότιας Κορέας. Σύμφωνα με ΜΜΕ από την ασιατική χώρα, οι ΗΠΑ απαίτησαν από τη…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ