
Η εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ ως 47ου προέδρου των ΗΠΑ αναμένεται να φέρει άνεμο αλλαγής στην παγκόσμια οικονομία και συνεπώς στο διεθνές εμπόριο και στις θαλάσσιες μεταφορές. Με την αγορά δεξαμενόπλοιων να έχει επηρεαστεί σε σημαντικότατο βαθμό από τις γεωπολιτικές εξελίξεις των τελευταίων ετών, η ναυλομεσιτική Gibson εξετάζει σε πρόσφατη έκθεσή της τι σημαίνει για τα tankers η επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο.
Ειδικότερα, η Gibson υποστηρίζει ότι το outlook παραμένει σύνθετο και εξαρτάται από πληθώρα παραγόντων και λόγω αυτού διαχωρίζει διαφορετικά σενάρια ανάλογα με την πολιτική που δύναται να χαράξει ο επόμενος Αμερικανός πρόεδρος.
Ρωσία-Ουκρανία: Το «ρωσικό» σενάριο
Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει ισχυριστεί ότι, από τη στιγμή που θα αναλάβει τα καθήκοντά του, η λήξη του πολέμου μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας δεν αποτελεί θέμα ημερών αλλά ωρών. Εφόσον ο 47ος Αμερικανός πρόεδρος περιορίσει την υποστήριξη των ΗΠΑ στην Ουκρανία, ωθώντας τη να δεχτεί κάποια συμφωνία με τη Ρωσία, και υπάρξει εκ νέου ειρήνη, ενδέχεται κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας να αρθούν.
Στο σενάριο αυτό, η αναδιάταξη των routes που έχει λάβει χώρα τα τελευταία δυόμισι έτη στην αγορά των δεξαμενόπλοιων σταδιακά θα έρθει στο τέλος της. Συνεπώς θα καταγραφεί άνοδος της προσφοράς δεξαμενόπλοιων, μείωση των πλοίων που συμμετέχουν στον «σκοτεινό» στόλο και κατ’ επέκταση αύξηση των διαλύσεων tankers.
Σαφώς, η Ευρώπη δύσκολα θα υιοθετήσει την ίδια στάση με τον Αμερικανό πρόεδρο, καθώς έχει αποφασίσει να σταθεί πλήρως στο πλευρό της Ουκρανίας.
Ρωσία-Ουκρανία: Το «ουκρανικό» σενάριο
Ο Ντόναλντ Τραμπ θα μπορούσε να υιοθετήσει μια τελείως διαφορετική στρατηγική, υιοθετώντας αρκετά σκληρότερη στάση ενάντια στη Ρωσία και επιβάλλοντας κυρώσεις σε όλα τα ενεργειακά αγαθά ανεξαρτήτως τιμής. Αυτό θα επηρεάσει εκ νέου τις διεθνείς αγορές, περιορίζοντας την ικανότητα χωρών που δεν έχουν ανεπτυγμένα ισχυρά ναυτιλιακά clusters να αγοράζουν ρωσικό αργό (π.χ. Ινδία).
Ωστόσο, μια τέτοια στρατηγική θα απαιτούσε πιθανώς τη συνεργασία με παραγωγούς στη Μέση Ανατολή, όπως αναφέρει η Gibson. Το «ουκρανικό» σενάριο φαντάζει δύσκολο, δεδομένου ότι θα εντείνει περαιτέρω τους γεωπολιτικούς τριγμούς Ρωσίας και ΗΠΑ, αλλά και γιατί απαιτεί και τη δημιουργία τριγμών εντός των κόλπων του OPEC+.
Επίσης, στο σενάριο αυτό, ο Ντόναλντ Τραμπ δεν θα έχει τη δυνατότητα να στοχοποιήσει εξίσου ισχυρά το Ιράν (σε αντίθετη με το «ρωσικό» σενάριο) ή τη Βενεζουέλα.
Τέλος, η Gibson σημειώνει ότι η εκλογή Τραμπ οδήγησε σε πτώση των τιμών πετρελαίου, εξέλιξη που φέρεται να οφείλεται στη νοοτροπία του επόμενου προέδρου για αύξηση των εγχώριων γεωτρήσεων πετρελαίου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στα προϊόντα που εισάγονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις ΗΠΑ θα επιβάλλεται δασμός 30% από την 1η Αυγούστου, ανέφερε ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ…
Συνέχεια στο μπαράζ των διεθνών συμφωνιών με επίκεντρο τις προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) έδωσαν πρόσφατα Petronas και Venture Global. Συγκεκριμένα, η Petronas, μέσω…
Με μια φαντασμαγορική τελετή, η Royal Caribbean καλωσόρισε πρόσφατα το νεότευκτο «Star of the Seas» στον στόλο της. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, το «Star…
Περιορισμένες ήταν οι πρόσφατες μεταβολές στη ναυλαγορά των LNG carriers, με τις προκλήσεις να επιμένουν. Συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
Οι εξελίξεις στον χάρτη του παγκόσμιου εμπορίου κατά τη διάρκεια του α΄ εξαμήνου του 2025 βρίσκονται στο επίκεντρο της πρόσφατης έκθεσης «Global Trade Update»…
Συνέντευξη του Αρχηγού Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Αντιναυάρχου Λ.Σ. Τρύφωνα Κοντιζά
Σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο ξενοδοχείο COLORS στην Αθήνα, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το εργαστήριο Καινοτομίας και Διοίκησης Πληροφορίας (i4m Lab) παρουσίασαν…
Την οδύνη της για τις απώλειες ανθρώπινων ζωών μετά τις πρόσφατες επιθέσεις σε ελληνόκτητα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα εξέφρασε με δήλωσή της η πρόεδρος…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ