
Ένα πολυετές… φλερτ της ελληνικής χρηματιστηριακής αγοράς προς την ελληνική ναυτιλία, που αποτελεί την κορυφαία ναυτιλιακή δύναμη στην υφήλιο, φαίνεται ότι αρχίζει να ευοδώνεται.
Παρότι επί του παρόντος δεν έχει πραγματοποιηθεί εισαγωγή ναυτιλιακής εταιρείας στο ελληνικό χρηματιστήριο, μεγάλες ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων προσεγγίζουν την ελληνική αγορά μέσω της έκδοσης σημαντικών ομολογιακών εκδόσεων. Λόγω αυτού, αρκετοί παράγοντες της ελληνικής κεφαλαιαγοράς εκτιμούν ότι ίσως σύντομα να έχουμε και εισαγωγή ναυτιλιακών εταιρειών στο Χ.Α.
Υπενθυμίζεται ότι η Costamare, με επικεφαλής τον Κωστή Κωνσταντακόπουλο, ήταν η πρώτη εταιρεία του ελληνικού εφοπλισμού η οποία εισήγαγε ομόλογο στο Χρηματιστήριο Αθηνών, αντλώντας 100 εκατ. ευρώ, τον Μάϊο 2021 .
Η CPLP Shipping , με επικεφαλής τον Βαγγέλη Μαρινάκη εξέδωσε και εκείνη ομόλογο, από το οποίο άντλησε 150 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο του 2021 και προχώρησε σε έκδοση και δεύτερου ομολόγου ύψους 100 εκατ. ευρώ τον Ιούλιο του 2022.
Ακόμη, τον Φεβρουάριο 2022 είχε εκδοθεί το ομόλογο 100 εκατ. ευρώ από την Safe Bulkers , συμφερόντων Π. Χατζηιωάννου.
Η εισαγωγή της ελληνικής και ελληνόκτητης ναυτιλίας στο ελληνικό χρηματιστήριο αποτελούσε διαχρονικά στόχο των διοικήσεων της Κεφαλαιαγοράς. Ωστόσο, οι Έλληνες εφοπλιστές δεν έχουν πραγματοποιήσει κάποια εισαγωγή των εταιρειών τους στην εγχώρια χρηματιστηριακή αγορά.
Στο μακρινό 1998, ο αείμνηστος Θεόδωρος Καρατζάς, διοικητής τότε της Εθνικής τράπεζας, με τις ευλογίες της τότε κυβέρνησης είχε εκπονήσει ένα σχέδιο για είσοδο της ποντοπόρου ναυτιλίας στο ελληνικό χρηματιστήριο και πολλοί τότε εκτιμούσαν ότι οι εφοπλιστές θα καταπλεύσουν στην τότε Σοφοκλέους. Χωρίς όμως αποτέλεσμα.
Το 2008, έγινε μία νέα προσπάθεια από τον τότε πρόεδρο του Χ.Α Σπύρο Καπράλο σε συνεργασία μάλιστα και με τον τότε υπουργό Ναυτιλίας Γ. Βουλγαράκη. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς άλλαξε τον κανονισμό του Χρηματιστηρίου με στόχο να επιτύχει έστω και τη δευτερογενή εισαγωγή μετοχών ναυτιλιακών εταιρειών στο ελληνικό χρηματιστήριο.
O νέος κανονισμός προέβλεπε: την ενιαία αντιμετώπιση όλων των κατηγοριών ναυτιλιακών εταιρειών ανεξάρτητα από τον τύπο των πλοίων που διαχειρίζονται, δηλαδή επιβατηγά πλοία, μεσογειακά, ποντοπόρα ενιαία χρηματοοικονομικά κριτήρια για την εισαγωγή ναυτιλιακών εταιρειών με τους άλλους κλάδους εταιρειών που είναι εισηγμένοι στο XA δίνεται παράλληλα η δυνατότητα εισαγωγής των ναυτιλιακών σε οποιαδήποτε κατηγορία του XA, κύρια ή εναλλακτική.
Στο τέλος Ιουλίου 2022 ο αντιπρόεδρος του Ομίλου ΕΧΑΕ Αλέξιος Πιλάβιος, με αφορμή την έκδοση εταιρικού ομολόγου 100 εκατ. ευρώ της CPLP SHIPPING HOLDINGS PLC κάλεσε τις εταιρείες της ποντοπόρου ναυτιλίας να βάλουν τις μετοχές τους στο Χρηματιστήριο.
Εκτός των ατελειών του θεσμικού πλαισίου για την είσοδο των ναυτιλιακών στη χρηματιστηριακή αγορά, η ελληνική αγορά ήταν και είναι ρηχή, σε σχέση με τα μεγάλα διεθνή χρηματιστήρια και δεν μπορούσε να σηκώσει μεγάλες αυξήσεις κεφαλαίου στις οποίες θα προχωρούσαν, λόγω των μεγεθών τους, οι ναυτιλιακές εταιρείες. Η ελληνική αγορά δύσκολα μπορεί να σηκώσει το «βάρος» της κεφαλαιοποίησης των ναυτιλιακών εταιρειών.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ