
Το οικονομικό περιβάλλον του διεθνούς εμπορίου έχει μεταβληθεί σημαντικά τον τελευταίο χρόνο.
Την ανάκαμψη της ζήτησης μετά την πανδημία ήρθαν να διαδεχτούν οι ανισορροπίες στα logistics, ο πληθωρισμός, η αύξηση των επιτοκίων και ο πόλεμος στην Ουκρανία, ο οποίος έχει φέρει τα πάνω κάτω στις ροές εμπορευμάτων.
Με έκθεσή της η VesselsValue εξετάζει τον αντίκτυπο του πολέμου στις παγκόσμιες προμήθειες ειδών διατροφής. Ρωσία και Ουκρανία αποτελούν δύο από τους οκτώ μεγαλύτερους εξαγωγείς σιτηρών του κόσμου, μαζί με ΗΠΑ, Καναδά, Βραζιλία, Αργεντινή, ΕΕ και Αυστραλία.
Το παρακάτω γράφημα δείχνει τους 20 κορυφαίους προορισμούς για τα φορτία σιτηρών της Ρωσίας και της Ουκρανίας για το χρονικό διάστημα Μάρτιος-Μάιος για καθένα από τα έτη 2020, 2021 και 2022.
Όπως προκύπτει, η Κίνα αποτελεί μακράν τον κορυφαίο προορισμό για τα ουκρανικά και τα ρωσικά σιτηρά την υπό εξέταση περίοδο, εισάγοντας 8-10 εκατ. τόνους. Ωστόσο, φέτος και εν μέσω πολέμου, οι ροές αυτές έχουν μειωθεί αισθητά. Οι επόμενοι έξι προορισμοί εισάγουν περίπου 2-5 εκατ. τόνους σιτηρών από την Ουκρανία και τη Ρωσία. Ενώ κάποιες χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία καταγράφουν σημαντική πτώση των εισαγωγών φέτος, Τουρκία και Αίγυπτος διατηρούν τους ίδιους ρυθμούς εισαγωγών.
Μπορεί η Κίνα να αποτελεί τον νούμερο ένα προορισμό για τα σιτηρά Ουκρανίας και Ρωσίας, ωστόσο το γράφημα 2 δείχνει ότι τα δύο χρόνια πριν από τον πόλεμο οι δύο χώρες της Ανατολικής Ευρώπης αντιπροσώπευαν το 10% των θαλάσσιων εισαγωγών της Κίνας. Αντιθέτως, ΗΠΑ και Βραζιλία φαίνεται να αποτελούν πιο σταθερούς προμηθευτές.
Συνεπώς, προκύπτει ότι, για μια χώρα η οποία αποτελεί σημαντικό εισαγωγέα από Ρωσία και Ουκρανία, η διαφοροποίηση των προμηθειών δεν αποτελεί αυτομάτως καταστροφή. Στο γράφημα 2 παρουσιάζεται η διαφορά εποχικότητας στις καλλιεργητικές περιόδους βόρειου και νότιου ημισφαιρίου. Για εκείνες τις χώρες οι οποίες είναι ευάλωτες σε απότομες μειώσεις στον όγκο εξαγωγών της Ρωσίας και της Ουκρανίας, ο αντίκτυπος δεν θα είναι εμφανής μέχρι να ξεκινήσει η καλλιεργητική περίοδος στο βόρειο ημισφαίριο.
Στο γράφημα 3 παρουσιάζεται η εξάρτηση των χωρών από τις εξαγωγές της Ρωσίας και της Ουκρανίας ως ποσοστό επί των συνολικών θαλάσσιων εισαγωγών σιτηρών (12μηνο έως 28 Φεβρουαρίου). Με δεδομένο ότι ο Λίβανος εισάγει το 71% των σιτηρών από τις δύο αυτές χώρες, μια απότομη πτώση των εξαγωγών ίσως εγείρει κινδύνους. Ισπανία, Σαουδική Αραβία και Μαρόκο κατέγραψαν βουτιά των εισαγωγών από Ρωσία και Ουκρανία μετά το ξέσπασμα του πολέμου, ωστόσο οι εισαγωγές αυτές αποτελούν το 20% και άρα ο κίνδυνος δεν είναι τόσο άμεσος. Τέλος, μεσαίος είναι ο κίνδυνος για Ιταλία και Ιράν, σύμφωνα με τη VesselsValue.
Φωτό: Jeremy Zero/ Unsplash
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Δύο νέες ρήτρες για χρήση στις συμφωνίες αγοραπωλησιών πλοίων, με στόχο να αντιμετωπιστούν κίνδυνοι συμμόρφωσης με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, υιοθέτησε η BIMCO. Σύμφωνα με…

Την έναρξη της κατασκευής του μελλοντικού τερματικού σταθμού κρουαζιέρας στο λιμάνι της Φιλαδέλφειας ανακοίνωσε πρόσφατα η PhilaPort. Πρόκειται για μια έκταση 16 έικρ δίπλα…

Την περαιτέρω εμβάθυνση του αποτυπώματός της στην ινδική αγορά δρομολογεί η Amazon, ανακοινώνοντας νέο επενδυτικό πλάνο ύψους άνω των $35 δισ. με ορίζοντα το…

Η Ελλάδα δημιουργεί τον δικό της στόλο μικροδορυφόρων. Η χώρα κάνει το επόμενο βήμα στη διαστημική τεχνολογία, υλοποιώντας ένα πρόγραμμα μικροδορυφόρων που προβλέπει την…

Κυκλοφόρησε η ετήσια ειδική έκδοση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες και σημαντικούς παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία για το…

Κυκλοφόρησε η ετήσια ειδική έκδοση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες και σημαντικούς παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία για το…

Ένα πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου σε λιμάνι της ουκρανικής επαρχίας της Οδησσού υπέστη ζημιές και τυλίχθηκε στις φλόγες μετά από ρωσική επίθεση που σημειώθηκε…

O Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν είχε σήμερα, Παρασκευή, συνάντηση με τον Ρώσο ομόλογό του Βλαντίμιρ Πούτιν στην πρωτεύουσα Ασκαμπάτ του Τουρκμενιτστάν στο περιθώριο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ