Ναυτιλία, η «γκρίζα ζώνη» των κυρώσεων;

Ναυτιλία, η «γκρίζα ζώνη» των κυρώσεων;

107
Ναυτιλία, η «γκρίζα ζώνη» των κυρώσεων;

Τα δεξαμενόπλοια διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στην αγορά ενέργειας, αποτελώντας σημαντικό ποσοστό του παγκόσμιου στόλου και μεταφέροντας τεράστιες ποσότητες τόσο πετρελαίου όσο και διυλισμένων προϊόντων. Η συνεισφορά τους και η κρισιμότητά τους στην ενεργειακή ασφάλεια είναι αδιαμφισβήτητες.

Την ίδια ώρα, η αγορά πετρελαίου επηρεάζεται από πληθώρα κυρώσεων, που περιορίζουν τις «επιτρεπτές κινήσεις» του διεθνούς στόλου. Ωστόσο, οι κυρώσεις δεν αποτελούν εμπόδιο για όλους τους συμμετέχοντες στην αγορά.

Ειδικότερα, ένα μέρος του στόλου δεξαμενόπλοιων, συνήθως υπερήλικο, επιδίδεται τακτικά στη μεταφορά πετρελαίου από χώρες που υπόκεινται σε κυρώσεις, όπως το Ιράν και η Βενεζουέλα. Οι τακτικές που χρησιμοποιούν περιστρέφονται γύρω από την περιπλοκή της προέλευσης των εμπορευμάτων. Ενδεικτικά, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, υπάρχουν τρόποι ένα πλοίο να μεταδώσει ψευδείς πληροφορίες αναφορικά με την τοποθεσία του.

Το κατά πόσο γίνεται να αντιμετωπιστούν τέτοια φαινόμενα δεν είναι το μοναδικό ερώτημα. Ένα ερώτημα που το συνοδεύει είναι κατά πόσο πρέπει να ληφθούν πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση. Άλλωστε, η αντιμετώπισή τους θα σήμαινε μείωση της προσφοράς πετρελαίου στις διεθνείς αγορές και κατ’ επέκταση εκ νέου άνοδο της τιμής του, με ό,τι συνεπάγεται μια τέτοια εξέλιξη για την παγκόσμια οικονομία. Εκτός αυτού, η συνέχιση της υψηλής κερδοφορίας από την αγορά ενέργειας για τη Μόσχα θα φάνταζε ιδιαίτερα πιθανή.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.