«Hellenic Challenger»: To «εξελιγμένο liner» του οίκου Καλλιμανόπουλου

«Hellenic Challenger»: To «εξελιγμένο liner» του οίκου Καλλιμανόπουλου

754
«Hellenic Challenger»: To «εξελιγμένο liner» του οίκου Καλλιμανόπουλου

Ο Περικλής Γ. Καλλιμανόπουλος (1892-1979), έλκοντας την καταγωγή του από την Πάτρα, προερχόταν από οικογένεια που δεν ασχολούνταν επαγγελματικά με τη ναυτιλία. Ο ίδιος ξεκίνησε να εργάζεται σε ναυτιλιακά γραφεία ως ναυλομεσίτης, ενώ δραστηριοποιούνταν και στο εμπόριο γαιάνθρακα. Το 1924 θα εισερχόταν στον χώρο του εφοπλισμού, έχοντας αγοράσει το πρώτο του πλοίο. Δέκα χρόνια αργότερα, το 1934, θα ίδρυε την Hellenic Lines, εταιρεία που θα γινόταν συνώνυμη με το επίθετό του για πολλές δεκαετίες.

Ο Περικλής Καλλιμανόπουλος ασχολήθηκε σε μεγάλο βαθμό με τη ναυτιλία τακτικών γραμμών, κλάδο εξαιρετικά ανταγωνιστικό, λόγω του διεθνούς ολιγοπωλίου που επικρατούσε εκείνη την περίοδο. Παρότι επρόκειτο για κλάδο στον οποίο δεν δραστηριοποιούνταν μεγάλος αριθμός Ελλήνων εφοπλιστών, η εταιρεία του υπήρξε ιδιαίτερα επιτυχής.

Αν και για την πλειονότητα των νεοναυπηγήσεών του έδειχνε να προτιμά τα ναυπηγεία της Δυτικής Γερμανίας και της Ιαπωνίας, στις αρχές της δεκαετίας του 1970 θα εμπιστευόταν τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά για την κατασκευή έξι αδελφών liner πλοίων. Ένα από αυτά ήταν και το «Hellenic Challenger», το οποίο καθελκύστηκε το 1972 και τα ιδιαίτερα ναυπηγικά και τεχνικά χαρακτηριστικά του συγκέντρωσαν το ενδιαφέρον του ελληνικού ναυτιλιακού Τύπου.

Το «Hellenic Challenger», χωρητικότητας 15.000 dwt, όπως και τα υπόλοιπα αδελφά του πλοία, αποτελούσε στην ουσία ένα μετασχηματισμένο «αντιλίμπερτυ» SD14. Το πλοίο είχε σχεδιαστεί σε συνεργασία με την ηγεσία της Hellenic Lines προκειμένου να προσαρμοστεί στις ανάγκες της πλοιοκτήτριας εταιρείας, η οποία δραστηριοποιούνταν σε τακτικές γραμμές. Πέρα από τις αλλαγές στις ναυπηγικές γραμμές, κατά τον σχεδιασμό του πλοίου προστέθηκε και η βολβοειδής πρώρα τύπου «Μάγιερφορμ» καθώς και η εγκατάσταση ισχυρότερης μηχανής 8.680 ίππων. Τα δύο τελευταία χαρακτηριστικά προσέδιδαν στο «Hellenic Challenger» ταχύτητα 16 κόμβων.

Ταυτόχρονα, για τη μεταφορά φρούτων και άλλων εμπορευμάτων που απαιτούσαν ψύξη δημιουργήθηκε στο «tweendeck» κατάλληλος χώρος με θερμική μόνωση και δυνατότητα ψύξης έως -20 βαθμούς Κελσίου. Το «deep tank» του πλοίου διαμορφώθηκε καταλλήλως για τη μεταφορά φυτικών ελαίων, ενώ προστέθηκαν έξι δωμάτια για τη μεταφορά δώδεκα επιβατών.

Οι σχεδιαστικές και τεχνικές αυτές παρεμβάσεις, σε συνδυασμό με τις σημαντικές αλλαγές στο σύστημα φορτοεκφόρτωσης, δημιούργησαν σαφώς έναν νέο εξελιγμένο τύπο πλοίου, που διέφερε σημαντικά από τα αρχικά ναυπηγικά σχέδια ενός τυπικού SD-14, αποτελώντας ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον κεφάλαιο στην ιστορία των καθελκύσεων που πραγματοποιήθηκαν στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Η καθέλκυση της σειράς των έξι αδελφών πλοίων του οίκου Καλλιμανόπουλου, στην οποία ανήκε και το «Hellenic Challenger», αποτελεί σύμβολο όχι μόνο της έντονης ναυπηγικής δραστηριότητας που επιτελούνταν εκείνη την περίοδο στα «Ελληνικά Ναυπηγεία» του Σταύρου Νιάρχου, αλλά και των έκτακτων αναγκών και ιδιαιτεροτήτων συγκεκριμένων ναυτιλιακών αγορών που καλούνταν να εξυπηρετήσουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα τα ναυπηγεία.

______________

Πληροφορίες αντλήθηκαν από την παρουσίαση του πρώτου αδελφού πλοίου «Hellenic Champion» και από την αναφορά των Ναυτικών Χρονικών στην καθέλκυση του «Hellenic Challenger».

Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.