Δεξαμενόπλοια: Πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν και οι δυνητικές επιδράσεις

Δεξαμενόπλοια: Πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν και οι δυνητικές επιδράσεις

120
Δεξαμενόπλοια: Πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν και οι δυνητικές επιδράσεις

Με την πιθανότητα επίτευξης συμφωνίας αναφορικά με το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν να φαντάζει ολοένα και μεγαλύτερη, ενδιαφέρον παρουσιάζει η αναμενόμενη επίδραση μιας τέτοιας εξέλιξης στην αγορά των δεξαμενόπλοιων.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, επικαλούμενο δεδομένα της εταιρείας αναλύσεων Κpler, περίπου 93 εκατ. βαρέλια ιρανικού πετρελαίου και παραγώγων είναι αποθηκευμένα σε πλοία. Πιο συγκεκριμένα, στον Περσικό Κόλπο, στα ανοικτά της Σιγκαπούρης και κοντά στην Κίνα.

Συνεπώς, σε περίπτωση που το Ιράν επιστρέψει στις αγορές πετρελαίου και με τη «βούλα», τα συγκεκριμένα φορτία μπορούν σχετικά γρήγορα να κατακλύσουν τις αγορές. Μια τέτοια εξέλιξη θα ωθήσει σε πτώση τις τιμές πετρελαίου. Την ίδια ώρα, ενδέχεται να αλλάξει τις ισορροπίες ζήτησης και προσφοράς στην αγορά δεξαμενόπλοιων. Άλλωστε, υπάρχουν δεξαμενόπλοια τα οποία δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στη μεταφορά πετρελαίου και παραγώγων χωρών που υπόκεινται σε κυρώσεις. Εφόσον οι κυρώσεις εναντίον του Ιράν αρθούν, ένα μέρος αυτών θα επιστρέψουν στις διεθνείς αγορές.

Μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, το Ιράν θα χρειαστεί να επαναφέρει την παραγωγή του σε υψηλότερα επίπεδα και να εδραιώσει πλήρως τη θέση του στην παγκόσμια αγορά μαύρου χρυσού. Ετσι, θα είναι σε θέση να καλύψει το κενό της Ρωσίας στις ευρωπαϊκές αγορές, από τις οποίες το ρωσικό πετρέλαιο θα αποτελεί σύντομα επ’ αόριστον παρελθόν.

Εφόσον ένα τέτοιο σενάριο πραγματοποιηθεί, τα τονομίλια των Aframaxes και των Suezmaxes ενδέχεται να καταγράψουν άνοδο. Οι εν λόγω τύποι δεξαμενόπλοιων έχουν διαδραματίσει στο παρελθόν πρωταγωνιστικό ρόλο στις θαλάσσιες εξαγωγές πετρελαίου του Ιράν και την ίδια ώρα φαντάζουν φυσική επιλογή για τη μεταφορά φορτίων στις ευρωπαϊκές αγορές.

Φωτο: Hasan Shirvani/ ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.