
Παρά την πίεση των αμερικανικών κυρώσεων, εντός ενός περιβάλλοντος περιορισμένης προσφοράς πετρελαίου, το Ιράν κατάφερε να κρατήσει για ακόμα ένα έτος ψηλά τις εξαγωγές του. Όπως αναφέρει ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός UANI (United Against Nuclear Iran), το 2024 το Ιράν εξήγαγε 587 εκατ. βαρέλια πετρελαίου, επίπεδα αυξημένα κατά 10,75% έναντι του 2023, οπότε και είχαν εξαχθεί 530 εκατ. βαρέλια.
Καθοριστικό ρόλο στην εν λόγω εξέλιξη είχε η Κίνα, της οποίας η όρεξη για ιρανικό αργό παρέμεινε ισχυρή το 2024, αποτελώντας για έκτο συναπτό έτος τον κορυφαίο προορισμό για τον μαύρο χρυσό της χώρας της Μέσης Ανατολής. Το 2024, η Κίνα «υποδέχτηκε» 533 εκατ. βαρέλια ιρανικού αργού, δηλαδή το 91% του συνόλου των εξαγωγών του Ιράν.
Παράλληλα, το περασμένο έτος κατεγράφη αλλαγή του status quo στις θαλάσσιες εξαγωγές ιρανικού αργού. Τα προηγούμενα έτη, σε σημαντικό βαθμό, πλοία ξένων σημαιών φόρτωναν ιρανικό αργό και το μετέφεραν στον προορισμό του. Το 2024, το Ιράν αναγκάστηκε να στραφεί στον εθνικό του στόλο για να καλύψει τις μεταφορικές του ανάγκες. Τα tankers της National Iranian Tanker Company φόρτωναν αργό από τους ιρανικούς τερματικούς και έπειτα «συναντούσαν» δεξαμενόπλοια ξένων σημαιών στα διεθνή ύδατα, όπου και πραγματοποιούσαν μεταφορτώσεις STS. Η συγκεκριμένη εξέλιξη φέρεται να συνδέεται άμεσα με την επιβολή κυρώσεων σε δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες, tankers το 2024.
Σύμφωνα με δεδομένα της UANI, το 2024 αναγνωρίστηκαν 132 νέα δεξαμενόπλοια που δραστηριοποιήθηκαν στη μεταφορά ιρανικού αργού, με το σύνολο του συγκεκριμένου «σκιώδους» στόλου να φτάνει σχεδόν τα 500.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ