
Οι τιμές πετρελαίου σε τριψήφια επίπεδα αποτελούν μια νέα πραγματικότητα, η οποία δεν φαίνεται ότι θα αλλάξει σύντομα, εν μέσω μιας παγκόσμιας προσπάθειας να αντικατασταθούν οι ρωσικές ροές.
Στην πρόσφατη έκθεση της Gibson σημειώνεται ότι οι παρούσες τιμές πετρελαίου θα επιφέρουν σημαντικές επιδράσεις. Ήδη στις οδικές μεταφορές η ζήτηση καταγράφει πτώση ‒ ενδεικτικά, η ζήτηση για βενζίνη και diesel στις ΗΠΑ τον περασμένο Μάιο μειώθηκε κατά 2,7% και 4,7% αντίστοιχα σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Παρόμοια τάση επικρατεί και στην Ευρώπη.
Σε μακροοικονομικό επίπεδο, ο καλπάζων πληθωρισμός και οι αυξήσεις στα επιτόκια θα μειώσουν το διαθέσιμο εισόδημα, δυσχεραίνοντας τις παγκόσμιες οικονομικές προοπτικές. Παρά τις σημαντικές αυτές προκλήσεις, ο ΙΕΑ εκτιμά ότι η ζήτηση πετρελαίου φέτος και το 2023 θα αυξηθεί αντίστοιχα κατά 1,8 εκατ. βαρέλια/ημέρα και 2,2 εκατ. βαρέλια/ημέρα, με κινητήριο μοχλό να αποτελεί η Κίνα. Ωστόσο, η εκτιμώμενη κινεζική αύξηση της ζήτησης εγείρει ερωτηματικά, καθώς δεν είναι δεδομένο ότι ο ασιατικός γίγαντας θα προβεί σε σημαντικές αλλαγές στην πολιτική μηδενικής ανοχής σε ό,τι αφορά την πανδημία.
Οι υψηλές τιμές πετρελαίου, όπως είναι λογικό, επηρεάζουν και την προσφορά. Η Gibson αναφέρει ότι η επιπρόσθετη παραγωγή θα προέλθει κυρίως από τις χώρες που δεν ανήκουν στον OPEC+. Συγκεκριμένα, αναμένεται η παραγωγή αυτών των χωρών να αυξηθεί κατά 1,8 εκατ. βαρέλια/ημέρα και κατά 1,9 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Στο περιβάλλον αυτό, οι ΗΠΑ θα επωφεληθούν λόγω της υψηλής παραγωγής σχιστολιθικού πετρελαίου και αργού πετρελαίου στον Κόλπο του Μεξικού. Οφέλη από την αύξηση της παραγωγής θα αποκομίσουν Νορβηγία, Βραζιλία, Γουιάνα και Καναδάς. Το θαλάσσιο εμπόριο μέσω Aframax και Suezmax στην Ευρώπη εκτιμάται ότι θα καταγράψει άνοδο, απόρροια της αύξησης της παραγωγής σε ΗΠΑ και Λατινική Αμερική. Στον Καναδά, η αύξηση της παραγωγής θα δώσει φτερά στα Aframax προς την Ασία και ενώ ο αγωγός TransMountain από την Αλμπέρτα στη Δυτική Ακτή της Βρετανικής Κολομβίας αναμένεται να ολοκληρωθεί το β’ εξάμηνο του 2023.
Πάντως, ενώ οι αυξήσεις στην παραγωγή θα παράσχουν στήριξη στο θαλάσσιο εμπόριο, οι σημαντικοί σκόπελοι στη ζήτηση θα έχουν αντίθετα αποτελέσματα. Σε κάθε περίπτωση, η πλήρης εφαρμογή του ευρωπαϊκού εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο το επόμενο έτος θα αυξήσει τις αποστάσεις που θα πρέπει να καλύψουν τα δεξαμενόπλοια, δίνοντας ώθηση στους ναύλους από την πλευρά της ζήτησης, καταλήγει η Gibson.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σημάδια σταθεροποίησης παρουσιάζει η ναυλαγορά των LPG carriers, καθώς η περασμένη εβδομάδα ολοκληρώθηκε δίχως μεταβολές στους ναύλους. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής…
Εν μέσω ριζικών αλλαγών και μεταβολών στον κλάδο των αερομεταφορών, οι τάσεις ανόδου της παγκόσμιας ζήτησης για αεροπορικά καύσιμα αναμένεται να ανατραπούν προσεχώς. Συγκεκριμένα,…
O Νοτιοκορεάτης Lee Tae-Young επιλέχθηκε να λάβει το φετινό «Βραβείο ανδρείας στη θάλασσα», σε αναγνώριση των ηρωικών πράξεών του για τη διάσωση 12 συναδέλφων…
Καθώς η επιθετική εμπορική πολιτική του Αμερικανού Προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, κλιμακώνεται με την επιβολή υψηλότερων δασμών, πρόσφατη έκθεση της Veson Nautical εστιάζει στον αντίκτυπο…
Η επιστολή που ανάρτησε ο Αμερικανός Πρόεδρος, Ντοναλντ Τραμπ, χθες 12 Ιουλίου 2025, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μέσω της οποίας ανακοίνωνε την επιβολή δασμού…
Στα προϊόντα που εισάγονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις ΗΠΑ θα επιβάλλεται δασμός 30% από την 1η Αυγούστου, ανέφερε ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ…
Συνέχεια στο μπαράζ των διεθνών συμφωνιών με επίκεντρο τις προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) έδωσαν πρόσφατα Petronas και Venture Global. Συγκεκριμένα, η Petronas, μέσω…
Με μια φαντασμαγορική τελετή, η Royal Caribbean καλωσόρισε πρόσφατα το νεότευκτο «Star of the Seas» στον στόλο της. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, το «Star…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ