
Η υπεράκτια έγχυση CO₂ αναφέρεται στη διαδικασία διοχέτευσης διοξειδίου του άνθρακα (CO₂) σε γεωλογικούς σχηματισμούς κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας, προκειμένου να αποθηκευτεί μόνιμα και με ασφάλεια. Αυτή η τεχνική αποτελεί βασικό στοιχείο της τεχνολογίας δέσμευσης, αποθήκευσης και αξιοποίησης άνθρακα (CCUS), η οποία στοχεύει στη μείωση των εκπομπών CO₂ στην ατμόσφαιρα. Με τη βιομηχανία να επιταχύνει τις επενδύσεις σε έργα CCUS, η ανάπτυξη αξιόπιστων και αποδοτικών τεχνολογιών υπεράκτιας έγχυσης γίνεται κρίσιμη για την επίτευξη των κλιματικών στόχων και τη διαμόρφωση μιας βιώσιμης ενεργειακής μετάβασης.
Καθώς δεν υπάρχει ακόμη εκτεταμένη υποδομή για τη μεταφορά CO₂ μέσω αγωγών, πολλές πρωτοβουλίες επικεντρώνονται στη χρήση πλοίων για τη μεταφορά και την έγχυση του CO₂. Η διαδικασία αυτή περιλαμβάνει τη μεταφορά υγροποιημένου CO₂ σε υπεράκτιες εγκαταστάσεις αποθήκευσης ή άμεσης έγχυσης σε γεωλογικούς σχηματισμούς. Ανάλογα με τις ανάγκες κάθε έργου, υπάρχουν διαφορετικές τεχνολογικές προσεγγίσεις, όπως η άμεση έγχυση από ένα πλοίο εξοπλισμένο με σύστημα υπεράκτιας έγχυσης, η χρήση πλωτών μονάδων αποθήκευσης και έγχυσης, καθώς και η εγκατάσταση ενδιάμεσων συστημάτων αποθήκευσης που συνδέονται με υποθαλάσσιες δομές.
Παρότι αυτές οι τεχνολογίες έχουν χρησιμοποιηθεί επί δεκαετίες στη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου, η εφαρμογή τους στην CCUS βιομηχανία δεν έχει ακόμη αναπτυχθεί σε μεγάλη κλίμακα. Η απουσία ενιαίου πλαισίου αξιολόγησης και πιστοποίησης δυσχεραίνει την υιοθέτηση αυτών των τεχνολογιών, καθώς απαιτείται ένας κοινός μηχανισμός που να διασφαλίζει τη συμμόρφωση με τις κανονιστικές απαιτήσεις και την τεχνική αξιοπιστία.
Για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, ξεκίνησε ένα από κοινού βιομηχανικό έργο (Joint Industry Project ‒ JIP), το οποίο στοχεύει στη δημιουργία μιας ενοποιημένης προσέγγισης για την αξιολόγηση και την πιστοποίηση των υπεράκτιων συστημάτων έγχυσης CO₂. Μέσω της συνεργασίας κορυφαίων εταιρειών του ενεργειακού κλάδου, το έργο αποσκοπεί στη χαρτογράφηση των ισχυόντων κανονισμών και προτύπων, στην ανάπτυξη τεχνικών προδιαγραφών και στη διαμόρφωση κριτηρίων αξιολόγησης για την ασφαλή και αποδοτική λειτουργία αυτών των συστημάτων.
Το JIP ξεκίνησε επίσημα τον Δεκέμβριο του 2024 και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέταρτο τρίμηνο του 2025. Η ηγεσία του έργου ανήκει στη Shell, ενώ τη διαχείρισή του έχει αναλάβει ο DNV. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν ορισμένες από τις σημαντικότερες εταιρείες του κλάδου, όπως οι Aker BP, TotalEnergies, Harbour Energy, Woodside, “K” Line, MOL (Mitsui O.S.K. Lines), Yinson Production, BW Offshore, APL Norway και Havtil.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Καθώς τα «φώτα» της βιομηχανίας ενέργειας εστιάζουν ολοένα και περισσότερο στις ακτές της Γουιάνας, η χώρα της Λατινικής Αμερικής προχωρά στη λήψη μέτρων με…
Μια προσωρινή πολιτική συμφωνία μεταξύ του Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αποσκοπεί στην ακριβέστερη ευθυγράμμιση της εντολής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη…
Νωχελικά παραμένουν τα δεδομένα για τη ναυλαγορά των LNG carriers. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος ναύλωσης ενός LNG carrier…
Από τα πλέον επίσημα χείλη επιβεβαιώθηκε η είδηση ότι, τις επόμενες ημέρες, η δραστηριοποίηση της Chevron στη Βενεζουέλα θα ολοκληρωθεί. Ειδικότερα, ο Υπουργός Εξωτερικών…
Με την παραλαβή του παρθενικού φορτίου τέθηκε επισήμως σε λειτουργία το νέο FSRU της Γερμανίας. Σύμφωνα με στοιχεία της Kpler, την Παρασκευή 16 Μαΐου…
Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, υπέγραψε το βράδυ της Παρασκευής 23 Μαΐου τέσσερα διατάγματα τα οποία έχουν ως στόχο την «αναγέννηση» της πυρηνικής…
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε σήμερα πως προτείνει απευθείας δασμούς 50% στα προϊόντα που εισάγονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση αρχής γενομένης από…
Ένα ορόσημο στη διαδικασία επέκτασης και ανανέωσης του στόλου της κατέγραψε η Aegean Shipping. Ειδικότερα, βάσει σχετικής ανακοίνωσης, πρόσφατα έλαβε χώρα η τελετή κοπής…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ