
Τη στιγμή που τα χτυπήματα στην παγκόσμια οικονομία είναι απανωτά, λόγω των συνεχιζόμενων ενεργειακών και γεωπολιτικών κρίσεων, ο πληθωρισμός βρίσκεται σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα.
Για τον λόγο αυτό, το τελευταίο διάστημα οι κεντρικές τράπεζες προχωρούν σε δραστικά μέτρα για τη μείωσή του.
Τον Μάρτιο του 2022, δεδομένης της μεγάλης αβεβαιότητας και των σημαντικών οικονομικών εξελίξεων, η Ομοσπονδιακή Κεντρική Τράπεζα των ΗΠΑ (Fed) προχώρησε στην πρώτη αύξηση των επιτοκίων κατά 25 μονάδες βάσης μετά το 2018. Το παράδειγμα της ακολούθησε και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) τον Ιούλιου του 2022, με αύξηση των επιτοκίων κατά 50 μονάδες βάσης, ύστερα από έντεκα χρόνια.
Οι κεντρικές τράπεζες συνέχισαν ακάθεκτες τις αυξήσεις επιτοκίων και το επόμενο χρονικό διάστημα. Μάλιστα, τον Οκτώβριο, η ΕΚΤ προχώρησε στην τρίτη αύξηση αφού είχε προηγηθεί μία ακόμα τον Σεπτέμβριο, με το βασικό επιτόκιο να διαμορφώνεται στο 2%. Παράλληλα, μόλις πριν μερικές μέρες, η Fed αύξησε τα επιτόκια για τέταρτη φορά μέσα στο έτος, διαμορφώνοντάς τα μεταξύ του 3,75% και 4%.
Εκτός παιχνιδιού δεν έμεινε η Τράπεζα της Αγγλίας (BoE) η οποία στις 3 Νοεμβρίου αύξησε τα επιτόκιά της στο 3% από το 2,25%, στη μεγαλύτερή τους αύξηση από το 1989. Ωστόσο, διέψευσε ότι θα προσχωρήσει σε περαιτέρω μεγάλες αυξήσεις, λέγοντας ότι η Βρετανία βρίσκεται αντιμέτωπη με μακρά και επίπονη ύφεση. Ωστόσο, την ίδια στιγμή οι απόψεις διίστανται, καθώς πολλοί ειδικοί υποστηρίζουν πως έπονται περαιτέρω αυξήσεις. Δεν είναι λίγες οι φωνές που υποστηρίζουν την άποψη πως η αύξηση των επιτοκίων είναι το μοναδικό όπλο για την επίτευξη του στόχου μείωσης του πληθωρισμού, την οποία υποστηρίζουν οι κεντρικές τράπεζες.
Πάντως, το εάν οι αυξήσεις των επιτοκίων θα επιδράσουν θετικά στον πληθωρισμό μένει να φανεί. Είναι δεδομένο ωστόσο ότι τις συνέπειες των μεγάλων αυξήσεων αναμένεται να αντιμετωπίσουν ακόμα και οι μεγάλες επιχειρήσεις, για τις οποίες το κόστος δανεισμού θα είναι υπέρογκο. Βασική συνέπεια θα είναι ο περιορισμός των νέων επενδύσεων και η καθυστέρηση στις αποπληρωμές υφιστάμενων δανείων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Οι κρατικές πετρελαϊκές εταιρείες της Κίνας ανέστειλαν τις αγορές ρωσικού πετρελαίου που μεταφέρεται δια θαλάσσης μετά τις κυρώσεις που επέβαλαν οι Ηνωμένες Πολιτείες στις…

Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), η ηγετική φωνή της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας, παρουσιάζει τα οφέλη του εξαιρετικά δυναμικού τομέα της κρουαζιέρας για τις…

Πλοία του Πολεμικού Ναυτικού θα καταπλεύσουν στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, προκειμένου να δοθεί η ευκαιρία επίσκεψης στο κοινό από αύριο, Παρασκευή…

Το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε χθες Τετάρτη κυρώσεις στους ρωσικούς ενεργειακούς ομίλους Rosneft και Lukoil, προσάπτοντας στη Μόσχα «έλλειψη σοβαρής δέσμευσης σε μια ειρηνευτική…

Το αεροδρόμιο Schiphol του Άμστερνταμ ακύρωσε δεκάδες πτήσεις σήμερα, Πέμπτη 23 Οκτωβρίου, λόγω καταιγίδας που αναμένεται να πλήξει τις ολλανδικές ακτές από το απόγευμα.…

Η Stena RoRo επεκτείνει την εμπιστοσύνη της στα κινεζικά ναυπηγεία με την τοποθέτηση μιας ακόμα παραγγελίας. Ειδικότερα, η σουηδική ναυτιλιακή εταιρεία υπέγραψε επιστολή προθέσεων…

Το λιμάνι του Πειραιά συνιστά πλέον το μεγαλύτερο λιμάνι πολλαπλών χρήσεων στη Μεσόγειο, καθώς και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Ταυτόχρονα όμως αποτελεί…

Το RoRo «SEA CARYATIS» γίνεται το πρώτο ελληνόκτητο εμπορικό πλοίο που νηολογείται υπό τη σημαία του Λουξεμβούργου. Πρόκειται για μια ιστορική νηολόγηση που σηματοδοτεί…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ