Oι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια, γρίφος για δυνατούς λύτες

Oι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια, γρίφος για δυνατούς λύτες

488
Oι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια, γρίφος για δυνατούς λύτες

Οι τιμές πετρελαίου σε τριψήφια επίπεδα αποτελούν μια νέα πραγματικότητα, η οποία δεν φαίνεται ότι θα αλλάξει σύντομα, εν μέσω μιας παγκόσμιας προσπάθειας να αντικατασταθούν οι ρωσικές ροές.

Στην πρόσφατη έκθεση της Gibson σημειώνεται ότι οι παρούσες τιμές πετρελαίου θα επιφέρουν σημαντικές επιδράσεις. Ήδη στις οδικές μεταφορές η ζήτηση καταγράφει πτώση ‒ ενδεικτικά, η ζήτηση για βενζίνη και diesel στις ΗΠΑ τον περασμένο Μάιο μειώθηκε κατά 2,7% και 4,7% αντίστοιχα σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Παρόμοια τάση επικρατεί και στην Ευρώπη.

Σε μακροοικονομικό επίπεδο, ο καλπάζων πληθωρισμός και οι αυξήσεις στα επιτόκια θα μειώσουν το διαθέσιμο εισόδημα, δυσχεραίνοντας τις παγκόσμιες οικονομικές προοπτικές. Παρά τις σημαντικές αυτές προκλήσεις, ο ΙΕΑ εκτιμά ότι η ζήτηση πετρελαίου φέτος και το 2023 θα αυξηθεί αντίστοιχα κατά 1,8 εκατ. βαρέλια/ημέρα και 2,2 εκατ. βαρέλια/ημέρα, με κινητήριο μοχλό να αποτελεί η Κίνα. Ωστόσο, η εκτιμώμενη κινεζική αύξηση της ζήτησης εγείρει ερωτηματικά, καθώς δεν είναι δεδομένο ότι ο ασιατικός γίγαντας θα προβεί σε σημαντικές αλλαγές στην πολιτική μηδενικής ανοχής σε ό,τι αφορά την πανδημία.

Οι υψηλές τιμές πετρελαίου, όπως είναι λογικό, επηρεάζουν και την προσφορά. Η Gibson αναφέρει ότι η επιπρόσθετη παραγωγή θα προέλθει κυρίως από τις χώρες που δεν ανήκουν στον OPEC+. Συγκεκριμένα, αναμένεται η παραγωγή αυτών των χωρών να αυξηθεί κατά 1,8 εκατ. βαρέλια/ημέρα και κατά 1,9 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Στο περιβάλλον αυτό, οι ΗΠΑ θα επωφεληθούν λόγω της υψηλής παραγωγής σχιστολιθικού πετρελαίου και αργού πετρελαίου στον Κόλπο του Μεξικού. Οφέλη από την αύξηση της παραγωγής θα αποκομίσουν Νορβηγία, Βραζιλία, Γουιάνα και Καναδάς. Το θαλάσσιο εμπόριο μέσω Aframax και Suezmax στην Ευρώπη εκτιμάται ότι θα καταγράψει άνοδο, απόρροια της αύξησης της παραγωγής σε ΗΠΑ και Λατινική Αμερική. Στον Καναδά, η αύξηση της παραγωγής θα δώσει φτερά στα Aframax προς την Ασία και ενώ ο αγωγός TransMountain από την Αλμπέρτα στη Δυτική Ακτή της Βρετανικής Κολομβίας αναμένεται να ολοκληρωθεί το β’ εξάμηνο του 2023.

Πάντως, ενώ οι αυξήσεις στην παραγωγή θα παράσχουν στήριξη στο θαλάσσιο εμπόριο, οι σημαντικοί σκόπελοι στη ζήτηση θα έχουν αντίθετα αποτελέσματα. Σε κάθε περίπτωση, η πλήρης εφαρμογή του ευρωπαϊκού εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο το επόμενο έτος θα αυξήσει τις αποστάσεις που θα πρέπει να καλύψουν τα δεξαμενόπλοια, δίνοντας ώθηση στους ναύλους από την πλευρά της ζήτησης, καταλήγει η Gibson.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.