Η ναυτιλία σε νέα ρότα: Οι εκτιμήσεις και οι προτεραιότητες των Ελλήνων...

Η ναυτιλία σε νέα ρότα: Οι εκτιμήσεις και οι προτεραιότητες των Ελλήνων πλοιοκτητών

895
Η ναυτιλία σε νέα ρότα: Οι εκτιμήσεις και οι προτεραιότητες των Ελλήνων πλοιοκτητών

H ναυτιλία βρίσκεται σε ένα ιδιαίτερα κρίσιμο σταυροδρόμι με τις εταιρείες του κλάδου να επιχειρούν να καταρτίσουν μια ξεκάθαρη στρατηγική σε αυτό το ρευστό και συχνά εύθραυστο περιβάλλον. Σαφώς και οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει κάθε επιμέρους ναυτιλιακή αγορά ποικίλουν, σύμφωνα με όσα ενδιαφέροντα ειπώθηκαν από κορυφαίους εκπροσώπους της ναυτιλίας κατά τη διάρκεια συζήτησης στο πλαίσιο του 13ου ετήσιου Capital Link New York Maritime Forum, το οποίο πραγματοποιήθηκε ηλεκτρονικά.

Ειδικότερα, ο κ. Πέτρος Παππάς, CEO της Star Bulk Carriers, ο Δρ. Νικόλας Τσάκος, CEO της Tsakos Energy Navigation, ο Δρ Ιωάννης Κούστας, CEO της Danaos Corporation, ο κ. Paul Wogan, CEO της GasLog και o κ. Robert Bugbee, πρόεδρος των ENETI Inc. και Scorpio Tankers Inc. συζήτησαν μεταξύ άλλων για τις προοπτικές της ναυλαγοράς, τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των εταιρειών τους.

Οι συνθήκες της αγοράς των dry και containerships και η επόμενη μέρα

Στην αρχική του τοποθέτηση ο κ. Παππάς εμφανίστηκε ιδιαίτερα αισιόδοξος για τις προοπτικές του κλάδου των dry τονίζοντας ότι μακροπρόθεσμα οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί θα συγκρατήσουν σε χαμηλά επίπεδα την προσφορά πλοίων. Από την πλευρά της ζήτησης, ο επικεφαλής της Star Bulk σημείωσε ότι κατά την περίοδο της πανδημίας η στροφή της καταναλωτικής δαπάνης από τις υπηρεσίες στα προϊόντα έδωσε ώθηση στα containerships που με τη σειρά τους συμπαρέσυραν προς τα επάνω τα bulk carriers.

Ερωτηθείς για πιθανές νέες συνεργασίες στο μέλλον, ο κ. Παππάς σχολίασε χαρακτηριστικά ότι «δε θα λέγαμε όχι σε μια δημιουργική συναλλαγή. Θεωρούμε ότι το μέγεθος μετράει σε διάφορους τομείς όπως είναι το OPEX, οι εμπορικές αποφάσεις κ.α». Ο CEO της Star Bulk ανέφερε επίσης σημαντικό πλεονέκτημα μιας μεγάλης εταιρείας είναι η προσέλκυση ταλέντου αλλά και επενδυτικού ενδιαφέροντος και κατέληξε λέγοντας ότι «ναι, εάν υπάρχουν ελκυστικά deals θα προχωρήσουμε».

Σε ό,τι αφορά τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της εταιρείας του ο κ. Παππάς τόνισε ότι «είμαστε από τους διαχειριστές με το μικρότερο OPEX στα dry» ενώ ειδική μνεία έκανε στην ποιοτική διαχείριση κινδύνου που συμβάλλει σημαντικά στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Ακόμη, τόνισε ότι η Star Bulk «είναι φιλική προς τους μετόχους» διασφαλίζοντας τους ένα καλό και σταθερό μέρισμα.

Σε σχετική ερώτηση για την επέκταση του στόλου της Danaos, o Δρ. Ιώαννης Κούστας τόνισε ότι επί του παρόντος η εταιρεία της οποίας ηγείται επικεντρώνεται στη συγκέντρωση κεφαλαίων, στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του υπάρχοντος στόλου και συνεπώς στη συμμόρφωση με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.

«Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό που θέλουμε να αναπτύσσουμε είναι η ικανότητα να κατανοούμε και να εκτελούμε τις απαιτήσεις των πελατών μας […] Η τεχνογνωσία μας στην τεχνολογία και η ψηφιοποίηση βρίσκονται στην πρώτη γραμμή (της στρατηγικής μας) και μας δίνει σημαντικό πλεονέκτημα», ήταν τα λόγια του Δρος Ιωάννη Κούστα.

Για τις περιβαλλοντικές προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εταιρείες του κλάδου, ο CEO της Danaos σχολίασε ότι του παρόντος δεν υπάρχει ξεκάθαρο μονοπάτι για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας προσθέτοντας ότι αμμωνία και μεθανόλη αποτελούν μια επιλογή ναυτιλιακών καυσίμων με άγνωστο όμως χρονικό ορίζοντα εφαρμογής. «Θα πρόκειται για μια καταστροφή εάν η ναυτιλία αναγκαστεί να χρησιμοποιεί καύσιμα τα οποία υποτίθεται δεν θα εκπέμπουν CO2 ενώ κατά την παραγωγή τους οι εκπομπές CO2 είναι σημαντικές», σχολίασε.

Ανάκαμψη των δεξαμενόπλοιων, προοπτικές του LNG και στρατηγικές προτεραιότητες

Κοντά είναι, σύμφωνα με τον κ. Bugbee, η ανάκαμψη της αγοράς των δεξαμενόπλοιων. Ο ίδιος ανέφερε ότι οι αλλαγές που λαμβάνουν χώρα στα διεθνή διυλιστήρια να ευνοούν τα τονομίλια και συνεπώς τους ναύλους.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Δρ. Νικόλας Τσάκος, ο οποίος εξέφρασε την άποψη ότι η αγορά των δεξαμενόπλοιων κινείται πλέον μακριά από τα χαμηλά επίπεδα των προηγούμενων μηνών ενώ θετικές είναι οι μακροπρόθεσμες εκτιμήσεις για όλα τα μεγέθη δεξαμενόπλοιων κυρίως λόγω προσφοράς. «Τα χειρότερα πέρασαν», τόνισε χαρακτηριστικά. «Κάθε μοντέλο έχει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του. Το γεγονός ότι είμαστε Έλληνες σημαίνει ότι ξέρουμε ότι η ναυτιλία είναι μαραθώνιος και όχι σπριντ». Ο κ. Τσάκος σημείωσε παράλληλα ότι μέρος της στρατηγικής της ΤΕΝ είναι οι μακροχρόνιες συνεργασίες με ναυλωτές και επενδυτές, κίνηση που της επιτρέπει να ανανεώνει τον στόλο της. Ο επικεφαλής της εταιρείας αναφέρθηκε και στην 28ετή πορεία της στις αμερικανικές κεφαλαιαγορές δηλώνοντας περήφανος για το γεγονός ότι κάθε χρόνο η ΤΕΝ διανέμει μέρισμα στους μετόχους της.

Αναφερόμενος στην αγορά των LNG carriers στην οποία μεταξύ άλλων δραστηριοποιείται η TEN, ο κ. Τσάκος ανέφερε ότι ως καύσιμο το υγροποιημένο φυσικό αέριο τα επόμενα έτη μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στο ενεργειακό μείγμα. Επεσήμανε δε ότι μέρος της στρατηγικής της TEN αποτελεί τόσο ενίσχυση της θέσης της στην αγορά των LNGC και των shuttle tankers.

Από την πλευρά του ο κ. Wogan τόνισε ότι κύριο ζήτημα στην αγορά τoυ LNG παραμένει η ισορροπία και συμπλήρωσε ότι οδηγός της αγοράς θα παραμείνει η Κίνα με τους περιβαλλοντικούς στόχους που έχει θέσει να αποτελούν ευχάριστη εξέλιξη για τα τονομίλια. Ακόμη ειδική αναφορά έκανε και στα αρκετά νεότευκτα που θα προστεθούν στον στόλο τα επόμενα έτη τονίζοντας όμως ότι βραχυπρόθεσμα η αγορά θα συνεχίσει να οδηγείται από τη ζήτηση. Ο CEO της GasLog αναφέρθηκε μεταξύ άλλων και στις πρόσφατες αυξήσεις στις τιμές αερίου λόγω πληθώρας παραγόντων.

Κορυφαία προτεραιότητα της GasLog αποτελεί η λειτουργική αριστεία δεδομένου ότι η μεταφορά του LNG εγκυμονεί σημαντικά ζητήματα ασφάλειας, συμπλήρωσε. Ακόμη ο κ. Wogan αναφέρθηκε στη σημασία των συνεργειών στον κλάδο του LNG αναφερόμενος στην πρόσφατη εξαγορά της Teekay LNG από επενδυτικό fund αλλά και στη συμμετοχή της Blackrock στη μετοχική σύνθεση της GasLog.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.