
Εν μέσω πολιτικής και οικονομικής αστάθειας σε διεθνές επίπεδο και ενώ οι γεωπολιτικές εντάσεις ανά την υφήλιο δεν έχουν εκλείψει, η ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου συνεχίζεται με ταχύτατους ρυθμούς.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της UNCTAD, το παγκόσμιο εμπόριο αναμένεται να θέσει νέο ρεκόρ, αγγίζοντας τα $33 τρισ. το 2024. Πρόκειται για αύξηση ύψους $1 τρισ., που αντικατοπτρίζει την ετήσια ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας κατά 3,3% και υπογραμμίζει την ανθεκτικότητα του παγκόσμιου εμπορίου.
Ειδικότερα, ο τομέας των υπηρεσιών αποτέλεσε τον κύριο μοχλό ανάπτυξης, καταγράφοντας ετήσια αύξηση 7%, συμβάλλοντας στο ήμισυ της συνολικής ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου. Από την άλλη πλευρά, το εμπόριο αγαθών σημείωσε ελαφριά ετήσια αύξηση κατά 2%.
Ωστόσο, παραδοσιακοί τομείς αντιμετώπισαν σημαντικές αντιξοότητες. Ενδεικτικά, το εμπόριο ενέργειας μειώθηκε κατά 2% σε τριμηνιαία βάση και 7% σε ετήσια βάση, ενώ το εμπόριο μετάλλων συρρικνώθηκε τόσο τριμηνιαία όσο και ετήσια κατά 3%.
Όσον αφορά τις επιμέρους οικονομίες, οι αναπτυσσόμενες είδαν τις εισαγωγές τους να μειώνονται κατά 1%. Αντίθετα, οι ανεπτυγμένες οικονομίες ηγήθηκαν της ανάπτυξης του γ΄ τριμήνου, με τη σταθερή ζήτηση να οδηγεί σε αύξηση 3% στις εισαγωγές και 2% στις εξαγωγές.
Σε κάθε περίπτωση, η UNCTAD υπογραμμίζει ότι το εμπόριο εξακολουθεί να αποτελεί την κινητήριο δύναμη της παγκόσμιας οικονομίας. Οι προβλέψεις σταθερότητας για την παγκόσμια ανάπτυξη και την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού δημιουργούν ευκαιρίες για την οικοδόμηση οικονομικής ανθεκτικότητας το 2025, τις οποίες καλούνται να εκμεταλλευτούν οι αναπτυσσόμενες οικονομίες.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) εξετάζει το ενδεχόμενο να θέσει επιπλέον περιορισμούς στις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων από ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Μάλιστα, δεν αποσκοπεί απλώς στην…
Ισχυρό είναι ήδη το πλήγμα των εμπορικών εντάσεων ανάμεσα στο Πεκίνο και την Ουάσιγκτον για την Boeing, καθώς η εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών αντιμετωπίζει σημαντικά…
Καθώς η Κίνα «βλέπει» την εγχώρια κατανάλωση να επιβραδύνεται και ενώ η πίεση εντείνεται από τη δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ, το Πεκίνο στρέφεται στη…
Αισθητά είναι ήδη τα «απόνερα» των εμπορικών τριβών μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας στη ναυτιλία τακτικών γραμμών, καθώς οι liner κολοσσοί βλέπουν ήδη τις αποστολές…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Απριλίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…
Τις τροποποιήσεις της MLC που ενέκρινε πρόσφατα ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας (ILO), αναγνωρίζοντας επισήμως πλέον τους ναυτικούς ως key workers, χαιρετίζει η INTERCARGO. Σύμφωνα…
Συνέχεια στο μπαράζ διεθνών συνεργειών με επίκεντρο την αποανθρακοποίηση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας έδωσαν πρόσφατα το Ηνωμένο Βασίλειο και η ιταλική εταιρεία ενέργειας Eni. Ειδικότερα,…
Σε αναθεώρηση του ASBATANKVOY, του ειδικού ναυλοσυμφώνου για τις ναυλώσεις δεξαμενόπλοιων, προχώρησαν BIMCO και Association of Ship Brokers & Agents (USA) Inc. (ASBA). Η…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ