
Ανησυχία επικρατεί στη διεθνή κοινότητα, αποτέλεσμα της έκρυθμης κατάστασης στη Μέση Ανατολή και των τεταμένων σχέσεων Ιράν-Ισραήλ.
Με τις επιδράσεις να είναι πολυδιάστατες για την παγκόσμια οικονομία, η Gibsοn με ανάλυσή της επιχειρεί να χαρτογραφήσει το τι μέλλει γενέσθαι στα δεξαμενόπλοια. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, ενδεχόμενο παρατεταμένο κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ, αν και σχετικά απίθανο, θα είχε καταστροφικές συνέπειες για το παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου. Περίπου 20 εκατ. βαρέλια αργού και προϊόντων αυτού διέρχονται καθημερινά από τα Στενά του Ορμούζ, ποσότητα που δεν μπορεί να αντικατασταθεί πλήρως από άλλες πηγές ή να ανακατευθυνθεί μέσω αγωγών. Ενώ οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων θα μπορούσαν να καταγράψουν σημαντική άνοδο μετά από ένα κλείσιμο, μακροπρόθεσμα τα συγκεκριμένα πλοία θα «υποφέρουν» από την έλλειψη φορτίων, ενώ η παγκόσμια οικονομία θα βιώσει ένα ακόμα κύμα ανατιμήσεων για την ενέργεια. Δεδομένου του πόσο κρίσιμη είναι η πλωτή οδός για την περιφερειακή και την παγκόσμια οικονομία, οποιοδήποτε κλείσιμο είναι πιθανό να είναι βραχύβιο.
Ένα πιο πιθανό σενάριο είναι το Ιράν να επιδιώξει να διαταράξει τη ναυτιλιακή δραστηριότητα στην περιοχή μέσω περιορισμένων επιθέσεων σε διερχόμενα πλοία. Στο πλαίσιο ενός τέτοιου σεναρίου, ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων που θα διέρχονται από την περιοχή θα συρρικνωθεί, οδηγώντας σε αύξηση των ναύλων για τις μεταφορές μέσω του Ορμούζ. Η ζήτηση για φόρτωση αργού από ασφαλέστερες περιοχές στον Ατλαντικό θα μπορούσε επίσης να ωφεληθεί, ενώ οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου θα μπορούσαν να συμβάλουν στην αντιστροφή της μείωσης της αμερικανικής παραγωγής. Σύμφωνα με αυτό το σενάριο, οι εξαγωγές της Μέσης Ανατολής θα διατηρηθούν σε μεγάλο βαθμό, με κάποια ανοδική τάση για τους παραγωγούς σε άλλες περιοχές του κόσμου, γεγονός που πιθανόν να ωφελήσει τους ναύλους.
Κατά την Gibson, το Ιράν θα μπορούσε επίσης να επιδιώξει να χρησιμοποιήσει τους Χούθι για να αυξήσει τις επιθέσεις κατά της εμπορικής ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς και να στοχεύσει το Ισραήλ. Κομβικό ρόλο εδώ παίζει η επιχειρησιακή δράση των ΗΠΑ που στοχεύει να υποβαθμίσει σημαντικά τις ικανότητες των Χούθι φέτος. Σε κάθε περίπτωση, οι ναυτικές δυνάμεις στην Ερυθρά Θάλασσα θα είναι σε επιφυλακή, με τα πλοία με βρετανική σημαία να προειδοποιούνται πρόσφατα να μην πλέουν μέσω των συγκεκριμένων οδών.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, σήμερα Τρίτη 5 Αυγούστου 2025, τοιχοκολλήθηκαν στα καταστήματα του Υπουργείου (Ακτή Βασιλειάδη Πύλη Ε1-Ε2 εντός…
Οι Βρυξέλλες ανακοίνωσαν, την Τρίτη 5 Αυγούστου, ότι αναστέλλουν τα αντίμετρα στους τελωνειακούς δασμούς του Αμερικανού Προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, στον απόηχο της εμπορικής συμφωνίας…
Μία ριζοσπαστική απόφαση, που «φωτογραφίζει» τα πλοία του «σκιώδους στόλου», έλαβε πρόσφατα το Νηολόγιο του Παναμά. Συγκεκριμένα, το Νηολόγιο του Παναμά ανακοίνωσε, ότι εφεξής…
Η Ιαπωνία κατέγραψε, την Τρίτη 5 Αυγούστου, την υψηλότερη θερμοκρασία στην ιστορία της, με το υδράργυρο να «σκαρφαλώνει» στους 41,8 ℃, και την κυβέρνηση…
Την Τετάρτη 18 Ιουνίου 2025, στην Αμερικανική Σχολή Κλασσικών Σπουδών στο κέντρο της Αθήνας, έλαβε χώρα η 17η τελετή απονομής των Βραβείων Ευκράντη. Σημειώνεται…
H Seaspan ανακοίνωσε τη συνεργασία της με τρία ακόμα ναυπηγεία για την κατασκευή ice-breakers που θα ενταχθούν στον στόλο της ακτοφυλακής των ΗΠΑ. Ειδικότερα,…
Καθώς η παραγωγή πετρελαίου του Μεξικού αντιμετωπίζει σκοπέλους και η ενεργειακή βιομηχανία της Βενεζουέλας υπόκειται σε κυρώσεις από την Ουάσιγκτον, τα αμερικανικά διυλιστήρια της…
Η ινδική Adani Enterprises, η ναυαρχίδα του ομίλου Adani, κατέγραψε πτώση των κερδών της το πρώτο τρίμηνο του οικονομικού έτους, σύμφωνα με ανακοίνωση της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ