
Οι όποιες ελπίδες για κατάπαυση του πυρός μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς διαψεύστηκαν μετά τις πρόσφατες επιθέσεις σε εμπορικά πλοία.
Ως αποτέλεσμα, παρατηρούνται ελάχιστες αλλαγές στην κίνηση των δεξαμενόπλοιων από την Ερυθρά Θάλασσα, με αυτά με «πλούσιο» ιστορικό μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου να διέρχονται μαζικά, ενώ τα πλοία που δραστηριοποιούνται στο «συμβατικό» εμπόριο εκτρέπουν την πορεία τους προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδος.
Το εμπόριο πετρελαϊκών προϊόντων από τον Περσικό Κόλπο και την Ινδία προς την Ευρώπη είναι αυτό που έχει επηρεαστεί περισσότερο από τις επιθέσεις των Χούθι. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον περασμένο Ιανουάριο κινήθηκε στα 690.000 βαρέλια/ημέρα, όταν το 2023 κατά μέσο όρο κινούνταν στα 955.000 βαρέλια/ημέρα. Παρά τη σημαντική αυτή πτώση, οι ναύλοι των clean tankers παρουσίασαν άνοδο, αποτέλεσμα την εκτροπή τους προς το πιο ασφαλές Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδος. Από τα 19 LR2, 13 LR1 και 4 MR που φόρτωσαν τον Ιανουάριο, 12 LR2, 10 LR1 και 4 MR δρομολογήθηκαν μέσω Ακρωτηρίου. Επιπλέον, η μείωση των φορτίων προς την Ευρώπη αντισταθμίστηκε από την αύξηση των εξαγωγών από άλλες χώρες.
Παράλληλα, και η διά θαλάσσης μεταφορά αργού πετρελαίου από τον Περσικό Κόλπο στην Ευρώπη. Από τα 15 Suezmaxes και τα 8 VLCCs που φόρτωσαν αργό στον Περσικό Κόλπο με προορισμό την Ευρώπη τον Ιανουάριο, 10 Suezmaxes και 6 VLCCs απέφυγαν τη Διώρυγα του Σουέζ και επέλεξαν το ταξίδι από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδος. Σε αντίθεση όμως με την περίπτωση των clean tankers, οι ναύλοι των dirty δεν κατέγραψαν την ίδια άνοδο. Οι λόγοι είναι τρεις: α) μεγαλύτερα μεγέθη φορτίου σημαίνουν λιγότερα δεξαμενόπλοια· β) το μέγεθος του στόλου έχει σημασία ‒ ενώ ο στόλος των Suezmaxes και των VLCCs αποτελείται από 660 και 900 πλοία αντίστοιχα, υπάρχουν σήμερα περίπου 250 LR2 και 260 LR1 που δραστηριοποιούνται στη μεταφορά προϊόντων πετρελαίου, με τα υπόλοιπα να δραστηριοποιούνται στη μεταφορά αργού· γ) υπάρχει μια σαφής μετατόπιση από τα Suezmaxes, τα οποία αντιπροσώπευαν το 80% του συνόλου του αργού που διακινήθηκε από τον Περσικό Κόλπο προς την Ευρώπη πέρυσι, αλλά μόλις το 55% τον Ιανουάριο.
Σε κάθε περίπτωση, εάν η συγκεκριμένη τάση εκτροπής των πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα συνεχιστεί, θα παράσχει στήριξη στους ναύλους των δεξαμενόπλοιων.
Πηγή: Gibson ‒ Tanker Market Report / 09.02.2024
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ακόμη αεροσκάφος εντάχθηκε στόλο της Olympic Air, σύμφωνα με ανάρτηση της τελευταίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικότερα, η AEGEAN Airlines, μέσω της θυγατρικής…
Αντίρροπες μεταβολές σημείωσαν κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025 οι εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Κίνας. Σύμφωνα με στοιχεία των κινεζικών τελωνείων,…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Οκτωβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), η οποία θα εφαρμοσθεί μέχρι το τέλος του 2027, εγκρίθηκε σήμερα Δευτέρα 20 Οκτωβρίου…
Η κυματική ενέργεια αποτελεί μία από τις ακόμη αναξιοποίητες πηγές θαλάσσιας ανανεώσιμης ενέργειας, ικανή να προσφέρει σταθερή, χαμηλών εκπομπών ηλεκτροπαραγωγή. Η γαλλική νεοφυής επιχείρηση…
O Lloyd’s Register (LR) παρουσίασε τον Οκτώβριο 2025 τον πρώτο ολοκληρωμένο οδηγό πλοήγησης προς την πυρηνική πρόωση στη ναυτιλία, υπό τον τίτλο «Navigating Nuclear Energy in Maritime». Η νέα καθοδήγηση του LR,…
Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Τουρκία πρόκειται να εισέλθουν σύντομα σε τρίτο γύρο διαπραγματεύσεων για την εξασφάλιση μιας νέας και «ολοκληρωμένης» συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου…
Εκτός Ρωσίας φαίνεται να ωθούν το ρωσικό πετρέλαιο οι αυξανόμενες ουκρανικές επιθέσεις στα διυλιστήρια της χώρας, οι οποίες καθιστούν αναγκαστική την εκτροπή των φορτίων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ