
Η υπεράκτια μεταφορά υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα εισέρχεται σε νέα εποχή, με την καθέλκυση του «Carbon Destroyer 1», του πρώτου εξειδικευμένου πλοίου CO₂ που ναυπηγήθηκε στην Ευρώπη για εμπορικής κλίμακας εφαρμογές Carbon Capture and Storage (CCS). Το σκάφος ενσωματώνει προηγμένες τεχνολογικές λύσεις, που επιτρέπουν τη μεταφορά CO₂ υπό πίεση και σε εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες.
Το «Carbon Destroyer 1» βασίζεται στην καινοτόμο πλατφόρμα EasyMax της Wagenborg, η οποία έχει ανασχεδιαστεί ώστε να μπορεί να διαχειρίζεται CO₂ ως φορτίο με εξειδικευμένα συστήματα μόνωσης, πίεσης και υγροποίησης. Το πλοίο έχει κατασκευαστεί στα ναυπηγεία Royal Niestern Sander στην Ολλανδία και αποτελεί μία από τις πρώτες υποδομές στην Ευρώπη για την ανάπτυξη αλυσίδας CCS.
Η αποστολή του πλοίου είναι η δημιουργία ενός εικονικού αγωγού άνθρακα, μεταφέροντας CO₂ από βιομηχανικές μονάδες σε ολόκληρη την Ευρώπη προς τη μονάδα αποθήκευσης στον υποθαλάσσιο ταμιευτήρα Nini West, στη Βόρεια Θάλασσα. Η αποθήκευση πραγματοποιείται σε βάθος άνω των 1.800 μ., σε εξαντλημένα κοιτάσματα υδρογονανθράκων, τα οποία έχουν πιστοποιηθεί για ασφαλή και μακροπρόθεσμη γεωλογική απομόνωση του CO₂.
Το πλοίο εντάσσεται στο πλαίσιο του Project Greensand, μιας ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας με επίκεντρο τη Δανία, η οποία φιλοδοξεί να μετατραπεί σε πανευρωπαϊκό κόμβο αποθήκευσης άνθρακα. Η INEOS Energy, σε συνεργασία με τη Royal Wagenborg, ηγείται της ανάπτυξης της πρώτης εμπορικής αλυσίδας CCS στην ΕΕ, αποδεικνύοντας ότι η τεχνολογία αποθήκευσης άνθρακα μπορεί να είναι τεχνικά αξιόπιστη και οικονομικά βιώσιμη.
Το λιμάνι του Esbjerg στη Δανία θα λειτουργήσει ως χερσαίος κόμβος για τη διαχείριση του CO₂. Εκεί κατασκευάζεται νέος τερματικός σταθμός, εξοπλισμένος με έξι δεξαμενές αποθήκευσης και σύγχρονες εγκαταστάσεις για φόρτωση υγροποιημένου CO₂ στο πλοίο. Αρχικά, το CO₂ θα προέρχεται από μονάδες παραγωγής βιοαερίου στη Δανία και θα μεταφέρεται οδικώς στον τερματικό σταθμό, πριν φορτωθεί στο πλοίο και μεταφερθεί στην υπεράκτια τοποθεσία έγχυσης. Ο ορίζοντας πλήρους λειτουργίας είναι το τέλος του 2025.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Εκπρόσωπος του ισραηλινού στρατού εξέδωσε προειδοποίηση για απομάκρυνση των κατοίκων από μια περιοχή της Τεχεράνης, σύμφωνα με ανάρτηση του εκπροσώπου στην πλατφόρμα X. Ως…
Ο νέος δίχρονος κινητήρας X-DF-A της WinGD, σχεδιασμένος να λειτουργεί με υψηλό ποσοστό αμμωνίας ως κύριο καύσιμο, αρχίζει να καθιερώνεται ως βασική τεχνολογική λύση…
Το Πεκίνο θα συνεχίσει να ενισχύει τον έλεγχο και την έγκριση αιτήσεων εξαγωγής για προϊόντα που σχετίζονται με τις σπάνιες γαίες, δήλωσε ο Χε…
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, κάλεσε την Κυριακή 15 Ιουνίου, την G7 να «αποφύγει τον προστατευτισμό», κατά τη διάρκεια…
Η κατάσταση στη Μ. Ανατολή παραμένει τεταμένη. Η διεθνής σκηνή παρακολουθεί με αμείωτο ενδιαφέρον τις εξελίξεις, δεδομένου ότι οι επιπτώσεις της πολεμικής αυτής σύρραξης,…
Στα 5,351 δισ. ευρώ διαμορφώθηκε το πρωτογενές πλεόνασμα σε τροποποιημένη ταμειακή βάση για την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου 2025, σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης…
Η τεχνολογία των αυτόνομων ρομποτικών οχημάτων, τόσο επιφανείας όσο και βυθού, μετασχηματίζει σταδιακά τον τρόπο με τον οποίο επιθεωρούμε, παρακολουθούμε και διαχειριζόμαστε κρίσιμες θαλάσσιες…
Οι χώρες της ΕΕ διαφωνούν εδώ και καιρό σχετικά με το αν πρέπει να προωθήσουν καθολικά την πυρηνική ενέργεια για τη μετάβαση στη νέα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ