Ισχυρή η αύξηση της ζήτησης πετρελαϊκών παραγώγων έως το 2026

Ισχυρή η αύξηση της ζήτησης πετρελαϊκών παραγώγων έως το 2026

125
Ισχυρή η αύξηση της ζήτησης πετρελαϊκών παραγώγων έως το 2026

Την ετήσια έκθεσή του World Oil Outlook, η οποία επικεντρώνεται στην αγορά πετρελαίου, δημοσίευσε ο OPEC. Μεταξύ άλλων, ο OPEC υπογραμμίζει τον αντίκτυπο της πανδημίας στη ζήτηση πετρελαϊκών παραγώγων. Ενδεικτικά, ενώ τα περισσότερα πετρελαϊκά παράγωγα κατέγραψαν μικρή μείωση στη ζήτησή τους, της τάξεως των 0,2-0,4 εκατ. βαρελιών/ημέρα, jet fuel, βενζίνη και ντίζελ σημείωσαν αρκετά μεγαλύτερη μείωση στη ζήτησή τους, της τάξεως των 2-3 εκατ. βαρελιών/ημέρα το 2020.

Σε ένα γενικότερο πλαίσιο, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαϊκών παραγώγων το 2020 ήταν ίση με 90,6 εκατ. βαρέλια/ημέρα, μειωμένη κατά 9,4 εκατ. βαρέλια σε σύγκριση με το 2019. Ο OPEC εκτιμά πως η ζήτηση θα αυξηθεί σε σημαντικό βαθμό μέχρι και το 2030, οπότε και θα φτάσει τα 106,6 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Όμως, από το 2030-2045 η αύξηση της ζήτησης αναμένεται να κυμανθεί σε μόλις 1,6 εκατ. βαρέλια/ημέρα.

Όσον αφορά τις υποκατηγορίες των προϊόντων, η ζήτηση για heavy products θα σημειώσει αύξηση κατά 0,3 εκατ. βαρέλια/ημέρα το 2020-2045. Σημαντικότερες αυξήσεις θα καταγράψουν τα middle distillates και light products, των οποίων η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί κατά 8,9 εκατ. βαρέλια/ημέρα και 8,4 εκατ. βαρέλια/ημέρα αντίστοιχα το 2020-2045.

Από τα light products, LPG και βενζίνη ξεχωρίζουν, καθώς αναμένεται να σημειώσουν άνοδο στη ζήτησή τους κατά 3 και 3,3 εκατ. βαρέλια/ημέρα αντίστοιχα την υπό εξέταση περίοδο. Η ζήτηση για ethane/LPG θα σημειώσει άνοδο τόσο μεσοπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα. Αντιθέτως, η ζήτηση για βενζίνη αναμένεται να κορυφωθεί μεσοπρόθεσμα (συγκεκριμένα μέχρι το τέλος της δεκαετίας) κατά σχεδόν 4 εκατ. βαρέλια/ημέρα το 2020-2026 και να μειωθεί μακροπρόθεσμα.

Παγκόσμια ζήτηση πετρελαϊκών παραγώγων μεσοπρόθεσμα (από 2019 έως 2026) και μακροπρόθεσμα (από 2027 έως 2045)
Παγκόσμια ζήτηση πετρελαϊκών παραγώγων μεσοπρόθεσμα (από 2020 έως 2026) και μακροπρόθεσμα (από 2027 έως 2045)

Επιπλέον, σε ό,τι αφορά τα middle distillates, η ζήτηση για jet fuel αναμένεται ισχυρή μεσομακροπρόθεσμα. Ωστόσο, η αύξησή της μεταξύ 2020-2026 αναμένεται σχεδόν διπλάσια από εκείνη που θα λάβει χώρα το 2027-2045. Αυτό δύναται να αποδοθεί στη σημαντική μείωση που σημείωσε η ζήτηση για το προϊόν το 2020, σε σύγκριση με το 2019, ίση με 3,2 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Παράλληλα, η ζήτηση για ντίζελ θα αυξηθεί τόσο μεσοπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα και αναμένεται να κορυφωθεί γύρω στο 2035. Ωστόσο, η μεσοπρόθεσμη αύξηση (μέχρι το 2026) εκτιμάται δυσανάλογα μεγαλύτερη από τη μακροπρόθεσμη (2027-2045).

Τέλος, τα σημάδια για τη μεσοπρόθεσμη αγορά των product tankers εμφανίζονται θετικά, καθώς κατά τα επόμενα έξι έτη αναμένεται ισχυρή αύξηση της ζήτησης τόσο της βενζίνης όσο και τoυ jet fuel και του ντίζελ. Ωστόσο, βάσει των εκτιμήσεων του OPEC, η ζήτηση των παραπάνω θα αυξηθεί με μικρότερους ρυθμούς (jet fuel και ντίζελ) ή και θα μειωθεί (βενζίνη) μεταξύ 2027-2045, γεγονός που πολύ πιθανόν να επηρεάσει την αγορά των product tankers μακροπρόθεσμα.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.