
Η παραγωγή πετρελαίου στη Λιβύη έφθασε στα 1,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα, δηλαδή τον ημερήσιο μέσο όρο πριν από τον αποκλεισμό των πετρελαιοπηγών από τα μέσα Απριλίου ως τα μέσα Ιουλίου που παρέλυσε την οικονομία της ασταθούς χώρας της βόρειας Αφρικής, ανακοίνωσε την Κυριακή 30 Ιουλίου ο υπουργός Πετρελαίου και Αερίου Μοχάμαντ Αούν.
Ο κ. Αούν «επιβεβαίωσε» σε γραπτή απάντησή του στο Γαλλικό Πρακτορείο και στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters ότι η παραγωγή έφθασε στο επίπεδο αυτό, έπειτα από δημοσιεύματα του Τύπου.
«Είμαστε ευτυχείς που είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε ότι οι αλυσίδες παραγωγής μας έφθασαν στα επίπεδα πριν από την (κήρυξη κατάστασης) ανωτέρας βίας, στα 1,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα», ανέφερε αργότερα σε ανακοίνωση Τύπου που δημοσιοποίησε η Εθνική Επιχείρηση Πετρελαίου (ΕΕΠ), η μοναδική που έχει δικαίωμα να διαθέτει εμπορικά το λιβυκό αργό.
Η κατάσταση ανωτέρας βίας επιτρέπει την αποποίηση της ευθύνης της ΕΕΠ σε περίπτωση αθέτησης των συμβατικών της υποχρεώσεων για τις παραδόσεις πετρελαίου.
Βυθισμένη στο χάος μετά την πτώση του καθεστώτος του Μουάμαρ Καντάφι το 2011, υπονομευμένη από τις διενέξεις ανατολής και δύσης, η Λιβύη, η χώρα με τα μεγαλύτερα κοιτάσματα υδρογονανθράκων στην Αφρική, παραμένει πιασμένη στο δόκανο αξεδιάλυτης θεσμικής κρίσης.
Από τον Μάρτιο και πάλι δύο κυβερνήσεις διεκδικούν την εξουσία, μια στην Τρίπολη υπό τον Αμπντελχαμίντ Ντμπάιμπα, που ανέλαβε το 2021, η άλλη στην ανατολική Λιβύη, υπό τον Φάτι Μπατσάγα, που υποστηρίζεται από τον στρατάρχη Χαλίφα Χάφταρ.
Έξι πετρελαιοπηγές και τερματικοί σταθμοί είχαν διακόψει αναγκαστικά τη λειτουργία τους από τα μέσα του Απριλίου εξαιτίας καταλήψεων και αποκλεισμών από ομάδες προσκείμενες στην κυβέρνηση της ανατολικής Λιβύης, που απαιτούν η εξουσία να μεταβιβαστεί στον κ. Μπατσάγα και «δικαιότερη κατανομή» των εσόδων από τους υδρογονάνθρακες.
Η παραγωγή αργού, της κυριότερης πηγής εσόδων της χώρας της βόρειας Αφρικής —εξάγει το μεγαλύτερο μέρος της— είχε μειωθεί στα 400.000 βαρέλια την ημέρα.
Στα μέσα Ιουλίου ωστόσο, οι ομάδες που είχαν προχωρήσει στον αποκλεισμό ανακοίνωσαν εντέλει την άρση του τόσο σε ό,τι αφορά την παραγωγή όσο και την εξαγωγή αργού, έπειτα από μια διευθέτηση των κ.κ. Ντμπάιμπα και Χάφταρ.
Σύμφωνα με δυτικές διπλωματικές πηγές, η διευθέτηση αυτή προέβλεπε, σε αντάλλαγμα για την επαναλειτουργία των εγκαταστάσεων που θα προωθούσε ο κ. Χάφταρ, ο κ. Ντμπάιμπα να του παραχωρήσει μέρος των εσόδων για δαπάνες στις περιοχές υπό τον έλεγχό του.
Η συμφωνία αυτή —ουδέποτε επιβεβαιώθηκε επίσημα— προέβλεπε επίσης να απομακρυνθεί από τη θέση του ο πρώην πλέον επικεφαλής της ΕΕΠ, ο Μουστάφα Σανάλα, τεχνοκράτης που χαίρει σεβασμού από τη διεθνή κοινότητα, και να αντικατασταθεί από τον Φαρχάτ Μπενγκντάρα, άλλοτε διοικητή της κεντρικής τράπεζας της Λιβύης (2006-2011), που εντάχθηκε στις τάξεις των αντικαθεστωτικών όταν ξέσπασε η εξέγερση στη χώρα της βόρειας Αφρικής το 2011. Ο κ. Μπενγκντάρα φέρεται να έχει δεσμούς με την κυβέρνηση της ανατολικής Λιβύης καθώς και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Αναντίρρητα, η αποανθρακοποίηση και η στροφή της ναυτιλίας προς εναλλακτικές μορφές καυσίμων και πρόωσης δεν αποτελεί πλέον μια μελλοντική προοπτική, αλλά ένα επιτακτικό ζήτημα…
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε σήμερα ότι η Ινδία και το Πακιστάν συμφώνησαν σε μία “πλήρη και άμεση κατάπαυση του πυρός”, μετά από…
Αίσιο τέλος είχε η περιπέτεια σχεδόν 200 ναυτικών και περισσότερων από 15 πλοίων, που είχαν εγκλωβιστεί για αρκετές εβδομάδες στα ανοικτά του λιμένα Ρας…
Σε ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων α΄ τριμήνου 2025 προχώρησε η εισηγμένη στον Nasdaq Capital Clean Energy Carriers Corp., με επικεφαλής τον κ. Ευάγγελο Μαρινάκη.…
Ο πρωταγωνιστικός ρόλος της ναυτιλίας χύδην ξηρού φορτίου για το παγκόσμιο εμπόριο είναι πασιφανής, εφόσον ληφθούν υπόψη τα εμπορεύματα που μεταφέρουν τα bulk carriers: από μεταλλεύματα χαμηλότερης ζήτησης σε σιτηρά που διασφαλίζουν τη διατροφική επάρκεια χωρών και από τον θερμικό άνθρακα που αξιοποιούν εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής σε σιδηρομετάλλευμα, το δομικό «συστατικό» της κατασκευαστικής βιομηχανίας.
Με νωχελικούς ρυθμούς συνεχίζει να κινείται η spot ναυλαγορά των LNG carriers, τα οποία βρίσκονται σε αναζήτηση πυξίδας. Ωστόσο, την εβδομάδα με πέρας την…
Επίσημη επίσκεψη στην Τήνο πραγματοποίησε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, στο πλαίσιο της οποίας ανακοίνωσε τη δημοπράτηση ενός έργου ύψους 2,5…
Ένας δύτης έχασε τη ζωή του σήμερα, κατά τις προκαταρκτικές εργασίες για την ανέλκυση του γιοτ του Βρετανού μεγιστάνα Μάικ Λιντς, το οποίο βυθίστηκε…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ