Τι μέλλει γενέσθαι στην αγορά των δεξαμενόπλοιων

Τι μέλλει γενέσθαι στην αγορά των δεξαμενόπλοιων

414
Τι μέλλει γενέσθαι στην αγορά των δεξαμενόπλοιων

Τις εκτιμήσεις του για το μέλλον της αγοράς των δεξαμενόπλοιων, η οποία σχετίζεται άμεσα με τις εξελίξεις στο ενεργειακό μέτωπο, παρουσίασε ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons σε πρόσφατο μηνιαίο report του.

Συγκεκριμένα, η Clarksons εκτιμά πως η πολυαναμενόμενη ανάκαμψη της αγοράς δεξαμενόπλοιων θα λάβει χώρα κατά κύριο λόγο το β’ εξάμηνο του 2022. Παρά το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος κλάδος καταγράφει σημαντικές απώλειες φέτος, σταδιακά παρατηρείται μια κάποια άνοδος των ναύλων. Ειδικότερα, τον Νοέμβριο, ο σταθμισμένος μέσος όρος των κερδών των tankers αυξήθηκε κατά 24% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο, στα $8.931 ημερησίως. Η βελτίωση οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αγορά των product tankers, ενώ αντιθέτως, για τα crude tankers μεγάλου μεγέθους, οι ναύλοι σημείωσαν μειώσεις σε μηνιαία βάση.

Σύμφωνα με την Clarksons, υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης βραχυπρόθεσμα, τα οποία βασίζονται στην αυξημένη παραγωγή πετρελαίου από πλευράς OPEC+. Όμως, οι αναδυόμενοι περιορισμοί σε πολλές χώρες λόγω της παραλλαγής Όμικρον θέτουν φρένο στη δυνητική ανάκαμψη της αγοράς, καθώς αναμένεται να κρατήσουν σε χαμηλά επίπεδα τη ζήτηση και ίσως να ωθήσουν τον OPEC+ σε αναθεώρηση (προς τα κάτω) του πλάνου παραγωγής του. Ακόμη, υπάρχει περίπτωση να περιοριστεί περαιτέρω η ζήτηση για εισαγωγές πετρελαίου, καθώς Κίνα και ΗΠΑ σχεδιάζουν αποδέσμευση ποσοτήτων πετρελαίου από τα Στρατηγικά Πετρελαϊκά Αποθέματά τους (SRPs).

Αναφορικά με την πορεία της αγοράς για όλο το 2021, η ζήτηση για crude tankers αναμένεται να καταγράψει πτώση 3,3%, ενώ εκείνη για product tankers άνοδο κατά 8,3%, σε σύγκριση με το 2020. Όπως προαναφέρθηκε, οι προοπτικές για το επόμενο έτος είναι θετικές, με την Clarksons να υπογραμμίζει ότι θα υπάρξουν σαφείς βελτιώσεις. Πιο συγκεκριμένα, η ζήτηση για crude tankers αναμένεται να αυξηθεί κατά 8,1% σε σύγκριση με το 2021 (όμως θα παραμείνει κατά 2% χαμηλότερη σε σύγκριση με το 2019), ως απόρροια της αυξημένης ζήτησης πετρελαίου παγκοσμίως και της σταδιακής επαναφοράς της παραγωγής πετρελαίου του OPEC+ σε προ-πανδημικά επίπεδα. Όσον αφορά τα product tankers, η ζήτησή τους αναμένεται να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019, καθώς θα αυξηθεί κατά 5,9%.

Παράλληλα, η αύξηση του στόλου των tankers αναμένεται να παραμείνει περιορισμένη το 2022 και συγκεκριμένα στο 2,2% (έναντι 1,6% το 2021). Το παρόν orderbook των tankers (χωρητικότητας μεγαλύτερης των 10.000 dwt) βρίσκεται σε ιστορικό χαμηλό ίσο με 7,5%. Την ίδια ώρα, τα tankers μονοπώλησαν την αγορά διαλύσεων εντός του 2021, καθώς μέχρι στιγμής δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 12,5 εκατ. dwt έχουν πωληθεί προς διάλυση.

Εν κατακλείδι, η Clarksons θεωρεί πως η ανάκαμψη των δεξαμενόπλοιων είναι επόμενη, αλλά μετατίθεται χρονικά το επόμενο έτος, με τις συνθήκες προσφοράς και ζήτησης να είναι εξίσου εύθραυστες με το 2021.

Φωτό: Angad Cheema/ Pixabay

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.