Η Κίνα, ο κινητήριος μοχλός της dry bulk αγοράς

Η Κίνα, ο κινητήριος μοχλός της dry bulk αγοράς

232
Η Κίνα, ο κινητήριος μοχλός της dry bulk αγοράς

Πρόσφατη έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Simpson-Spence-Young (SSY) επικεντρώνεται στην Κίνα και στη δυναμική της στην dry bulk αγορά. Η έκθεση της SSY εστιάζει σε τρεις τομείς και συγκεκριμένα στον άνθρακα, στη θέσπιση ορίων στην παραγωγή χάλυβα, όπως και στη λιμενική συμφόρηση, καθώς ο ναυλομεσιτικός οίκος κρίνει πως, μέσω των τριών αυτών συνιστωσών, η Κίνα δύναται να διαμορφώσει το τοπίο της dry bulk αγοράς.

Κατ’ αρχάς, οι εισαγωγές άνθρακα της Κίνας καθορίζουν σε σημαντικό βαθμό τη ζήτηση για τη θαλάσσια μεταφορά του ορυκτού αγαθού στον Ειρηνικό Ωκεανό. Όπως αναφέρει η SSY, η πτώση της ναυλαγοράς των πλοίων μεταφοράς άνθρακα στα τέλη Οκτωβρίου ήταν απότοκος της μειωμένης αγοραστικής δραστηριότητας της Κίνας, καθώς οι Κινέζοι αγοραστές, αντιμέτωποι με την αβεβαιότητα της ζήτησης, δίστασαν να προβούν σε σημαντικές παραγγελίες.

Επιπλέον, η επίδραση της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του κόσμου στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου κατέστη ιδιαίτερα εμφανής για ακόμα μία φορά μέσα στο έτος. Ενδεικτικά, η ασιατική χώρα, λειτουργώντας ως ρυθμιστής του θαλάσσιου εμπορίου σιδηρομεταλλεύματος, επηρέασε σημαντικά τις αυξομειώσεις στην τιμή του εμπορεύματος. Πιο συγκεκριμένα, τα όρια στην παραγωγή χάλυβα τα οποία έχει θέσει τους τελευταίους μήνες το Πεκίνο, προκειμένου να επιτύχει τους περιβαλλοντικούς του στόχους, έθεσαν φρένο στο ράλι ανόδου τιμών που είχε καταγράψει το σιδηρομετάλλευμα μέσα στο έτος μέχρι και το καλοκαίρι. Ο στόχος της Κίνας είναι να διατηρήσει την παραγωγή χάλυβα σε παρεμφερή επίπεδα με εκείνα του 2020. Καθώς η παραγωγή αυξήθηκε σημαντικά το α’ εξάμηνο του 2021, τα όρια τέθηκαν στα μέσα του έτους, προκειμένου να επιτευχθεί μείωση της παραγωγής το β’ εξάμηνο. Αξίζει να σημειωθεί πως, ως απόρροια των μέτρων, οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2021 κατέγραψαν μείωση 47 εκατ. τόνων σε σύγκριση με ένα έτος πριν.

Παράλληλα, με φόντο τη διεξαγωγή των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων στο Πεκίνο τον ερχόμενο Φεβρουάριο, η Κίνα έχει ήδη ανακοινώσει επέκταση των περιορισμών παραγωγής χάλυβα το α’ τρίμηνο του 2022. Η SSY κρίνει πως, δίχως κυβερνητική υποστήριξη, τα μέτρα αυτά είναι δυνατόν να έχουν σημαντικές δομικές συνέπειες στις εισαγωγές iron ore της χώρας. Άλλωστε, η αυξημένη ζήτηση με την οποία αναμένεται να έρθουν αντιμέτωπα τα χαλυβουργεία μετά την άρση των περιορισμών πιθανώς θα είναι δύσκολο να καλυφθεί, ειδικά λόγω των μειωμένων αποθεμάτων.

Επιπροσθέτως, η SSY εκτιμά πως η απαρχή του χειμώνα θα επιβαρύνει τη λιμενική συμφόρηση, αυξάνοντας τις καθυστερήσεις και τους χρόνους ολοκλήρωσης φορτοεκφόρτωσης (turnaround) στην Κίνα. Υπενθυμίζεται πως, στα τέλη Οκτωβρίου, η λιμενική συμφόρηση των Panamaxes παρουσίασε πτωτική τάση στα κινεζικά ύδατα, απόρροια του τυφώνα Άιντα, ο οποίος προκάλεσε καθυστερήσεις στα δρομολόγιά τους κατευθυνόμενα μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας. Την ίδια ώρα, η χαμηλή συγκομιδή καλαμποκιού στη Βραζιλία συντέλεσε στη μείωση των ροών προς την Κίνα και άρα στη «χαλάρωση» της λιμενικής συμφόρησης.

Εν κατακλείδι, η αύξηση της κινεζικής ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος, όταν επέλθει άρση των περιορισμών παραγωγής χάλυβα, αναμένεται να προσδώσει μεταβλητότητα στη ναυλαγορά. Βάσει της SSY, το κατά πόσο θα υπάρξει αύξηση των εισαγωγών άνθρακα τους χειμερινούς μήνες εξαρτάται από την ικανότητα της εγχώριας προσφοράς. Ωστόσο, ο ναυλομεσιτικός οίκος θεωρεί πιο πιθανό σενάριο το εμπόριο άνθρακα να διαδραματίσει σημαντικότερο ρόλο στη ναυλαγορά συγκριτικά με το αντίστοιχο σιδηρομεταλλεύματος.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.