Ασφυκτικά γεμάτα τα ναυπηγεία

Ασφυκτικά γεμάτα τα ναυπηγεία

442
Ασφυκτικά γεμάτα τα ναυπηγεία

Τη συνολική εικόνα της αγοράς ναυπηγήσεων από τις αρχές του έτους παρουσίασε η Clarksons στη μηνιαία έκθεση του Σεπτεμβρίου. Από τις αρχές του έτους μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, 1.060 πλοία παραγγέλθηκαν, συνολικής χωρητικότητας 85,6 εκατ. dwt. Ο αριθμός αυτός συνιστά αύξηση κατά 100%, σε όρους dwt, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο ένα έτος πριν.

Σε επιμέρους στοιχεία, οι παραγγελίες containerships την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου ανήλθαν σε 386 πλοία, μεταφορικής ικανότητας 3,4 εκατ. TEUs. Υπενθυμίζεται πως η αγορά των containerships διανύει περίοδο ευφορίας, απόρροια της αυξημένης ζήτησης για τη μεταφορά τελικών προϊόντων και της πίεσης που δέχονται οι εφοδιαστικές αλυσίδες λόγω των υγειονομικών περιορισμών προς πρόληψη και αντιμετώπιση της εξάπλωσης της πανδημίας Covid-19.

Πάντως, δεν ήταν μόνο τα containerships που κατέγραψαν ανοδική πορεία στις παραγγελίες. Αντιθέτως, η αύξηση των παραγγελιών αποτέλεσε μια γενικότερη τάση στη ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία αντικατοπτρίζεται και στην αύξηση των τιμών των νεότευκτων πλοίων. Ακόμα και αγορές που δεν απολαμβάνουν τόσο ισχυρούς ναύλους όσο τα containerships και τα bulkers κατέγραψαν αύξηση στις τιμές των νεότευκτων.

Το γεγονός αυτό μπορεί να εξηγηθεί λόγω της περιορισμένης χωρητικότητας στα ναυπηγεία, τα οποία έχουν «πλημμυρίσει» με παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πλοίων μεταφοράς ξηρών χύδην φορτίων. Η εξέλιξη αυτή επιτρέπει στα ναυπηγεία να θέτουν ενός είδους πλανσέ (δηλαδή κατώτατο όριο) στις τιμές που προσφέρουν. Ένας επιπλέον λόγος είναι η αύξηση των τιμών χαλύβδινων πλακών, η οποία οδηγήθηκε από το ράλι που διήνυσε η τιμή του σιδηρομεταλλεύματος μέσα στο έτος, που κορυφώθηκε τον Μάιο του 2021.

Ενδεικτικά, η επικρατούσα τιμή για τη ναυπήγηση ενός πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μεταφορικής ικανότητας 15.500 TEUs, ήταν $147,5 εκατ. στα τέλη Αυγούστου, σηματοδοτώντας αύξηση 39% από τις αρχές του έτους. Οι αυξημένες τιμές ναυπήγησης αντικατοπτρίζονται στον δείκτη Clarksons Newbuilding Price, ο οποίος σημείωσε άνοδο και πλέον βρίσκεται στις 146 μονάδες, αριθμός που αποτελεί τον υψηλότερο από τον Ιούλιο του 2009.

Παράλληλα, από τις αρχές του έτους, οι παραδόσεις πλοίων ανήλθαν σε 1.020 (χωρητικότητας 60,7 εκατ. dwt), με τις 75 (4,3 εκατ. dwt) εξ αυτών να λαμβάνουν χώρα μέσα στον Αύγουστο. Όσον αφορά τις συνολικές παραδόσεις του έτους, εκτιμάται πως θα διαμορφωθούν στα 86,4 εκατ. dwt, καταγράφοντας μείωση 3% σε σύγκριση με το 2020.

Τέλος, ασφυκτικά γεμάτο φαντάζει το orderbook βάσει δεδομένων της Clarksons, καθώς 3.102 πλοία, χωρητικότητας 193,6 εκατ. dwt, βρίσκονται υπό κατασκευή ή αναμένεται να κατασκευαστούν. Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί στο 8,9% του υπάρχοντος στόλου. Τέλος, ενδιαφέρον παρουσιάζει πως από τις αρχές του έτους το orderbook έχει καταγράψει αύξηση 12% σε όρους dwt.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.