Συνέντευξη του κ. Ανδρέα Χατζηγιάννη, πρόεδρου της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών

Συνέντευξη του κ. Ανδρέα Χατζηγιάννη, πρόεδρου της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών
Συνέντευξη του κ. Ανδρέα Χατζηγιάννη, πρόεδρου της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών
Με αφορμή την πρόσφατη επανεκλογή του στη θέση του προέδρου της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών για την επόμενη τριετία, ο κ. Ανδρέας Χατζηγιάννης μιλά ανοικτά για τις προκλήσεις της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και τον ρόλο των Ελλήνων στη νέα αυτή τάξη πραγμάτων.
1. Αναγνωρίζεται ο ρόλος της ναυτιλίας στα κέντρα λήψης αποφάσεων των Βρυξελλών; Ποιες δράσεις θα πρέπει να αναληφθούν προς τη βελτίωση της δημόσιας εικόνας της;
Η ναυτιλία αποτέλεσε το πρόπλασμα της παγκοσμιοποίησης. Με τη λήξη του ψυχρού πολέμου, η παγκοσμιοποίηση, δομικό στοιχείο της νέας τάξης πραγμάτων, δεν ήταν παρά μια απλή πράξη τυπικής επικύρωσης για τον χαρακτήρα της ναυτιλίας. Η ναυτιλία, στη σημερινή της μορφή, βρίσκεται στην υπηρεσία όλης της ανθρωπότητας, πέρα και πάνω από πολιτικές σκοπιμότητες, με σχεδόν αμελητέο κόστος για το έργο που επιτελεί.
Η αλήθεια αυτή δεν έχει αναδειχθεί. Ο ρόλος της ναυτιλίας έχει καταγραφεί στη συνείδηση των Ευρωπαίων ως αποτέλεσμα τύχης ή ως φυσική εξέλιξη, που δεν χρήζει ιδιαίτερης μέριμνας.
Σε αυτή τη λογική εφησυχασμού, η ναυτιλία αντιμετωπίζεται μόνο στην οικονομική της διάσταση, σαν να επρόκειτο για εσωτερική υπηρεσία, όπως ο τουρισμός, με εξομοίωση του μοντέλου φορολόγησής της. Αυτό, σε αντιδιαστολή με την πολιτική ισχυρής επιδότησης που ακολουθούν άλλα κράτη, όπως ακόμα και οι ΗΠΑ, για τη διατήρηση του στόλου τους, η ΕΕ ουσιαστικώς αυτοχειριάζεται!
Είναι λυπηρό, γιατί έτσι υποτιμάται ο κίνδυνος υπονόμευσής της από άστοχες πολιτικές αποφάσεις που ισοδυναμούν με οιονεί εχθρικές ενέργειες.
2. Θεωρείτε ότι η φωνή των Ελλήνων επιχειρηματιών της θάλασσας ακούγεται όσο θα έπρεπε στα διεθνή και ευρωπαϊκά fora, δεδομένου ότι κατέχουν το 21% και το 59% του παγκόσμιου και ευρωπαϊκού τονάζ αντίστοιχα;
Οι Έλληνες, με τη δημιουργία πολλών εκατοντάδων ναυτιλιακών εταιρειών, επέβαλαν στην πράξη αυτό που οι οικονομολόγοι αποκαλούν «πλαίσιο σχεδόν τέλειου ανταγωνισμού», οδηγώντας στη βελτιστοποίηση του πλοίου και στον εκμηδενισμό του κόστους μεταφοράς.
Εξουδετερώνοντας το φράγμα της απόστασης και στη μεταφορά της ύλης χωρίς περιορισμό, η ναυτιλία έδωσε τη δυνατότητα σε όλους να αξιοποιήσουν για ίδιο όφελος τις πλουτοπαραγωγικές τους πηγές και τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα. Αποτέλεσμα αυτού, οι θαλάσσιες εμπορικές συναλλαγές ξεπερνούν σήμερα σε αξία τα $25 τρισ., αριθμός που αντιστοιχεί στα δύο τρίτα της αξίας των προϊόντων που εξορύσσονται, παράγονται ή μεταποιούνται στον πλανήτη.
Αυτό το πλαίσιο δεν ίσχυε από πάντα και δεν προέκυψε ως αυτονόητη εξέλιξη. Αυτό το μεγάλο επίτευγμα δεν είναι προϊόν θαύματος, είναι έργο της ναυσιβίου φυλής μας, με έντεκα χιλιάδες χρόνια εμπειρίας στις θαλάσσιες μεταφορές. Των Ελλήνων που διείδαν τη ναυτιλία ως ασπίδα, όχι δόρυ, γέφυρα που ενώνει τους λαούς, τους υπηρετεί και οδηγεί στην ανάπτυξή τους.
Ωστόσο, σήμερα αγνοείται ότι οι Έλληνες αποτελούν το θεμελιακό και αναπόσπαστο στοιχείο και τον εγγυητή της σημερινής ναυτιλίας. Αγνοείται ότι, χωρίς το πλήθος των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, είναι μαθηματικά προβλέψιμο ότι σύντομα η ευρωπαϊκή ναυτιλία θα αλωθεί από ξένες και αντίπαλες δυνάμεις, που κινούνται μακράν των αρχών της Ευρώπης, με στόχους που αντιστρατεύονται το ευρωπαϊκό όραμα.
Σε αυτό το ρευστό διεθνές περιβάλλον, η Κύπρος είναι η κατεξοχήν πρέσβειρα θετικών προτάσεων και αντίστοιχων πρωτοβουλιών. Υπογραμμίζω πως, σε πλήρη συντονισμό, Αθήνα και Λευκωσία έχουν έντονη παρουσία στις Βρυξέλλες. Οι πρόσφατες εξελίξεις, με την ακόμα πιο εντατική παρεμβατικότητά μας, ελπίζω να δράσουν ως καταλύτης.
Απόσπασμα από τη συνέντευξη του κ. Χατζηγιάννη που φιλοξενήθηκε στο τεύχος Οκτωβρίου 2022 των Ναυτικών Χρονικών.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ορόσημο στη διαδικασία επέκτασης και ανανέωσης του στόλου της κατέγραψε η Aegean Shipping. Ειδικότερα, βάσει σχετικής ανακοίνωσης, πρόσφατα έλαβε χώρα η τελετή κοπής…
H ναυτιλιακή αρχή του Παναμά πρόσφατα κατέγραψε μία σημαντική επιτυχία, η οποία οδήγησε μεταξύ άλλων και στην ενίσχυση των σχέσεών του με την ITF.…
Ο λιμένας της Αμβέρσας-Μπριζ εγκαινιάζει το Volta 1, το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό ρυμουλκό της Ευρώπης. Το εν λόγω ρυμουλκό συνιστά αποτέλεσμα στενής συνεργασίας με…
Τα μέλη του OPEC+ βρίσκονται σε συνομιλίες για το κατά πόσο θα συμφωνήσουν νέα μεγάλη αύξηση της παραγωγής πετρελαίου στη συνεδρίαση της 1ης Ιουνίου,…
H Ocean Wilsons Holdings Limited, επενδυτική εταιρεία χαρτοφυλακίου με έδρα τις Βερμούδες, ανακοίνωσε ότι ολοκλήρωσε όλες τις απαραίτητες συνθήκες για την πώληση του 56%…
Το πρώτο υπεράκτιο έργο δέσμευσης, αξιοποίησης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (CCUS) της Κίνας εκκίνησε λειτουργίες την Πέμπτη 22 Μαΐου στη λεκάνη Pearl River…
Oι καθυστερήσεις στις παραδόσεις αεροσκαφών από τις Boeing και Airbus έρχονται να προσθέσουν νέους πονοκεφάλους στις αεροπορικές εταιρείες ενόψει καλοκαιριού, με τις εκτιμήσεις να…
Η εκλογή Τραμπ και οι συνεπακόλουθες γεωπολιτικές εντάσεις έχουν προκαλέσει αναταράξεις στο σύνολο των βιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένης και της ναυτιλίας, με πολλές χώρες να αναζητούν…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ