
Η υπεράκτια μεταφορά υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα εισέρχεται σε νέα εποχή, με την καθέλκυση του «Carbon Destroyer 1», του πρώτου εξειδικευμένου πλοίου CO₂ που ναυπηγήθηκε στην Ευρώπη για εμπορικής κλίμακας εφαρμογές Carbon Capture and Storage (CCS). Το σκάφος ενσωματώνει προηγμένες τεχνολογικές λύσεις, που επιτρέπουν τη μεταφορά CO₂ υπό πίεση και σε εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες.
Το «Carbon Destroyer 1» βασίζεται στην καινοτόμο πλατφόρμα EasyMax της Wagenborg, η οποία έχει ανασχεδιαστεί ώστε να μπορεί να διαχειρίζεται CO₂ ως φορτίο με εξειδικευμένα συστήματα μόνωσης, πίεσης και υγροποίησης. Το πλοίο έχει κατασκευαστεί στα ναυπηγεία Royal Niestern Sander στην Ολλανδία και αποτελεί μία από τις πρώτες υποδομές στην Ευρώπη για την ανάπτυξη αλυσίδας CCS.
Η αποστολή του πλοίου είναι η δημιουργία ενός εικονικού αγωγού άνθρακα, μεταφέροντας CO₂ από βιομηχανικές μονάδες σε ολόκληρη την Ευρώπη προς τη μονάδα αποθήκευσης στον υποθαλάσσιο ταμιευτήρα Nini West, στη Βόρεια Θάλασσα. Η αποθήκευση πραγματοποιείται σε βάθος άνω των 1.800 μ., σε εξαντλημένα κοιτάσματα υδρογονανθράκων, τα οποία έχουν πιστοποιηθεί για ασφαλή και μακροπρόθεσμη γεωλογική απομόνωση του CO₂.
Το πλοίο εντάσσεται στο πλαίσιο του Project Greensand, μιας ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας με επίκεντρο τη Δανία, η οποία φιλοδοξεί να μετατραπεί σε πανευρωπαϊκό κόμβο αποθήκευσης άνθρακα. Η INEOS Energy, σε συνεργασία με τη Royal Wagenborg, ηγείται της ανάπτυξης της πρώτης εμπορικής αλυσίδας CCS στην ΕΕ, αποδεικνύοντας ότι η τεχνολογία αποθήκευσης άνθρακα μπορεί να είναι τεχνικά αξιόπιστη και οικονομικά βιώσιμη.
Το λιμάνι του Esbjerg στη Δανία θα λειτουργήσει ως χερσαίος κόμβος για τη διαχείριση του CO₂. Εκεί κατασκευάζεται νέος τερματικός σταθμός, εξοπλισμένος με έξι δεξαμενές αποθήκευσης και σύγχρονες εγκαταστάσεις για φόρτωση υγροποιημένου CO₂ στο πλοίο. Αρχικά, το CO₂ θα προέρχεται από μονάδες παραγωγής βιοαερίου στη Δανία και θα μεταφέρεται οδικώς στον τερματικό σταθμό, πριν φορτωθεί στο πλοίο και μεταφερθεί στην υπεράκτια τοποθεσία έγχυσης. Ο ορίζοντας πλήρους λειτουργίας είναι το τέλος του 2025.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Κυβερνοεπίθεση με στόχο πάροχο υπηρεσιών για συστήματα ελέγχου (check-in) εισιτηρίων και διαβατηρίων και επιβίβασης προκάλεσε προβλήματα λειτουργίας σε ορισμένα μεγάλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, περιλαμβανομένων αυτών…
«Χαμόγελα» στις τάξεις των πλοιοκτητών δεξαμενόπλοιων έχει προκαλέσει το ράλι των ναύλων των VLCCs, οι οποίοι «εκτοξεύτηκαν» στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο ετών.…
Στον απόηχο των εμπορικών αναταράξεων, με αφορμή τη δασμολογική πολιτική που χαράσσει η αμερικανική κυβέρνηση, ο λιμένας του Λος Άντζελες κατέγραψε ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων…
Σε τροχιά «roller coaster» έχει περιέλθει τους τελευταίους μήνες η αγορά LPG της Κίνας, η οποία αναζητά ισορροπία ανάμεσα στις επιπτώσεις του δασμολογικού «πολέμου»…
Καθώς η Chevron επιταχύνει τις προσπάθειες περικοπής των δαπανών της, αρκετά από τα περιουσιακά στοιχεία της αμερικανικής εταιρείας στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού βγαίνουν «στο σφυρί».…
Ιστορία έγραψε η CMA CGM στο Μπρισμπέιν της Αυστραλίας. Συγκεκριμένα, το πλοίο της «CMA CGM Abu Dhabi» κατέγραψε ένα ασυνήθιστο ρεκόρ: φόρτωσε ταυτόχρονα 15…
Ένταση επικράτησε χθες βράδυ στο πλοίο «Knossos Palace» της MINOAN LINES, όταν δεν πραγματοποιήθηκε η προγραμματισμένη ενδιάμεση στάση στο λιμάνι του Αδάμαντα στη Μήλο,…
Ένα χρόνο νωρίτερα, έως το τέλος του 2026, μεταθέτει η Επιτροπή την απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου σε χώρες της ΕΕ, σύμφωνα με…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ