
Τον κώδωνα του κινδύνου για τον αντίκτυπο των δραστηριοτήτων του σκοτεινού στόλου κρούει ο ερευνητικός οργανισμός Center for Research on Energy and Clean Air.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, είναι αναγκαία η λήψη μέτρων προς περιορισμό του συγκεκριμένου στόλου, καθώς πολλά είναι τα περιστατικά απωλειών που έχουν λάβει χώρα σε Ασία και Ευρώπη.
Μέχρι σήμερα, 294 «σκιώδη» δεξαμενόπλοια έχουν μεταφέρει διά θαλάσσης ρωσικό αργό πετρέλαιο, ενώ κατά μέσο όρο τρία «σκιώδη» δεξαμενόπλοια αναχωρούν από ρωσικά λιμάνια καθημερινά.
Από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο του 2024, η Ευρώπη κατέγραψε 277% αύξηση των δεξαμενόπλοιων του «σκοτεινού στόλου» που διέσχισαν τα στενά της Δανίας σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022, με το 64% των 46 εκατ. τόνων ρωσικού πετρελαίου που μεταφέρθηκαν μέσω των στενών της Δανίας να μεταφέρονται με τα εν λόγω πλοία.
Την ίδια περίοδο, τα στενά του Ντόβερ και του Γιβραλτάρ παρουσίασαν 355% αύξηση των διελεύσεων «σκιωδών» δεξαμενόπλοιων σε σύγκριση με το 2022, μεταφέροντας το 67% των 37 εκατ. τόνων του συνολικού πετρελαίου που μεταφέρθηκαν από τις εν λόγω θαλάσσιες αρτηρίες.
Στη Διώρυγα του Σουέζ παρατηρήθηκε αύξηση 649% στη δραστηριότητα των «σκιωδών» δεξαμενόπλοιων σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022.
Σύμφωνα με τον ερευνητικό οργανισμό, σε περίπτωση ατυχήματος, το κόστος καθαρισμού πετρελαιοκηλίδας στην Ευρώπη ανέρχεται σε $8.600/τόνο πετρελαίου, ενώ στη Νοτιοανατολική Ασία το αντίστοιχο κόστος ανέρχεται $16.006/τόνο. Συνεπώς, το κόστος καθαρισμού μιας πετρελαιοκηλίδας που μπορεί να προκληθεί από δεξαμενόπλοιο του «σκοτεινού στόλου» θα μπορούσε να κυμανθεί από $860 εκατ. στην Ευρώπη έως $1,6 δισ. στη Νοτιοανατολική Ασία, λαμβάνοντας υπόψη ότι κατά κύριο λόγο τα πλοία του «σκοτεινού στόλου» μπορούν να μεταφέρουν 100.000 τόνους φορτίου.
Σημειώνεται, τέλος, ότι πλοία του «σκοτεινού στόλου» έχουν ήδη εμπλακεί σε 50 περιστατικά από τα στενά της Δανίας μέχρι τη Μαλαισία από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ιδιαίτερα μεγάλη «βουτιά» σημείωσαν οι ναύλοι των LPG carriers, και ειδικά εκείνοι των πλοίων μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας. Συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys,…
Τα ναυπηγεία Tsuneishi Shipbuilding της Ιαπωνίας αποφάσισαν να εξαγοράσουν όλες τις μετοχές του ναυπηγικού ομίλου Mitsui E&S Shipbuilding, ενώ αναμένεται να τον μετατρέψουν σε…
Στο πλαίσιο της στρατηγικής ενίσχυσης της παρουσίας της στην ευρωπαϊκή αγορά διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, η νοτιοκορεατική HMM προανήγγειλε νέα σημαντική επένδυση στον λιμένα Algeciras της…
Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), που εκπροσωπεί τη συντριπτική πλειοψηφία της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας, ανακοίνωσε τη δέσμευσή της να συνεργαστεί με την ελληνική…
Συνέντευξη του Καπτ. Παναγιώτη Γιγή, Προέδρου της ΠΕΠΕΝ
Σε χαμηλά επίπεδα εξακολουθούν να κυμαίνονται οι ναύλοι των LNG carriers, με την προηγούμενη εβδομάδα να ολοκληρώνεται με τάσεις σταθερότητας. Ειδικότερα, βάσει πρόσφατης έκθεσης…
Καθώς οι δυτικές κυρώσεις έχουν παραλύσει τις εξαγωγές ρωσικού LNG από το έργο «Arctic LNG 2», η Μόσχα επιχειρεί μια νέα προσπάθεια επανεκκίνησης των εξαγωγικών…
Τα κύματα καύσωνα, που πλήττουν την Ευρώπη, μπορεί να επιβραδύνουν την οικονομική ανάπτυξη στη Γηραιά Ήπειρο κατά μισή ποσοστιαία μονάδα, σύμφωνα με έκθεση της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ