
Εν μέσω πολιτικής και οικονομικής αστάθειας σε διεθνές επίπεδο και ενώ οι γεωπολιτικές εντάσεις ανά την υφήλιο δεν έχουν εκλείψει, η ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου συνεχίζεται με ταχύτατους ρυθμούς.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της UNCTAD, το παγκόσμιο εμπόριο αναμένεται να θέσει νέο ρεκόρ, αγγίζοντας τα $33 τρισ. το 2024. Πρόκειται για αύξηση ύψους $1 τρισ., που αντικατοπτρίζει την ετήσια ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας κατά 3,3% και υπογραμμίζει την ανθεκτικότητα του παγκόσμιου εμπορίου.
Ειδικότερα, ο τομέας των υπηρεσιών αποτέλεσε τον κύριο μοχλό ανάπτυξης, καταγράφοντας ετήσια αύξηση 7%, συμβάλλοντας στο ήμισυ της συνολικής ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου. Από την άλλη πλευρά, το εμπόριο αγαθών σημείωσε ελαφριά ετήσια αύξηση κατά 2%.
Ωστόσο, παραδοσιακοί τομείς αντιμετώπισαν σημαντικές αντιξοότητες. Ενδεικτικά, το εμπόριο ενέργειας μειώθηκε κατά 2% σε τριμηνιαία βάση και 7% σε ετήσια βάση, ενώ το εμπόριο μετάλλων συρρικνώθηκε τόσο τριμηνιαία όσο και ετήσια κατά 3%.
Όσον αφορά τις επιμέρους οικονομίες, οι αναπτυσσόμενες είδαν τις εισαγωγές τους να μειώνονται κατά 1%. Αντίθετα, οι ανεπτυγμένες οικονομίες ηγήθηκαν της ανάπτυξης του γ΄ τριμήνου, με τη σταθερή ζήτηση να οδηγεί σε αύξηση 3% στις εισαγωγές και 2% στις εξαγωγές.
Σε κάθε περίπτωση, η UNCTAD υπογραμμίζει ότι το εμπόριο εξακολουθεί να αποτελεί την κινητήριο δύναμη της παγκόσμιας οικονομίας. Οι προβλέψεις σταθερότητας για την παγκόσμια ανάπτυξη και την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού δημιουργούν ευκαιρίες για την οικοδόμηση οικονομικής ανθεκτικότητας το 2025, τις οποίες καλούνται να εκμεταλλευτούν οι αναπτυσσόμενες οικονομίες.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε εξέλιξη είναι εκτεταμένες έρευνες στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Αμοργού και Αστυπάλαιας, για τον εντοπισμό άνδρα που έπεσε στη θάλασσα από φορτηγό πλοίο με…
Η θαλάσσια διασύνδεση μεταξύ Δανίας και Γερμανίας, μέσω της γραμμής Rødby-Puttgarden, πλέον θα εξυπηρετείται από το νεότευκτο «The Baltic Whale» της Scandlines. Την κατασκευή…
Το κλιματικό φαινόμενο La Niña, το οποίο τείνει να κατεβάζει τις θερμοκρασίες σε παγκόσμια κλίμακα, επιστρέφει, όμως ο αντίκτυπός του μάλλον θα είναι περιορισμένος,…
Σημαντική πτώση κατέγραψαν πρόσφατα οι ναύλοι των VLGCs, σε αντίθεση με εκείνους των LPG carriers μικρότερης μεταφορικής ικανότητας, που παρέμειναν σταθεροί. Ειδικότερα, σύμφωνα με…
Το Μπανγκλαντές ενέκρινε την αγορά περίπου 220.000 μετρικών τόνων αμερικανικού σιταριού, στο πλαίσιο μιας κυβερνητικής συμφωνίας με στόχο την άμβλυνση των εμπορικών εντάσεων με…
Έπειτα από δυόμισι έτη αδράνειας, ο αγωγός πετρελαίου Kirkuk-Ceyhan τέθηκε εκ νέου σε λειτουργία μετά την επίτευξη συμφωνίας ανάμεσα στην κυβέρνηση του Ιράκ, στην…
Απώλειες κατέγραψε η ναυλαγορά των LNG carriers την περασμένη εβδομάδα, με τους ναύλους να υποχωρούν ελαφρά. Σύμφωνα με έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
Έπειτα από δύο χρόνια απουσίας από το Ιράκ, η ExxonMobil επανέρχεται δυναμικά στη χώρας της Μέσης Ανατολής, προκειμένου να προωθήσει τα φιλόδοξα σχέδια της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ