
Έκδηλη είναι η άνοδος των ανισορροπιών στο παγκόσμιο εμπόριο με containers από το 2019, με κύριο οδηγό αυτής της εξέλιξης την ταχύτερη ανάπτυξη στην Ανατολική και Νοτιοανατολική Ασία συγκριτικά με τις άλλες περιοχές, με εξαίρεση ίσως την Υποσαχάρια Αφρική.
«Από το 2019, η παγκόσμια αγορά εμπορευματοκιβωτίων έχει αυξηθεί κατά 8% και εκτιμάται ότι ανήλθε στα 183,2 εκατ. TEUs το 2024, σύμφωνα με το Container Trade Statistics. Ωστόσο, η ανάπτυξη ήταν πολύ άνιση και οι περιφερειακές ανισορροπίες μεταξύ εξαγωγών και εισαγωγών αυξήθηκαν κατά 33%», αναφέρει ο Niels Rasmussen, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO.
Το 2019, οι περιφερειακές ανισορροπίες ανήλθαν σε 58,8 εκατ. TEUs, που αντιστοιχούν στο 52% του διαπεριφερειακού εμπορίου, αλλά αυξήθηκαν σε 84,9 εκατ. TEUs και 70% το 2024. Σε απόλυτους αριθμούς, η ανισορροπία στην περιοχή της Ανατολικής και Νοτιοανατολικής Ασίας παρέμεινε η μεγαλύτερη, με 42,4 εκατ. TEUs, από 29,4 εκατ. TEUs το 2019, σύμφωνα με την ανάλυση της BIMCO. Την ίδια ώρα, η περιοχή εξήγαγε 3 TEUs για κάθε TEU που εισήγαγε το 2024. Επιπλέον, οι εισαγωγές από την Ανατολική και τη Νοτιοανατολική Ασία ήταν κατά 9% χαμηλότερες το 2024 σε σχέση με το 2019, γεγονός που συνέβαλε στη συρρίκνωση των εξαγωγών, ιδίως από τις περιοχές της Ευρώπης, της Μεσογείου και της Βόρειας Αμερικής. Ιστορικά, η σχετική ανισορροπία ήταν η μεγαλύτερη στην περιοχή της Υποσαχάριας Αφρικής. Το 2024, ωστόσο, το σκηνικό άλλαξε και η ανισορροπία στη Βόρεια Αμερική ήταν η μεγαλύτερη, καθώς εισήγαγε 2,5 TEUs για κάθε TEU που εξήγαγε. Στην Υποσαχάρια Αφρική, οι εισαγωγές ήταν 2,3 φορές μεγαλύτερες από τις εξαγωγές.
Σε ευρύτερο πλαίσιο, τα συνολικά διαπεριφερειακά εμπορικά ισοζύγια παρέμειναν εντός ενός εύρους 48-53% μεταξύ 2012 και 2020. Το 2024, οι εξαγωγές των εν λόγω περιφερειών διαμορφώθηκαν σε κατά 21% υψηλότερα επίπεδα από ό,τι το 2019, ενώ η συνολική διαπεριφερειακή αγορά αυξήθηκε μόνο κατά 8% την ίδια περίοδο.
«Οι αυξανόμενες περιφερειακές ανισορροπίες υποδεικνύουν ένα δυνητικά πιο δαπανηρό πρόβλημα για τις εταιρείες διαχείρισης containerships. Για να εξυπηρετήσουν head-haul trades, οι εταιρείες τακτικών γραμμών πρέπει να αναπτύσσουν όλο και περισσότερα ή/και μεγαλύτερα πλοία, μόνο και μόνο για να δουν μια σχετικά μικρότερη αύξηση των εσόδων στις back-haul μεταφορές», καταλήγει ο Rasmussen.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο ισραηλινός στρατός επιβεβαίωσε ότι εξαπέλυσε επίθεση με στόχο υψηλόβαθμους αξιωματούχους της Χαμάς στο Κατάρ. Ο στρατός δεν διευκρίνισε σε ποιό σημείο έγινε η…
Πραγματοποιήθηκε σήμερα Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου 2025 η τελετή εγκαινίων του Θεραπευτηρίου της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, η ανακαίνιση του οποίου αποτελεί δωρεά της εταιρείας ΜΟΤOR…
Την πρώτη μελέτη στην Ελλάδα με θέμα «Διεθνείς καλές πρακτικές για την προώθηση της γυναικείας ναυτικής απασχόλησης» παρουσίασε το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ) σε…
Μνημόνιο συνεργασίας για τη δημιουργία ενός πράσινου και ψηφιακού ναυτιλιακού διαδρόμου μεταξύ της Σιγκαπούρης και της Ινδίας υπέγραψαν, μεταξύ άλλων, οι πρωθυπουργοί των δύο…
Η Νιγηρία επανέρχεται δυναμικά στην παγκόσμια αγορά αργού πετρελαίου ως βασικός παραγωγός, σύμφωνα με δεδομένα από πρόσφατη έκθεση της Signal Ocean. Πιο συγκεκριμένα, οι…
Οι εξαγωγές σπάνιων γαιών της Κίνας τον Αύγουστο σημείωσαν πτώση 3,4% σε σχέση με τον Ιούλιο, όπως αναφέρει δημοσίευμα του Reuters. Ο μεγαλύτερος παραγωγός…
Η καθιέρωση της Τουρκίας ως διεθνούς κόμβου της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με την αρωγή της αυστριακής εταιρείας logistics Gebruder Weiss,…
Ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία επέκτασης του στόλου του γιόρτασε πρόσφατα ο νορβηγικός κολοσσός Odfjell. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, την Κυριακή 21 Αυγούστου πραγματοποιήθηκαν…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ