
Η υπεράκτια έγχυση CO₂ αναφέρεται στη διαδικασία διοχέτευσης διοξειδίου του άνθρακα (CO₂) σε γεωλογικούς σχηματισμούς κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας, προκειμένου να αποθηκευτεί μόνιμα και με ασφάλεια. Αυτή η τεχνική αποτελεί βασικό στοιχείο της τεχνολογίας δέσμευσης, αποθήκευσης και αξιοποίησης άνθρακα (CCUS), η οποία στοχεύει στη μείωση των εκπομπών CO₂ στην ατμόσφαιρα. Με τη βιομηχανία να επιταχύνει τις επενδύσεις σε έργα CCUS, η ανάπτυξη αξιόπιστων και αποδοτικών τεχνολογιών υπεράκτιας έγχυσης γίνεται κρίσιμη για την επίτευξη των κλιματικών στόχων και τη διαμόρφωση μιας βιώσιμης ενεργειακής μετάβασης.
Καθώς δεν υπάρχει ακόμη εκτεταμένη υποδομή για τη μεταφορά CO₂ μέσω αγωγών, πολλές πρωτοβουλίες επικεντρώνονται στη χρήση πλοίων για τη μεταφορά και την έγχυση του CO₂. Η διαδικασία αυτή περιλαμβάνει τη μεταφορά υγροποιημένου CO₂ σε υπεράκτιες εγκαταστάσεις αποθήκευσης ή άμεσης έγχυσης σε γεωλογικούς σχηματισμούς. Ανάλογα με τις ανάγκες κάθε έργου, υπάρχουν διαφορετικές τεχνολογικές προσεγγίσεις, όπως η άμεση έγχυση από ένα πλοίο εξοπλισμένο με σύστημα υπεράκτιας έγχυσης, η χρήση πλωτών μονάδων αποθήκευσης και έγχυσης, καθώς και η εγκατάσταση ενδιάμεσων συστημάτων αποθήκευσης που συνδέονται με υποθαλάσσιες δομές.
Παρότι αυτές οι τεχνολογίες έχουν χρησιμοποιηθεί επί δεκαετίες στη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου, η εφαρμογή τους στην CCUS βιομηχανία δεν έχει ακόμη αναπτυχθεί σε μεγάλη κλίμακα. Η απουσία ενιαίου πλαισίου αξιολόγησης και πιστοποίησης δυσχεραίνει την υιοθέτηση αυτών των τεχνολογιών, καθώς απαιτείται ένας κοινός μηχανισμός που να διασφαλίζει τη συμμόρφωση με τις κανονιστικές απαιτήσεις και την τεχνική αξιοπιστία.
Για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, ξεκίνησε ένα από κοινού βιομηχανικό έργο (Joint Industry Project ‒ JIP), το οποίο στοχεύει στη δημιουργία μιας ενοποιημένης προσέγγισης για την αξιολόγηση και την πιστοποίηση των υπεράκτιων συστημάτων έγχυσης CO₂. Μέσω της συνεργασίας κορυφαίων εταιρειών του ενεργειακού κλάδου, το έργο αποσκοπεί στη χαρτογράφηση των ισχυόντων κανονισμών και προτύπων, στην ανάπτυξη τεχνικών προδιαγραφών και στη διαμόρφωση κριτηρίων αξιολόγησης για την ασφαλή και αποδοτική λειτουργία αυτών των συστημάτων.
Το JIP ξεκίνησε επίσημα τον Δεκέμβριο του 2024 και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέταρτο τρίμηνο του 2025. Η ηγεσία του έργου ανήκει στη Shell, ενώ τη διαχείρισή του έχει αναλάβει ο DNV. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν ορισμένες από τις σημαντικότερες εταιρείες του κλάδου, όπως οι Aker BP, TotalEnergies, Harbour Energy, Woodside, “K” Line, MOL (Mitsui O.S.K. Lines), Yinson Production, BW Offshore, APL Norway και Havtil.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η καινοτομία γύρω από τη μεταφορά υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα (LCO₂) και συνθετικής μεθανόλης (e-methanol) εισέρχεται σε νέα εποχή, με την παρουσίαση του πρώτου…
Μια πρωτοποριακή τεχνολογία, που επιτρέπει την ανακύκλωση του αερίου BOG (Boil-Off Gas) από πλοία που καταναλώνουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) κατά τη διάρκεια της…
Η νέα τεχνολογία τροφοδοσίας καυσίμου αμμωνίας ecoFGSS-FLEX, που αναπτύχθηκε εσωτερικά από την LGE, θέτει νέα πρότυπα στην ασφαλή και αποδοτική χρήση της αμμωνίας ως…
Προ των πυλών βρίσκονται οι νέες αυξήσεις στην παραγωγή πετρελαίου του OPEC+, καθώς τα μέλη του Οργανισμού συμφώνησαν να επιταχύνουν την άρση των περικοπών…
Η πρόσφατη υπογραφή μνημονίου συνεργασίας (MOU) μεταξύ της Σιέρα Λεόνε και των εταιρειών Ceca και AG&P συνιστά ορόσημο για την ανάπτυξη των ενεργειακών υποδομών…
Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μειώσει τις εισαγωγές ουκρανικών σιτηρών και ζάχαρης έως και 80% για να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες των αγροτών της, σύμφωνα με…
Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζεται η επέκταση του στόλου της CMA CGM, με τον γαλλικό κολοσσό να σπάει πρόσφατα το φράγμα των 4 εκατ. TEUs…
Στο πρώτο σκαλί του βάθρου βρέθηκε και πάλι η ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας τον Ιούνιο. Συγκεκριμένα, βάσει στοιχείων της Clarkson Research Services, κατά τη…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ