
Μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συζήτηση αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια πάνελ στο περιθώριο του 9ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της Ναυτεμπορικής, που έλαβε χώρα την Τετάρτη 28 Μαΐου.
Στον πυρήνα των συζητήσεων βρέθηκαν οι αναταραχές που ταλανίζουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία τη σημερινή εποχή, με έξι προσωπικότητες της ναυτιλιακής συστάδας να χαρτογραφούν την κατάσταση που επικρατεί σήμερα βάσει της δικής τους οπτικής.
Στην αρχή, τη σκυτάλη ανέλαβε ο συντονιστής του πάνελ, ο Καθ. Άγγελος Παντουβάκης. Ο Κοσμήτορας της Σχολής Ναυτιλίας και Βιομηχανίας του Πανεπιστημίου Πειραιώς κατέγραψε τις σημαντικότερες εκφάνσεις των αναταραχών που επικρατούν τη δεδομένη στιγμή στη ναυτιλία, επιθυμώντας να διαρθρώσει το πλαίσιο της συζήτησης που θα ακολουθούσε.
Οι ομιλητές που συμμετείχαν στο πάνελ ήταν οι εξής:
H γεωπολιτική και οι κρίσεις στο επίκεντρο
Σε σχετική ερώτηση αναφορικά με τις σημερινές προκλήσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας, ο κ. Πάνος Λασκαρίδης τόνισε πως η ναυτιλία διαχρονικά οδηγείται από τη μια αναταραχή στην άλλη, με την πλειοψηφία αυτών αφενός να είναι προσωρινές και αφετέρου να μην επιδέχονται παρεμβάσεων. «Τα γεωπολιτικά ζητήματα τα παρακολουθώ, αλλά δεν μπορώ να τα επηρεάσω. […] Αυτά τα οποία με απασχολούν κυρίως είναι όσα αφορούν τους ναυτικούς μου, τα πλοία μου, την εταιρεία μου και την καθημερινή μου εργασία στο σύνολό της», δήλωσε χαρακτηριστικά. Θέλοντας να ολοκληρώσει την τοποθέτησή του, ο σημαντικός Έλληνας επιχειρηματίας αποκάλυψε πως η βασικότερη αναταραχή που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία αυτή τη στιγμή είναι τόσο η συρρίκνωση του ελληνικού νηολογίου όσο και η έλλειψη αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού.
Ο κ. Γιώργος Τσαβλίρης θέλησε να στρέψει το ενδιαφέρον στη νέα γενιά και στον διαφορετικό τρόπο σκέψης της σε καιρούς κρίσεων. «Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι θα συμβεί με τον πόλεμο στην Ουκρανία ή με τους δασμούς στη Ρωσία. […] Στις κρίσεις, η εμπειρία δεν αποτελεί πάντα πλεονέκτημα. Ο έμπειρος άνθρωπος δεν έχει ενδεχομένως την τόλμη και την ευελιξία κάποιου που είναι 30 χρόνια μικρότερός του», υπογράμμισε. Κλείνοντας, κάλεσε τη νέα γενιά να παραμένει σε επαγρύπνηση ελέω και της υπερπληροφόρησης που επικρατεί.
Με τη σειρά του, ο κ. Γιάννης Δράγνης πρόσθεσε επί του ζητήματος πως η ναυτιλία είναι η πλέον προσαρμοστική βιομηχανία, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες από τα εμπόδια και τις κρίσεις που παρουσιάζονται μπροστά της. Παράλληλα αναφέρθηκε και στις αλλαγές των διεθνών δικτύων μεταφορών, ελέω της πολιτικής Τραμπ. «Οι νέες συνθήκες έχουν οδηγήσει πολλές χώρες σε πρακτικές near shoring και ως αποτέλεσμα δημιουργούνται νέες συστάδες, αλλάζοντας τους κείμενους συσχετισμούς».
Ο ρόλος των δεδομένων στη νέα εποχή της ναυτιλίας
Καθώς η ψηφιοποίηση στη ναυτιλία ανεβάζει ρυθμούς, ο όγκος δεδομένων που συλλέγονται αυξάνεται ραγδαία. Στο πλαίσιο αυτό, η συζήτηση στράφηκε στη συγκέντρωση, στην ανάλυση και στην αξιοποίηση δεδομένων και στο κατά πόσο οι επενδύσεις που αφορούν δεδομένα είναι αποδοτικές, με τους κ. Λεωνίδα Καρύστιο και Αλέξανδρο Μπεχράκη να καλούνται να απαντήσουν.
Ο πρώτος τόνισε πως η συγκέντρωση και ύστερα η ανάλυση δεδομένων, παρότι δεν αποτελεί νέο εργαλείο, βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο. «Δεν είμαστε ακόμη σε θέση να γνωρίζουμε το full potential όλων αυτών των δεδομένων». Βέβαια, δεν παρέλειψε να δηλώσει πως η αξιοποίηση αυτών των δεδομένων έχει αποτελέσει σύμμαχο στην ανάπτυξη της τεχνολογίας και στην εφαρμογή της σε διάφορους κλάδους της ναυτιλίας, ειδικότερα πάνω στα πλοία.
Από την πλευρά του, ο κ. Μπεχράκης υπογράμμισε τη σημασία των δεδομένων στη ναυτιλιακή βιομηχανία και κυρίως στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. «Δεν μπορούμε να βασιζόμαστε για μια ζωή στο εξαιρετικό ένστικτο κάποιων σημαντικών ανθρώπων», δήλωσε χαρακτηριστικά. Κλείνοντας, υποστήριξε πως, με την ανάπτυξη της τεχνολογίας, οφείλουμε να παίρνουμε περισσότερες αποφάσεις βασιζόμενες στα δεδομένα (data-driven decisions).
Ναυπηγήσεις στην Ελλάδα: Ουτοπικό ή πραγματικό σενάριο;
Το ερώτημα αυτό κλήθηκε να απαντήσει ο κ. Πάνος Ζαχαριάδης, ο πλέον αρμόδιος από τους υπόλοιπους συνομιλητές του. Όπως ανέφερε αφοπλιστικά: «Η τεχνική δυνατότητα υπάρχει. Μπορούμε να το κάνουμε πράξη;».
Μάλιστα, αποκάλυψε και μια ενδιαφέρουσα ιστορία που έλαβε χώρα προ δεκαπενταετίας: «Πήγα πριν από 15 χρόνια στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας με αντιπροσώπους της Hyundai, προκειμένου να δουν ιδίοις όμμασι τις ελλείψεις και να προτείνουν λύσεις, ώστε να έχουν τη δυνατότητα τα ναυπηγεία να κατασκευάζουν πλοία και όχι απλώς να επισκευάζουν.
»Δεν χρειάζεται τίποτα από τεχνολογική άποψη, η κατασκευή μπορεί να αρχίσει από αύριο κιόλας», ανέφερε η εταιρεία μετά τη σχετική «αυτοψία». Τέλος, αναφέρθηκε και στις προσπάθειες αποανθρακοποίησης της ναυτιλίας, τονίζοντας ότι τα πράσινα καύσιμα δεν είναι επί της ουσίας πράσινα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα, κατά τον ίδιο, το LNG.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στην κατασκευή ενός ειδικού πιλοτικού υβριδικού έργου στην Αστυπάλαια, το οποίο θα συνδυάζει την ηλιακή ενέργεια και την ηλεκτροχημική αποθήκευση προχωρά η ΔΕΗ. Συγκεκριμένα,…
Με δεκαετίες εμπειρίας στην ανάπτυξη τεχνολογικά προηγμένων συστημάτων, ισχυρή τεχνογνωσία στην Έρευνα και Ανάπτυξη (R&D) διεθνώς ανταγωνιστικών προϊόντων και υπηρεσιών, και έξι κορυφαίες εταιρείες…
H Κίνα θα ξεπεράσει την Αυστραλία ως ο μεγαλύτερος παραγωγός λιθίου, του μετάλλου που χρησιμοποιείται στην κατασκευή μπαταριών. Μάλιστα, η πρόσφατη έκθεση της Fastmarkets,…
Σημαντική ημέρα για χιλιάδες υποψηφίους και υποψήφιες των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025 αποτελεί η σημερινή, Πέμπτη 26 Ιουνίου. Συγκεκριμένα, άνοιξε επίσημα η πλατφόρμα του υπουργείου…
Ένα ακόμα βήμα για την ενίσχυση και την ανανέωση του στόλου της πραγματοποίησε η Performance Shipping Management Inc. Συγκεκριμένα, η εταιρεία ανακοίνωσε την επιτυχή…
Η CMA D. ARGOUDELIS & CO S.A., ηγετική δύναμη στους τομείς της ναυτιλιακής τεχνολογίας και των βιομηχανικών & ενεργειακών αυτοματισμών, ανακοινώνει με ιδιαίτερη χαρά…
Η Vsltec, μια ψηφιακή πλατφόρμα που αναδιαμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο οι ναυτιλιακές εταιρείες προμηθεύονται τεχνικές υπηρεσίες, ανακοίνωσε σήμερα την επιτυχή ολοκλήρωση του…
Με επιτυχία πραγματοποίησαν ο ΑΔΜΗΕ και η Ariadne Interconnection τη μεταφορά ηλεκτρικών φορτίων 320 MW από την Κρήτη προς την Αττική, μέσω της νέας…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ