
Η Νορβηγία πρωτοπορεί στην παγκόσμια προσπάθεια για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα, με την ολοκλήρωση της πρώτης διασυνοριακής εγκατάστασης μεταφοράς και αποθήκευσης CO₂, το έργο Northern Lights. Η εγκατάσταση, που βρίσκεται στο Øygarden κοντά στο Μπέργκεν, είναι αποτέλεσμα κοινοπραξίας των εταιρειών Equinor, Shell και TotalEnergies, και αποτελεί σημαντικό βήμα για την εφαρμογή της τεχνολογίας δέσμευσης, μεταφοράς και αποθήκευσης άνθρακα (CCS).
Το Northern Lights συνιστά τον πυρήνα του νορβηγικού προγράμματος πλήρους κλίμακας CCS, γνωστού ως Longship. Αυτό το έργο περιλαμβάνει τη δέσμευση CO₂ από βιομηχανικές πηγές, τη μεταφορά του υγροποιημένου CO₂ στον τερματικό σταθμό του Øygarden και στη συνέχεια την ασφαλή αποθήκευσή του σε κοιλότητες κάτω από τον βυθό της Βόρειας Θάλασσας.
Η διαδικασία ξεκινά με τη δέσμευση του CO₂ από βιομηχανικές εγκαταστάσεις που εκπέμπουν μεγάλες ποσότητες αερίων. Το CO₂ υγροποιείται σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες για να μειωθεί ο όγκος του και να καταστεί δυνατή η αποθήκευση και η μεταφορά του. Από εκεί, το υγροποιημένο CO₂ μεταφέρεται μέσω εξειδικευμένων δεξαμενόπλοιων στον τερματικό σταθμό του Øygarden.
Από το Øygarden, το CO₂ διοχετεύεται μέσω υπόγειων αγωγών σε μια ειδικά σχεδιασμένη υπεράκτια τοποθεσία αποθήκευσης, η οποία βρίσκεται αρκετά χιλιόμετρα κάτω από τον βυθό της Βόρειας Θάλασσας. Οι γεωλογικές κοιλότητες σε αυτή την περιοχή προσφέρουν τη δυνατότητα ασφαλούς και μόνιμης αποθήκευσης του CO₂ για χιλιάδες χρόνια, χωρίς τον κίνδυνο διαρροών.
Αυτό το μοντέλο αποθήκευσης επιτυγχάνεται χάρη σε προηγμένες τεχνολογίες γεωτρήσεων και χαρτογράφησης, οι οποίες διασφαλίζουν ότι οι γεωλογικές κοιλότητες μπορούν να συγκρατήσουν το CO₂ σε μεγάλες ποσότητες, διατηρώντας το μόνιμα απομονωμένο από την ατμόσφαιρα.
Η πρώτη φάση του έργου έχει δυναμικότητα 1,5 εκατ. τόνους CO₂ ετησίως, η οποία έχει ήδη πλήρως δεσμευτεί από βιομηχανικές μονάδες στην Ευρώπη που επιδιώκουν να μειώσουν τις εκπομπές τους. Το έργο Northern Lights προσφέρει μια κρίσιμη λύση για τη μείωση των εκπομπών CO₂, ιδιαίτερα για βιομηχανίες που δύσκολα μπορούν να αποανθρακοποιηθούν, όπως η τσιμεντοβιομηχανία και η παραγωγή ενέργειας από ορυκτά καύσιμα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η οικογένεια του αείμνηστου Κωνσταντίνου Ι. Λύρα προέβη σε δύο σημαντικές δωρεές προς τον Δήμο Οινουσσών. Συγκεκριμένα, οι δωρητές διαθέτουν δύο ακίνητα σε κεντρικά…
Την ευκαιρία να συμμετάσχει στην 83η συνεδρίαση της Marine Environment Protection Committee (MEPC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), είχε η Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος…
Το Κίεβο είναι έτοιμο να υπογράψει συμφωνία για τα ορυκτά με την Ουάσινγκον και αυτό ενδέχεται να γίνει αργότερα σήμερα, σύμφωνα με πηγές. «Νομίζω…
Το φράγμα των 6.500 πλοίων έσπασε ο στόλος των containerships, με τη μεταφορική του ικανότητα να ξεπερνά τα 31,1 εκατ. TEUs. Tην ίδια ώρα,…
Με την εστίαση του Ντόναλντ Τραμπ στα ορυκτά καύσιμα, και δη στο πετρέλαιο, οι κολοσσοί ενέργειας των ΗΠΑ δρομολογούν νέες επενδύσεις διεθνούς κλίμακας. Ειδικότερα,…
Η πρόωση υποβοηθούμενη από τον άνεμο, σε συνδυασμό με 100% βιοκαύσιμο, μειώνει σημαντικά το ανθρακικό αποτύπωμα. Χάρη στην εφαρμογή αυτών των τεχνολογιών αιχμής, το…
Η εποχικότητα συχνά επιδρά ποικιλοτρόπως στις επιδόσεις της ναυλαγοράς των bulk carriers. Ειδικότερα, το διάστημα Απριλίου-Μαΐου συνιστά μια μεταβατική περίοδο για την αγορά, η…
Πτώση 12% στις τιμές βασικών εμπορευμάτων το 2025 και ένα επιπλέον 5% για το 2026 βλέπει η Παγκόσμια Τράπεζα εν μέσω εξασθένησης της οικονομικής…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ