Συνέντευξη του κ. Ανδρέα Χατζηγιάννη, πρόεδρου της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών

Συνέντευξη του κ. Ανδρέα Χατζηγιάννη, πρόεδρου της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών
Συνέντευξη του κ. Ανδρέα Χατζηγιάννη, πρόεδρου της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών
Με αφορμή την πρόσφατη επανεκλογή του στη θέση του προέδρου της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών για την επόμενη τριετία, ο κ. Ανδρέας Χατζηγιάννης μιλά ανοικτά για τις προκλήσεις της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και τον ρόλο των Ελλήνων στη νέα αυτή τάξη πραγμάτων.
1. Αναγνωρίζεται ο ρόλος της ναυτιλίας στα κέντρα λήψης αποφάσεων των Βρυξελλών; Ποιες δράσεις θα πρέπει να αναληφθούν προς τη βελτίωση της δημόσιας εικόνας της;
Η ναυτιλία αποτέλεσε το πρόπλασμα της παγκοσμιοποίησης. Με τη λήξη του ψυχρού πολέμου, η παγκοσμιοποίηση, δομικό στοιχείο της νέας τάξης πραγμάτων, δεν ήταν παρά μια απλή πράξη τυπικής επικύρωσης για τον χαρακτήρα της ναυτιλίας. Η ναυτιλία, στη σημερινή της μορφή, βρίσκεται στην υπηρεσία όλης της ανθρωπότητας, πέρα και πάνω από πολιτικές σκοπιμότητες, με σχεδόν αμελητέο κόστος για το έργο που επιτελεί.
Η αλήθεια αυτή δεν έχει αναδειχθεί. Ο ρόλος της ναυτιλίας έχει καταγραφεί στη συνείδηση των Ευρωπαίων ως αποτέλεσμα τύχης ή ως φυσική εξέλιξη, που δεν χρήζει ιδιαίτερης μέριμνας.
Σε αυτή τη λογική εφησυχασμού, η ναυτιλία αντιμετωπίζεται μόνο στην οικονομική της διάσταση, σαν να επρόκειτο για εσωτερική υπηρεσία, όπως ο τουρισμός, με εξομοίωση του μοντέλου φορολόγησής της. Αυτό, σε αντιδιαστολή με την πολιτική ισχυρής επιδότησης που ακολουθούν άλλα κράτη, όπως ακόμα και οι ΗΠΑ, για τη διατήρηση του στόλου τους, η ΕΕ ουσιαστικώς αυτοχειριάζεται!
Είναι λυπηρό, γιατί έτσι υποτιμάται ο κίνδυνος υπονόμευσής της από άστοχες πολιτικές αποφάσεις που ισοδυναμούν με οιονεί εχθρικές ενέργειες.
2. Θεωρείτε ότι η φωνή των Ελλήνων επιχειρηματιών της θάλασσας ακούγεται όσο θα έπρεπε στα διεθνή και ευρωπαϊκά fora, δεδομένου ότι κατέχουν το 21% και το 59% του παγκόσμιου και ευρωπαϊκού τονάζ αντίστοιχα;
Οι Έλληνες, με τη δημιουργία πολλών εκατοντάδων ναυτιλιακών εταιρειών, επέβαλαν στην πράξη αυτό που οι οικονομολόγοι αποκαλούν «πλαίσιο σχεδόν τέλειου ανταγωνισμού», οδηγώντας στη βελτιστοποίηση του πλοίου και στον εκμηδενισμό του κόστους μεταφοράς.
Εξουδετερώνοντας το φράγμα της απόστασης και στη μεταφορά της ύλης χωρίς περιορισμό, η ναυτιλία έδωσε τη δυνατότητα σε όλους να αξιοποιήσουν για ίδιο όφελος τις πλουτοπαραγωγικές τους πηγές και τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα. Αποτέλεσμα αυτού, οι θαλάσσιες εμπορικές συναλλαγές ξεπερνούν σήμερα σε αξία τα $25 τρισ., αριθμός που αντιστοιχεί στα δύο τρίτα της αξίας των προϊόντων που εξορύσσονται, παράγονται ή μεταποιούνται στον πλανήτη.
Αυτό το πλαίσιο δεν ίσχυε από πάντα και δεν προέκυψε ως αυτονόητη εξέλιξη. Αυτό το μεγάλο επίτευγμα δεν είναι προϊόν θαύματος, είναι έργο της ναυσιβίου φυλής μας, με έντεκα χιλιάδες χρόνια εμπειρίας στις θαλάσσιες μεταφορές. Των Ελλήνων που διείδαν τη ναυτιλία ως ασπίδα, όχι δόρυ, γέφυρα που ενώνει τους λαούς, τους υπηρετεί και οδηγεί στην ανάπτυξή τους.
Ωστόσο, σήμερα αγνοείται ότι οι Έλληνες αποτελούν το θεμελιακό και αναπόσπαστο στοιχείο και τον εγγυητή της σημερινής ναυτιλίας. Αγνοείται ότι, χωρίς το πλήθος των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, είναι μαθηματικά προβλέψιμο ότι σύντομα η ευρωπαϊκή ναυτιλία θα αλωθεί από ξένες και αντίπαλες δυνάμεις, που κινούνται μακράν των αρχών της Ευρώπης, με στόχους που αντιστρατεύονται το ευρωπαϊκό όραμα.
Σε αυτό το ρευστό διεθνές περιβάλλον, η Κύπρος είναι η κατεξοχήν πρέσβειρα θετικών προτάσεων και αντίστοιχων πρωτοβουλιών. Υπογραμμίζω πως, σε πλήρη συντονισμό, Αθήνα και Λευκωσία έχουν έντονη παρουσία στις Βρυξέλλες. Οι πρόσφατες εξελίξεις, με την ακόμα πιο εντατική παρεμβατικότητά μας, ελπίζω να δράσουν ως καταλύτης.
Απόσπασμα από τη συνέντευξη του κ. Χατζηγιάννη που φιλοξενήθηκε στο τεύχος Οκτωβρίου 2022 των Ναυτικών Χρονικών.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Δύο νέες ρήτρες για χρήση στις συμφωνίες αγοραπωλησιών πλοίων, με στόχο να αντιμετωπιστούν κίνδυνοι συμμόρφωσης με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, υιοθέτησε η BIMCO. Σύμφωνα με…

Την έναρξη της κατασκευής του μελλοντικού τερματικού σταθμού κρουαζιέρας στο λιμάνι της Φιλαδέλφειας ανακοίνωσε πρόσφατα η PhilaPort. Πρόκειται για μια έκταση 16 έικρ δίπλα…

Την περαιτέρω εμβάθυνση του αποτυπώματός της στην ινδική αγορά δρομολογεί η Amazon, ανακοινώνοντας νέο επενδυτικό πλάνο ύψους άνω των $35 δισ. με ορίζοντα το…

Η Ελλάδα δημιουργεί τον δικό της στόλο μικροδορυφόρων. Η χώρα κάνει το επόμενο βήμα στη διαστημική τεχνολογία, υλοποιώντας ένα πρόγραμμα μικροδορυφόρων που προβλέπει την…

Κυκλοφόρησε η ετήσια ειδική έκδοση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες και σημαντικούς παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία για το…

Κυκλοφόρησε η ετήσια ειδική έκδοση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες και σημαντικούς παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία για το…

Ένα πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου σε λιμάνι της ουκρανικής επαρχίας της Οδησσού υπέστη ζημιές και τυλίχθηκε στις φλόγες μετά από ρωσική επίθεση που σημειώθηκε…

O Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν είχε σήμερα, Παρασκευή, συνάντηση με τον Ρώσο ομόλογό του Βλαντίμιρ Πούτιν στην πρωτεύουσα Ασκαμπάτ του Τουρκμενιτστάν στο περιθώριο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ