
Μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συζήτηση αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια πάνελ στο περιθώριο του 9ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της Ναυτεμπορικής, που έλαβε χώρα την Τετάρτη 28 Μαΐου.
Στον πυρήνα των συζητήσεων βρέθηκαν οι αναταραχές που ταλανίζουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία τη σημερινή εποχή, με έξι προσωπικότητες της ναυτιλιακής συστάδας να χαρτογραφούν την κατάσταση που επικρατεί σήμερα βάσει της δικής τους οπτικής.
Στην αρχή, τη σκυτάλη ανέλαβε ο συντονιστής του πάνελ, ο Καθ. Άγγελος Παντουβάκης. Ο Κοσμήτορας της Σχολής Ναυτιλίας και Βιομηχανίας του Πανεπιστημίου Πειραιώς κατέγραψε τις σημαντικότερες εκφάνσεις των αναταραχών που επικρατούν τη δεδομένη στιγμή στη ναυτιλία, επιθυμώντας να διαρθρώσει το πλαίσιο της συζήτησης που θα ακολουθούσε.
Οι ομιλητές που συμμετείχαν στο πάνελ ήταν οι εξής:
H γεωπολιτική και οι κρίσεις στο επίκεντρο
Σε σχετική ερώτηση αναφορικά με τις σημερινές προκλήσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας, ο κ. Πάνος Λασκαρίδης τόνισε πως η ναυτιλία διαχρονικά οδηγείται από τη μια αναταραχή στην άλλη, με την πλειοψηφία αυτών αφενός να είναι προσωρινές και αφετέρου να μην επιδέχονται παρεμβάσεων. «Τα γεωπολιτικά ζητήματα τα παρακολουθώ, αλλά δεν μπορώ να τα επηρεάσω. […] Αυτά τα οποία με απασχολούν κυρίως είναι όσα αφορούν τους ναυτικούς μου, τα πλοία μου, την εταιρεία μου και την καθημερινή μου εργασία στο σύνολό της», δήλωσε χαρακτηριστικά. Θέλοντας να ολοκληρώσει την τοποθέτησή του, ο σημαντικός Έλληνας επιχειρηματίας αποκάλυψε πως η βασικότερη αναταραχή που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία αυτή τη στιγμή είναι τόσο η συρρίκνωση του ελληνικού νηολογίου όσο και η έλλειψη αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού.
Ο κ. Γιώργος Τσαβλίρης θέλησε να στρέψει το ενδιαφέρον στη νέα γενιά και στον διαφορετικό τρόπο σκέψης της σε καιρούς κρίσεων. «Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι θα συμβεί με τον πόλεμο στην Ουκρανία ή με τους δασμούς στη Ρωσία. […] Στις κρίσεις, η εμπειρία δεν αποτελεί πάντα πλεονέκτημα. Ο έμπειρος άνθρωπος δεν έχει ενδεχομένως την τόλμη και την ευελιξία κάποιου που είναι 30 χρόνια μικρότερός του», υπογράμμισε. Κλείνοντας, κάλεσε τη νέα γενιά να παραμένει σε επαγρύπνηση ελέω και της υπερπληροφόρησης που επικρατεί.
Με τη σειρά του, ο κ. Γιάννης Δράγνης πρόσθεσε επί του ζητήματος πως η ναυτιλία είναι η πλέον προσαρμοστική βιομηχανία, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες από τα εμπόδια και τις κρίσεις που παρουσιάζονται μπροστά της. Παράλληλα αναφέρθηκε και στις αλλαγές των διεθνών δικτύων μεταφορών, ελέω της πολιτικής Τραμπ. «Οι νέες συνθήκες έχουν οδηγήσει πολλές χώρες σε πρακτικές near shoring και ως αποτέλεσμα δημιουργούνται νέες συστάδες, αλλάζοντας τους κείμενους συσχετισμούς».
Ο ρόλος των δεδομένων στη νέα εποχή της ναυτιλίας
Καθώς η ψηφιοποίηση στη ναυτιλία ανεβάζει ρυθμούς, ο όγκος δεδομένων που συλλέγονται αυξάνεται ραγδαία. Στο πλαίσιο αυτό, η συζήτηση στράφηκε στη συγκέντρωση, στην ανάλυση και στην αξιοποίηση δεδομένων και στο κατά πόσο οι επενδύσεις που αφορούν δεδομένα είναι αποδοτικές, με τους κ. Λεωνίδα Καρύστιο και Αλέξανδρο Μπεχράκη να καλούνται να απαντήσουν.
Ο πρώτος τόνισε πως η συγκέντρωση και ύστερα η ανάλυση δεδομένων, παρότι δεν αποτελεί νέο εργαλείο, βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο. «Δεν είμαστε ακόμη σε θέση να γνωρίζουμε το full potential όλων αυτών των δεδομένων». Βέβαια, δεν παρέλειψε να δηλώσει πως η αξιοποίηση αυτών των δεδομένων έχει αποτελέσει σύμμαχο στην ανάπτυξη της τεχνολογίας και στην εφαρμογή της σε διάφορους κλάδους της ναυτιλίας, ειδικότερα πάνω στα πλοία.
Από την πλευρά του, ο κ. Μπεχράκης υπογράμμισε τη σημασία των δεδομένων στη ναυτιλιακή βιομηχανία και κυρίως στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. «Δεν μπορούμε να βασιζόμαστε για μια ζωή στο εξαιρετικό ένστικτο κάποιων σημαντικών ανθρώπων», δήλωσε χαρακτηριστικά. Κλείνοντας, υποστήριξε πως, με την ανάπτυξη της τεχνολογίας, οφείλουμε να παίρνουμε περισσότερες αποφάσεις βασιζόμενες στα δεδομένα (data-driven decisions).
Ναυπηγήσεις στην Ελλάδα: Ουτοπικό ή πραγματικό σενάριο;
Το ερώτημα αυτό κλήθηκε να απαντήσει ο κ. Πάνος Ζαχαριάδης, ο πλέον αρμόδιος από τους υπόλοιπους συνομιλητές του. Όπως ανέφερε αφοπλιστικά: «Η τεχνική δυνατότητα υπάρχει. Μπορούμε να το κάνουμε πράξη;».
Μάλιστα, αποκάλυψε και μια ενδιαφέρουσα ιστορία που έλαβε χώρα προ δεκαπενταετίας: «Πήγα πριν από 15 χρόνια στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας με αντιπροσώπους της Hyundai, προκειμένου να δουν ιδίοις όμμασι τις ελλείψεις και να προτείνουν λύσεις, ώστε να έχουν τη δυνατότητα τα ναυπηγεία να κατασκευάζουν πλοία και όχι απλώς να επισκευάζουν.
»Δεν χρειάζεται τίποτα από τεχνολογική άποψη, η κατασκευή μπορεί να αρχίσει από αύριο κιόλας», ανέφερε η εταιρεία μετά τη σχετική «αυτοψία». Τέλος, αναφέρθηκε και στις προσπάθειες αποανθρακοποίησης της ναυτιλίας, τονίζοντας ότι τα πράσινα καύσιμα δεν είναι επί της ουσίας πράσινα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα, κατά τον ίδιο, το LNG.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Το κινεζικό ναυπηγείο Zhoushan Changhong International παρέδωσε στην MSC, την προηγούμενη εβδομάδα, το νεότευκτο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «MSC LEILA», μεταφορικής ικανότητας 11.480 TEUs. Το…
Με πλήρη επιτυχία ολοκλήρωσε τις θαλάσσιες δοκιμές του το πρώτο Aframax δεξαμενόπλοιο αιολικής πρόωσης. Ειδικότερα, όπως αναφέρει σε σχετική ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης…
Με ταχύτατους ρυθμούς συνεχίζεται η επέκταση του στόλου των πλοίων διπλού καυσίμου της Cosco, καθώς ο κινεζικός κολοσσός γιόρτασε πρόσφατα τα «βαφτίσια» ενός ακόμα…
Η ιαπωνική ναυτιλιακή κοινότητα συνεχίζει στον δρόμο της καινοτομίας, καταγράφοντας ένα νέο ορόσημο. Ειδικότερα, σύμφωνα με ανακοίνωση της Mitsui O.S.K. Lines, η εταιρεία τοποθέτησε…
Σε περίοδο ανοδικής πορείας φαίνεται να έχει εισέλθει η ναυλαγορά των υγραεριοφόρων. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Fearnleys, οι ναύλοι των VLGCs μεταφορικής…
33% ετήσια αύξηση στα περιστατικά εγκατάλειψης πλοίων δείχνουν τα στοιχεία της International Transport Workers’ Federation (ITF). Αναλυτικότερα, μέχρι τον Μάιο του τρέχοντος έτους, είχαν…
Η DryDel Shipping ανακοίνωσε την Παρασκευή 30 Μαΐου την επιτυχή ονοματοδοσία και παραλαβή του δεύτερου νεότευκτου για το τρέχον έτος. Ειδικότερα, πρόκειται για το…
Παραγγελίες για την κατασκευή 600 πλοίων έχουν τοποθετηθεί εντός του 2025. Ωστόσο, οι περισσότερες από αυτές (320) αφορούν πλοία άλλων τύπων και όχι bulk…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ