
Τα πιθανά σενάρια για το μέλλον της αγοράς πετρελαίου αναλύει σε πρόσφατη έκθεσή του ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας. Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Gibson, ένα εξ αυτών είναι το πιο ρεαλιστικό, το «Stated Policies Scenario», που αναλύει τα πρόσφατα δεδομένα των αγορών, τα τεχνολογικά κόστη αλλά και τις πολιτικές που χαράσσουν οι χώρες σε παγκόσμια κλίμακα.
Ειδικότερα, στο εν λόγω σενάριο, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα κορυφωθεί πριν από το 2030 (κάθετα αντίθετη εκτίμηση από εκείνη του OPEC, που δεν βλέπει ακόμη κορύφωση της ζήτησης) στα 102 εκατ. βαρέλια ημερησίως (δίχως να λαμβάνονται υπόψη τα βιοκαύσιμα). Η ζήτηση του κλάδου μεταφορών θα παραμείνει ισχυρή, όμως αναμένεται πτώση της κατανάλωσης σε επίπεδο θέρμανσης και ηλεκτροδότησης.
Από το 2030, η πτώση της ζήτησης ξεκινά, όμως η πορεία της είναι σταδιακή, καθώς το 2050 εκτιμάται πως θα διαμορφωθεί στα 93,1 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Όπως αναμένεται, μεταξύ του 2030 και του 2050, η ζήτηση θα μειωθεί περισσότερο σε Βόρεια Αμερική και Ευρώπη, ενώ σε Νότια Αμερική, Αφρική, Μέση Ανατολή και Ευρασία εκτιμάται ότι θα αυξηθεί. Πάντως, στην Ασία αναμένεται να παραμείνει σε παρεμφερή επίπεδα.
Την ίδια ώρα, η παραγωγή πετρελαίου αναμένεται να μειωθεί μέχρι το 2050 κατά 14 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Μοναδική εξαίρεση φέρονται να αποτελούν η Λατινική Αμερική και η Μέση Ανατολή. Επιπλέον, σημαίνουσες αλλαγές προβλέπεται ότι θα λάβουν χώρα στην παγκόσμια αγορά διύλισης. Στην Ευρώπη, ελέω περιορισμένης ζήτησης για τις οδικές μεταφορές, η παραγωγή υπολογίζεται ότι θα μειωθεί κατά περίπου 4,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως μεταξύ 2023 και 2050. Μικρότερη μείωση αναμένεται στη Βόρεια Αμερική, ενώ η ζήτηση αναμένεται αυξημένη στη Λατινική Αμερική, γεγονός που δύναται να αποτελέσει ευκαιρία για τους εξαγωγείς πετρελαίου του Κόλπου των ΗΠΑ. Ευκαιρία για τους εξαγωγείς μπορεί να είναι και η αυξημένη όρεξη αφρικανικών χωρών.
Εν κατακλείδι, όπως υπογραμμίζει η Gibson, η έκθεση του ΙΕΑ επιβεβαιώνει εκ νέου ότι η αγορά πετρελαίου θα μεταμορφωθεί τα επόμενα έτη. Ωστόσο, η μεταμόρφωση αυτή δεν θα είναι ίδια για κάθε γεωγραφική περιοχή και συνεπώς ο ρόλος των tankers θα παραμείνει σημαντικός για τις επόμενες δεκαετίες.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στα προϊόντα που εισάγονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις ΗΠΑ θα επιβάλλεται δασμός 30% από την 1η Αυγούστου, ανέφερε ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ…
Συνέχεια στο μπαράζ των διεθνών συμφωνιών με επίκεντρο τις προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) έδωσαν πρόσφατα Petronas και Venture Global. Συγκεκριμένα, η Petronas, μέσω…
Με μια φαντασμαγορική τελετή, η Royal Caribbean καλωσόρισε πρόσφατα το νεότευκτο «Star of the Seas» στον στόλο της. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, το «Star…
Περιορισμένες ήταν οι πρόσφατες μεταβολές στη ναυλαγορά των LNG carriers, με τις προκλήσεις να επιμένουν. Συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
Οι εξελίξεις στον χάρτη του παγκόσμιου εμπορίου κατά τη διάρκεια του α΄ εξαμήνου του 2025 βρίσκονται στο επίκεντρο της πρόσφατης έκθεσης «Global Trade Update»…
Συνέντευξη του Αρχηγού Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Αντιναυάρχου Λ.Σ. Τρύφωνα Κοντιζά
Σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο ξενοδοχείο COLORS στην Αθήνα, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το εργαστήριο Καινοτομίας και Διοίκησης Πληροφορίας (i4m Lab) παρουσίασαν…
Την οδύνη της για τις απώλειες ανθρώπινων ζωών μετά τις πρόσφατες επιθέσεις σε ελληνόκτητα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα εξέφρασε με δήλωσή της η πρόεδρος…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ