
H αναβίωση της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα μπορεί υπό προϋποθέσεις να ανοίξει και νέες προοπτικές για τη δημιουργία «πράσινων» διαλυτηρίων πλοίων στη χώρα μας δημιουργώντας έσοδα και νέες θέσεις εργασίας.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνος (ΟΛΕ), Απόστολος Καμαρινάκης, πρόσφατα δήλωσε ότι το κόστος ανέλκυσης των ναυαγίων και μεταφοράς των επικίνδυνων πλοίων για διάλυση στην κοντινή Τουρκία θεωρείται ασύμφορο, ενώ παράλληλα τονίζει ότι η Ελλάδα χάνει πολύτιμους πόρους και έσοδα από το σκραπ.
Ο CEO του ΟΛΕ επισημαίνει την ανάγκη να διερευνηθεί η πρόβλεψη για τη δημιουργία μονάδας διάλυσης πλοίων στα υπάρχοντα Ναυπηγεία που θα λειτουργούν σύμφωνα με τις επιταγές της ΕΕ, ώστε όπως «χτίζουμε πλοία να μπορούμε και να τα διαλύουμε στον ίδιο ναυπηγικό χώρο».
«Το θέμα μπορεί να αντιμετωπιστεί στα πλαίσια της Κυκλικής Οικονομίας, που προωθείται πλέον και νομοθετικά, περιλαμβάνοντας διατάξεις για την ανακύκλωση των πλοίων αλλά και μέριμνας για το χερσαίο και θαλάσσιο περιβάλλον» αναφέρει.
Για το ζήτημα της απομάκρυνσης των ναυαγίων και επικίνδυνων -επιβλαβών πλοίων δηλώνει ότι αποτελεί μείζον θέμα, τόσο για τους ελληνικούς λιμένες όσο και για τους πλοιοκτήτες.
Επισημαίνεται ότι από τον Ιανουάριο του 2020 μέχρι σήμερα, απομακρύνθηκαν συνολικά 13 ναυάγια και επικίνδυνα- επιβλαβή πλοία, από το λιμάνι της Ελευσίνας μετά από σχετικές ενέργειες του Ο.Λ.Ε. ΑΕ με στόχο την διασφάλιση της ακώλυτης ναυσιπλοΐας και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Αύξηση διαλύσεων τα επόμενα χρόνια με χρήση νέας τεχνολογίας
Στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας επισημαίνουν ότι παγκοσμίως τα επόμενα πέντε χρόνια ενόψει και των νέων κανονισμών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ θα υπάρξει διπλάσιος αριθμός ανακύκλωσης πλοίων ενώ οι όγκοι θα τετραπλασιαστούν σχεδόν την επόμενη δεκαετία.
Τονίζουν εξάλλου ότι το ανθρακικό αποτύπωμα του χάλυβα που παράγεται από σκραπ είναι περίπου πέντε φορές χαμηλότερο από εκείνο που παράγεται από σιδηρομετάλλευμα.
Σημειώνεται ότι πρόσφατα η εταιρεία Leviathan GmbH, ανακοίνωσε συνεργασία με τα German Naval Yards μια γερμανική ομάδα ναυπηγείων για τη διευκόλυνση της πράσινης και βιώσιμης ανακύκλωσης πλοίων.
Αυτή η συνεργασία θα καταστήσει δυνατή την πρώτη βιώσιμη και σχεδόν χωρίς εκπομπές ανακύκλωση πλοίων παγκοσμίως, χρησιμοποιώντας τεχνολογία κοπής κρύου νερού.
Η διαδικασία της κοπής γίνεται χωρίς εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ενώ δεν υπάρχει επίσης κανένας κίνδυνος για εργαζόμενους καθώς τα περισσότερα συστήματα είναι τηλεχειριζόμενα.
Στηρίζει τη λειτουργία διαλυτηρίου το ΕΒΕΠ
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης, σε πρόσφατο άρθρο του, έχει υποστηρίξει ότι η ανυπαρξία ενός διαλυτηρίου πλοίων στην Ελλάδα με προδιαγραφές λειτουργίας σύμφωνες με τα πρότυπα και τη σχετική νομοθεσία της Ε.Ε. συνιστά σοβαρή έλλειψη τόσο για τις ναυτιλιακές μας υποδομές όσο και γενικότερα για την οικονομία.
«Το Επιμελητήριο είναι προφανές ότι υποστηρίζει και θα υποστηρίξει κάθε προσπάθεια ανάπτυξης διαλυτηρίου πλοίων υπό την προϋπόθεση της λειτουργίας βάσει των κοινοτικών κανονισμών» αναφέρει.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Για «επενδύσεις στην ελληνική ναυτιλία με στόχο την ανάπτυξη, την ασφάλεια και το άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας» έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής…

Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Δεκεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…

Το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη τιμήθηκε με Βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών κατά την Πανηγυρική Συνεδρία που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025 στο Μέγαρο της Ακαδημίας. Συγκεκριμένα, στο…

Η Ουκρανία έπληξε για πρώτη φορά πετρελαιοφόρο του «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας «μέσα στα ουδέτερα ύδατα» της Μεσογείου, ανακοίνωσε σήμερα πηγή στους κόλπους των…

Η επιτυχής διέλευση του πλοίου «Maersk Sebarok» από την Ερυθρά Θάλασσα και τα Στενά του Μπαμπ ελ Μαντέμπ αποτελεί την πρώτη παρουσία της δανέζικης…

Η τεχνολογία συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας μεγάλης κλίμακας για πλήρως ηλεκτρικά πλοία εδραιώνεται ως βασικός πυλώνας της αποανθρακοποίησης των ακτοπλοϊκών μεταφορών, με τη Corvus Energy να διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στη…

Η πράσινη αμμωνία καθιερώνεται ως ένας από τους πλέον ώριμους ενεργειακούς φορείς για την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας και η επένδυση της CMB.TECH, που ανακοινώθηκε…

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συμφωνεί να χορηγήσει δάνειο στην Ουκρανία ύψους 90 δισεκατομμυρίων ευρώ για τα έτη 2026-2027, μέσω δανεισμού της ΕΕ», αναφέρουν τα συμπεράσματα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ