
Τη στιγμή που τα χτυπήματα στην παγκόσμια οικονομία είναι απανωτά, λόγω των συνεχιζόμενων ενεργειακών και γεωπολιτικών κρίσεων, ο πληθωρισμός βρίσκεται σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα.
Για τον λόγο αυτό, το τελευταίο διάστημα οι κεντρικές τράπεζες προχωρούν σε δραστικά μέτρα για τη μείωσή του.
Τον Μάρτιο του 2022, δεδομένης της μεγάλης αβεβαιότητας και των σημαντικών οικονομικών εξελίξεων, η Ομοσπονδιακή Κεντρική Τράπεζα των ΗΠΑ (Fed) προχώρησε στην πρώτη αύξηση των επιτοκίων κατά 25 μονάδες βάσης μετά το 2018. Το παράδειγμα της ακολούθησε και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) τον Ιούλιου του 2022, με αύξηση των επιτοκίων κατά 50 μονάδες βάσης, ύστερα από έντεκα χρόνια.
Οι κεντρικές τράπεζες συνέχισαν ακάθεκτες τις αυξήσεις επιτοκίων και το επόμενο χρονικό διάστημα. Μάλιστα, τον Οκτώβριο, η ΕΚΤ προχώρησε στην τρίτη αύξηση αφού είχε προηγηθεί μία ακόμα τον Σεπτέμβριο, με το βασικό επιτόκιο να διαμορφώνεται στο 2%. Παράλληλα, μόλις πριν μερικές μέρες, η Fed αύξησε τα επιτόκια για τέταρτη φορά μέσα στο έτος, διαμορφώνοντάς τα μεταξύ του 3,75% και 4%.
Εκτός παιχνιδιού δεν έμεινε η Τράπεζα της Αγγλίας (BoE) η οποία στις 3 Νοεμβρίου αύξησε τα επιτόκιά της στο 3% από το 2,25%, στη μεγαλύτερή τους αύξηση από το 1989. Ωστόσο, διέψευσε ότι θα προσχωρήσει σε περαιτέρω μεγάλες αυξήσεις, λέγοντας ότι η Βρετανία βρίσκεται αντιμέτωπη με μακρά και επίπονη ύφεση. Ωστόσο, την ίδια στιγμή οι απόψεις διίστανται, καθώς πολλοί ειδικοί υποστηρίζουν πως έπονται περαιτέρω αυξήσεις. Δεν είναι λίγες οι φωνές που υποστηρίζουν την άποψη πως η αύξηση των επιτοκίων είναι το μοναδικό όπλο για την επίτευξη του στόχου μείωσης του πληθωρισμού, την οποία υποστηρίζουν οι κεντρικές τράπεζες.
Πάντως, το εάν οι αυξήσεις των επιτοκίων θα επιδράσουν θετικά στον πληθωρισμό μένει να φανεί. Είναι δεδομένο ωστόσο ότι τις συνέπειες των μεγάλων αυξήσεων αναμένεται να αντιμετωπίσουν ακόμα και οι μεγάλες επιχειρήσεις, για τις οποίες το κόστος δανεισμού θα είναι υπέρογκο. Βασική συνέπεια θα είναι ο περιορισμός των νέων επενδύσεων και η καθυστέρηση στις αποπληρωμές υφιστάμενων δανείων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Νέοι ορίζοντες ανοίγονται για τα δεξαμενόπλοια στον Καναδά, καθώς ένα σημαντικό λιμενικό έργο πρόκειται να αλλάξει τα δεδομένα φόρτωσης πετρελαίου στον λιμένα του Βανκούβερ.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ