Μια μπαταρία, η αιτία για την πυρκαγιά στο Hoegh Xiamen

Μια μπαταρία, η αιτία για την πυρκαγιά στο Hoegh Xiamen

277
Μια μπαταρία, η αιτία για την πυρκαγιά στο Hoegh Xiamen
Φωτό: U.S. Coast Guard

Του καπτ. Γιώργου Γεωργούλη

Σύμφωνα με το πόρισμα που εξέδωσε το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (National Transport Safety Board) των Ηνωμένων Πολιτειών, για την πυρκαγιά που ξέσπασε στο πλοίο μεταφοράς αυτοκινήτων (car carrier) Hoegh Xiamen και είχε ως αποτέλεσμα ζημιές αξίας 40 εκατομμυρίων δολαρίων και τελικά την ολική απώλεια του πλοίου το οποίο οδηγήθηκε στα διαλυτήρια της Τουρκίας, η πρωταρχική αιτία της πυρκαγιάς οφειλόταν σε βραχυκύκλωμα από μπαταρίες των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που μετέφερε το πλοίο, οι οποίες δεν είχαν αποσυνδεθεί σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία.

Αναλυτικότερα και πάντα σύμφωνα με το πόρισμα, στο πλοίο και ενώ ήταν εν όρμω στο Τζάκσονβιλ της Φλόριντα ξέσπασε ξαφνικά πυρκαγιά στο κατάστρωμα 8 ενώ το πλοίο ολοκλήρωνε τη φόρτωση 2.420 μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Η πυρκαγιά δεν εντοπίστηκε εν τη γενέσει της αλλά με καθυστέρηση λόγω της απενεργοποίησης των συστημάτων πυρανίχνευσης κατά τη διάρκεια της φόρτωσης (προβλεπόμενη διαδικασία λόγω του καπνού από τις εξατμίσεις των αυτοκινήτων που φορτώνονται). Η επέμβαση του πυροσβεστικού τμήματος του λιμανιού δεν ήταν αρκετή για την κατάσβεση της πυρκαγιάς λόγω της γρήγορης εξάπλωσής της σε όλα τα καταστρώματα. Τελικά χρειάστηκε μια εβδομάδα για την κατάσβεση, με τα αυτοκίνητα να καταστρέφονται ολοσχερώς ενώ το πλοίο δηλώθηκε ολική απώλεια.

Η έρευνα έδειξε ότι:

· Η κύρια αιτία είναι η μη τήρηση της διαδικασίας αποσύνδεσης των μπαταριών των αυτοκινήτων (εντοπίστηκαν 59 αυτοκίνητα για τα οποία η διαδικασία δεν τηρήθηκε)

· Η απενεργοποίηση του συστήματος πυρανίχνευσης του πλοίου ήταν η αιτία που η πυρκαγιά δεν εντοπίστηκε άμεσα με αποτέλεσμα να εξαπλωθεί γρήγορα και τα συστήματα πυρόσβεσης του πλοίου να μην επαρκούν για την κατάσβεσή της.

Τα διορθωτικά μέτρα που προτείνονται περιλαμβάνουν:

· Εκπαίδευση των στοιβαδόρων και των εκπροσώπων των ναυλωτών για την τήρηση της διαδικασίας αποσύνδεσης των μπαταριών των οχημάτων,

· Ειδικές διαδικασίες σε θεσμική βάση αρχών λιμένων, για μεταχειρισμένα και κατεστραμμένα αυτοκίνητα, συμπεριλαμβάνοντας τα, στα επικίνδυνα φορτία.

· Ενεργοποίηση συστήματος πυρανίχνευσης κατά τη φόρτωση των αυτοκινήτων.

Η εταιρία Grimaldi έχει βιώσει πέντε παρόμοια ατυχήματα σε πλοία του στόλου της από το 2015 ως σήμερα και έχει εκδώσει νέες διαδικασίες για την ασφαλή αποσύνδεση των μπαταριών των αυτοκινήτων που μεταφέρονται από τα πλοία, όμως στην περίπτωση του Hoegh Xiamen η διαδικασία δεν τηρήθηκε, ίσως επειδή η εταιρία δεν ήταν η διαχειρίστρια του πλοίου αλλά η ναυλώτρια.

Μετά την έκδοση των διορθωτικών μέτρων από το NTSB και τη θεσμική παρέμβαση για τις διαδικασίες από το U.S.Coast Guard και εφ’ όσον εφαρμόζονται μέσα ελέγχου και παρακολούθησης (ενδεικτικοί τυχαίοι έλεγχοι κατά τη φόρτωση) φαίνεται ότι θα μειωθεί ο κίνδυνος πυρκαγιάς από τη συγκεκριμένη αιτία. Όμως πρέπει να σημειωθεί ότι τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων είναι πλοία ιδιαίτερων απαιτήσεων (φόρτωσης, ελέγχων και επιτήρησης) σε όλο το φάσμα των επιχειρήσεων τους με τον κίνδυνο της πυρκαγιάς να είναι ο πιθανότερος από τη φύση του φορτίου.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.