
Η αγορά των δεξαμενόπλοιων διέρχεται επί του παρόντος από μια περίοδο αυξημένης αβεβαιότητας, που διαμορφώνεται κυρίως από τις κυρώσεις της Δύσης σε βάρος των εξαγωγών πετρελαίου της Βενεζουέλας, του Ιράν και της Ρωσίας. Πρόσφατα, ωστόσο, υπήρξαν ενδείξεις αποκλιμάκωσης της κατάστασης. Όπως υπογραμμίζει η ναυλομεσιτική Xclusiv, το γεγονός αυτό εγείρει σημαντικά ερωτήματα για το μέλλον της προσφοράς δεξαμενόπλοιων.
Αυτή τη στιγμή, περίπου 470 δεξαμενόπλοια (10% του παγκόσμιου στόλου σε όρους χωρητικότητας) παραγκωνίζονται ελέω των κυρώσεων. Αρκετά από αυτά τα πλοία είναι μεγάλης ηλικίας και πολλά ξεπερνούν τα 19 έτη. Τι μέλλει γενέσθαι, λοιπόν, εάν αρθούν οι κυρώσεις;
Φυσιολογικά θα περίμενε κάποιος μια «πλημμύρα» χωρητικότητας να «χτυπήσει» την αγορά, ασκώντας καθοδικές πιέσεις στους ναύλους. Παρ’ όλα αυτά η πραγματικότητα μοιάζει να διαφοροποιείται. Ενώ τα πλοία μικρής ηλικίας θα εισέλθουν ταχύτατα στην αγορά, τα πλοία μεγάλης ηλικίας πιθανότατα θα δυσκολευτούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των ναυλωτών. Συνεπώς, το πιο πιθανό σενάριο είναι να οδηγηθούν στα διαλυτήρια.
Μια τέτοια εξέλιξη ενδέχεται να συρρικνώσει σημαντικά την προσφορά δεξαμενόπλοιων. Το γεγονός αυτό θα κατευνάσει τις ανησυχίες για υπερπροσφορά χωρητικότητας, που πηγάζουν από το ιδιαίτερα αυξημένο orderbook, το οποίο αριθμεί 1.189 δεξαμενόπλοια, συνολικής χωρητικότητας 102 εκατ. dwt.
Βέβαια, η άρση των κυρώσεων θα επηρέαζε και το μέτωπο της ζήτησης, επισημαίνει η Xclusiv. Το αργό του Ιράν και της Βενεζουέλας θα εισέλθουν δυναμικά στην αγορά, αναδιαμορφώνοντας τις εμπορικές ροές.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τη δημιουργία του «NLS Port-La-Nouvelle», του πρώτου λιμενικού σταθμού διαχείρισης αυτοκινήτων του Ομίλου Neptune, που θα λειτουργήσει στο λιμάνι του Port-La-Nouvelle, στη Νότια Γαλλία…
Σε συναγερμό βρίσκεται ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη, ελέω των πρόσφατων περιορισμών στις εξαγωγές σπάνιων μεταλλευμάτων από την Κίνα, η οποία ελέγχει περίπου…
Στην ενίσχυση της ανάπτυξης της ναυπηγικής βιομηχανίας εστιάζει η Μαδρίτη, καθώς η ισπανική κυβέρνηση ανακοίνωσε την παράταση προγράμματος οικονομικής στήριξης για τα εγχώρια ναυπηγεία.…
Σε ιστορικά υψηλά επίπεδα οδεύουν οι παγκόσμιες ενεργειακές επενδύσεις το 2025, παρά την οικονομική αβεβαιότητα και τις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις σε διεθνές επίπεδο. Συγκεκριμένα,…
Οι ναύλοι των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εκτοξεύτηκαν την εβδομάδα με πέρας την Πέμπτη 5 Ιουνίου, με τον σχετικό δείκτη της Drewry, WCI, να διαμορφώνεται…
Η NOV, μέσω του συστήματος APL, ανέλαβε την παράδοση ενός καινοτόμου συστήματος έγχυσης διοξειδίου του άνθρακα (CO₂) στη θάλασσα, στο πλαίσιο του πρωτοποριακού έργου…
Στη διεθνή ναυτιλιακή έκθεση Nor-Shipping 2025 παρουσιάστηκε από την Jotun το HPS 2.0, ένα προηγμένο σύστημα, που βοηθά τα πλοία να κινούνται πιο αποδοτικά,…
Η Λέσχη Επαγγελματιών & Επιστημόνων Πειραιά (ΛΕΕΠ), με την υποστήριξη του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας (ΕΛΙΝΤ), διοργανώνει την Πέμπτη 12 Ιουνίου 2025 ημερίδα με…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ