
Έκδηλη είναι η άνοδος των ανισορροπιών στο παγκόσμιο εμπόριο με containers από το 2019, με κύριο οδηγό αυτής της εξέλιξης την ταχύτερη ανάπτυξη στην Ανατολική και Νοτιοανατολική Ασία συγκριτικά με τις άλλες περιοχές, με εξαίρεση ίσως την Υποσαχάρια Αφρική.
«Από το 2019, η παγκόσμια αγορά εμπορευματοκιβωτίων έχει αυξηθεί κατά 8% και εκτιμάται ότι ανήλθε στα 183,2 εκατ. TEUs το 2024, σύμφωνα με το Container Trade Statistics. Ωστόσο, η ανάπτυξη ήταν πολύ άνιση και οι περιφερειακές ανισορροπίες μεταξύ εξαγωγών και εισαγωγών αυξήθηκαν κατά 33%», αναφέρει ο Niels Rasmussen, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO.
Το 2019, οι περιφερειακές ανισορροπίες ανήλθαν σε 58,8 εκατ. TEUs, που αντιστοιχούν στο 52% του διαπεριφερειακού εμπορίου, αλλά αυξήθηκαν σε 84,9 εκατ. TEUs και 70% το 2024. Σε απόλυτους αριθμούς, η ανισορροπία στην περιοχή της Ανατολικής και Νοτιοανατολικής Ασίας παρέμεινε η μεγαλύτερη, με 42,4 εκατ. TEUs, από 29,4 εκατ. TEUs το 2019, σύμφωνα με την ανάλυση της BIMCO. Την ίδια ώρα, η περιοχή εξήγαγε 3 TEUs για κάθε TEU που εισήγαγε το 2024. Επιπλέον, οι εισαγωγές από την Ανατολική και τη Νοτιοανατολική Ασία ήταν κατά 9% χαμηλότερες το 2024 σε σχέση με το 2019, γεγονός που συνέβαλε στη συρρίκνωση των εξαγωγών, ιδίως από τις περιοχές της Ευρώπης, της Μεσογείου και της Βόρειας Αμερικής. Ιστορικά, η σχετική ανισορροπία ήταν η μεγαλύτερη στην περιοχή της Υποσαχάριας Αφρικής. Το 2024, ωστόσο, το σκηνικό άλλαξε και η ανισορροπία στη Βόρεια Αμερική ήταν η μεγαλύτερη, καθώς εισήγαγε 2,5 TEUs για κάθε TEU που εξήγαγε. Στην Υποσαχάρια Αφρική, οι εισαγωγές ήταν 2,3 φορές μεγαλύτερες από τις εξαγωγές.
Σε ευρύτερο πλαίσιο, τα συνολικά διαπεριφερειακά εμπορικά ισοζύγια παρέμειναν εντός ενός εύρους 48-53% μεταξύ 2012 και 2020. Το 2024, οι εξαγωγές των εν λόγω περιφερειών διαμορφώθηκαν σε κατά 21% υψηλότερα επίπεδα από ό,τι το 2019, ενώ η συνολική διαπεριφερειακή αγορά αυξήθηκε μόνο κατά 8% την ίδια περίοδο.
«Οι αυξανόμενες περιφερειακές ανισορροπίες υποδεικνύουν ένα δυνητικά πιο δαπανηρό πρόβλημα για τις εταιρείες διαχείρισης containerships. Για να εξυπηρετήσουν head-haul trades, οι εταιρείες τακτικών γραμμών πρέπει να αναπτύσσουν όλο και περισσότερα ή/και μεγαλύτερα πλοία, μόνο και μόνο για να δουν μια σχετικά μικρότερη αύξηση των εσόδων στις back-haul μεταφορές», καταλήγει ο Rasmussen.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O στόλος των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου βιώνει μια συρρίκνωση του νεότερου και πιο αποδοτικού τονάζ, με την προσφορά των bulkers ηλικίας κάτω των…
Η ανάγκη για αξιόπιστη, υψηλής ταχύτητας και συνεχή σύνδεση στο διαδίκτυο αποτελεί πλέον απαραίτητη προϋπόθεση για την αποτελεσματική λειτουργία των σύγχρονων εμπορικών πλοίων. Η…
Ένα πλήρως ηλεκτρικό φορτηγό πλοίο με μπαταρίες σχεδιάζεται να κατασκευαστεί στο πλαίσιο συνεργασίας της GC Rieber Shipping με τις εταιρείες GC Rieber Minerals και…
Το 2025 αναμένεται η πιο πολυάσχολη χρονιά για την GasLog σε ό,τι αφορά τις επισκευές, σύμφωνα με ανάρτηση της εταιρείας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.…
Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 12 Ιουνίου 2025, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ), η ημερίδα με τίτλο «Καινοτομία…
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπέβαλε την Τρίτη 17 Ιουνίου, τη νομοθετική της πρόταση για τη σταδιακή και συντονισμένη απεξάρτηση της ΕΕ από το ρωσικό φυσικό…
Η πρόσφατη συνάντηση της Ελληνικής Τεχνικής Επιτροπής (HTC) του RINA συγκέντρωσε εμπειρογνώμονες του ναυτιλιακού κλάδου στη Βουλιαγμένη, για να συζητήσουν το μέλλον της ναυτιλιακής…
Τα «βαφτίσια» ενός ακόμα νεότευκτου containership γιόρτασε πρόσφατα η Ocean Network Express (ONE), επιτυγχάνοντας ένα σημαντικό ορόσημο στο κολοσσιαίο πρόγραμμα επέκτασης του στόλου της.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ