
Ένα πολυετές… φλερτ της ελληνικής χρηματιστηριακής αγοράς προς την ελληνική ναυτιλία, που αποτελεί την κορυφαία ναυτιλιακή δύναμη στην υφήλιο, φαίνεται ότι αρχίζει να ευοδώνεται.
Παρότι επί του παρόντος δεν έχει πραγματοποιηθεί εισαγωγή ναυτιλιακής εταιρείας στο ελληνικό χρηματιστήριο, μεγάλες ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων προσεγγίζουν την ελληνική αγορά μέσω της έκδοσης σημαντικών ομολογιακών εκδόσεων. Λόγω αυτού, αρκετοί παράγοντες της ελληνικής κεφαλαιαγοράς εκτιμούν ότι ίσως σύντομα να έχουμε και εισαγωγή ναυτιλιακών εταιρειών στο Χ.Α.
Υπενθυμίζεται ότι η Costamare, με επικεφαλής τον Κωστή Κωνσταντακόπουλο, ήταν η πρώτη εταιρεία του ελληνικού εφοπλισμού η οποία εισήγαγε ομόλογο στο Χρηματιστήριο Αθηνών, αντλώντας 100 εκατ. ευρώ, τον Μάϊο 2021 .
Η CPLP Shipping , με επικεφαλής τον Βαγγέλη Μαρινάκη εξέδωσε και εκείνη ομόλογο, από το οποίο άντλησε 150 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο του 2021 και προχώρησε σε έκδοση και δεύτερου ομολόγου ύψους 100 εκατ. ευρώ τον Ιούλιο του 2022.
Ακόμη, τον Φεβρουάριο 2022 είχε εκδοθεί το ομόλογο 100 εκατ. ευρώ από την Safe Bulkers , συμφερόντων Π. Χατζηιωάννου.
Η εισαγωγή της ελληνικής και ελληνόκτητης ναυτιλίας στο ελληνικό χρηματιστήριο αποτελούσε διαχρονικά στόχο των διοικήσεων της Κεφαλαιαγοράς. Ωστόσο, οι Έλληνες εφοπλιστές δεν έχουν πραγματοποιήσει κάποια εισαγωγή των εταιρειών τους στην εγχώρια χρηματιστηριακή αγορά.
Στο μακρινό 1998, ο αείμνηστος Θεόδωρος Καρατζάς, διοικητής τότε της Εθνικής τράπεζας, με τις ευλογίες της τότε κυβέρνησης είχε εκπονήσει ένα σχέδιο για είσοδο της ποντοπόρου ναυτιλίας στο ελληνικό χρηματιστήριο και πολλοί τότε εκτιμούσαν ότι οι εφοπλιστές θα καταπλεύσουν στην τότε Σοφοκλέους. Χωρίς όμως αποτέλεσμα.
Το 2008, έγινε μία νέα προσπάθεια από τον τότε πρόεδρο του Χ.Α Σπύρο Καπράλο σε συνεργασία μάλιστα και με τον τότε υπουργό Ναυτιλίας Γ. Βουλγαράκη. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς άλλαξε τον κανονισμό του Χρηματιστηρίου με στόχο να επιτύχει έστω και τη δευτερογενή εισαγωγή μετοχών ναυτιλιακών εταιρειών στο ελληνικό χρηματιστήριο.
O νέος κανονισμός προέβλεπε: την ενιαία αντιμετώπιση όλων των κατηγοριών ναυτιλιακών εταιρειών ανεξάρτητα από τον τύπο των πλοίων που διαχειρίζονται, δηλαδή επιβατηγά πλοία, μεσογειακά, ποντοπόρα ενιαία χρηματοοικονομικά κριτήρια για την εισαγωγή ναυτιλιακών εταιρειών με τους άλλους κλάδους εταιρειών που είναι εισηγμένοι στο XA δίνεται παράλληλα η δυνατότητα εισαγωγής των ναυτιλιακών σε οποιαδήποτε κατηγορία του XA, κύρια ή εναλλακτική.
Στο τέλος Ιουλίου 2022 ο αντιπρόεδρος του Ομίλου ΕΧΑΕ Αλέξιος Πιλάβιος, με αφορμή την έκδοση εταιρικού ομολόγου 100 εκατ. ευρώ της CPLP SHIPPING HOLDINGS PLC κάλεσε τις εταιρείες της ποντοπόρου ναυτιλίας να βάλουν τις μετοχές τους στο Χρηματιστήριο.
Εκτός των ατελειών του θεσμικού πλαισίου για την είσοδο των ναυτιλιακών στη χρηματιστηριακή αγορά, η ελληνική αγορά ήταν και είναι ρηχή, σε σχέση με τα μεγάλα διεθνή χρηματιστήρια και δεν μπορούσε να σηκώσει μεγάλες αυξήσεις κεφαλαίου στις οποίες θα προχωρούσαν, λόγω των μεγεθών τους, οι ναυτιλιακές εταιρείες. Η ελληνική αγορά δύσκολα μπορεί να σηκώσει το «βάρος» της κεφαλαιοποίησης των ναυτιλιακών εταιρειών.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η τεχνολογία των ημιβυθιζόμενων γερανοφόρων σκαφών (SSCV) αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία στα μεγάλα υπεράκτια έργα. Αυτό οφείλεται στο ότι συνδυάζει προηγμένες δυνατότητες ανύψωσης…
Η ανάπτυξη μιας νέας γενιάς υποδομών για τον ανεφοδιασμό πλοίων με καθαρή αμμωνία παίρνει σάρκα και οστά στα λιμάνια του Ρότερνταμ και του Βελγίου,…
Έπειτα από μία παρατεταμένη περίοδο κατακόρυφης πτώσης των ναύλων των containerships, η ναυλαγορά εμφάνισε σημάδια ζωής την τελευταία εβδομάδα. Συγκεκριμένα, ο δείκτης World Container…
Ασταμάτητη είναι η πίεση της ΗΠΑ κατά του νέου ρυθμιστικού πλαισίου του IMO, Net-Zero Framework, η ψήφιση του οποίου βρίσκεται στο τελικό στάδιο, με…
Ένα υπηρεσιακό σκάφος που μετέφερε μέλη του πληρώματος για να επιβιβαστούν σε δεξαμενόπλοιο ανατράπηκε στα ανοιχτά της Μοζαμβίκης στις 16 Οκτωβρίου. Σύμφωνα με πληροφορίες,…
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δημοσίευσε την Ενδιάμεση Έκθεση επί της Κλαδικής Έρευνας στην Ακτοπλοΐα, η οποία ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2025. Η Ενδιάμεση Έκθεση παρουσιάζει…
Η πρώτη πτήση της αεροπορικής εταιρίας China Southern Airlines από το Πεκίνο προσγειώθηκε χθες, Πέμπτη, στο διεθνές αεροδρόμιο Hamad International Airport στη Ντόχα σηματοδοτώντας…
Ανάπτυξη 2,1% καταγράφηκε πέρυσι στην ελληνική οικονομία, έναντι αύξησης του ΑΕΠ κατά 2,3% που είχε ανακοινωθεί στην πρώτη εκτίμηση τον Μάρτιο 2025. Με το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ