Containerships: Η αποτίμηση της ακμάζουσας αγοράς

Containerships: Η αποτίμηση της ακμάζουσας αγοράς

67
Containerships: Η αποτίμηση της ακμάζουσας αγοράς

Το 2021 μέχρι στιγμής εξελίσσεται σύμφωνα με την VesselsValue, σε μια πρωτόγνωρη χρονιά για τη ναυτιλιακή βιομηχανία και τις παγκόσμιες εμπορευματικές ροές, καθώς ο πλανήτης ανακάμπτει από την πανδημία της Covid-19 που ξέσπασε πέρυσι.

Ειδικότερα για τον κλάδο των εμπορευματοκιβωτίων το α’ εξάμηνο του 2021 αποδείχθηκε εφιαλτικό για τους φορτωτές, οι οποίοι είδαν τους ναύλους να εκτοξεύονται σε επίπεδα ρεκόρ αλλά και την αξιοπιστία των δρομολογίων των εταιρειών τακτικών γραμμών να φθίνει ως απόρροια των καθυστερήσεων και της συμφόρησης που αντιμετωπίζουν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στους λιμένες. Αντίθετα, οι εταιρείες διαχείρισης containerships αποκόμισαν τα οφέλη της αυξανόμενης ζήτησης για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η οποία εκτόξευσε τις τιμές ναύλωσής τους και οδήγησε σε ετήσιες προβλέψεις κερδοφορίας άνευ προηγουμένου.

Το κλείσιμο της Διώρυγας του Σουέζ από το EVERGIVEN στα τέλη Μαρτίου καθώς και η έξαρση της πανδημίας στο λιμάνι της Yantian στις αρχές Ιουνίου αποτέλεσαν κομβικές στιγμές στην διαταραχή του διεθνούς εμπορίου. Χαρακτηριστικό αποτελεί το γεγονός ότι απότοκο των δύο συμβάντων ήταν η μείωση των μιλίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε παγκόσμιο επίπεδο κατά 0,7 δισ. ( 0,4 δισ. λόγω Σουέζ και 0,3 δισ. λόγω Yantian). H ζήτηση επίσης ήταν πιο ασταθής από το τέλος του 2020, ωστόσο κατέγραψε σημαντική βελτίωση σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2020, κατά το οποίο η Δύση υπέστη το αρχικό σοκ της πανδημίας.

Οι ιδιοκτήτες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ευνοήθηκαν κατά το μεγαλύτερο μέρος του 2021 από την κατάσταση της αγοράς που οδήγησε στην ραγδαία αύξηση των ναύλων. Αρχικώς επωφελήθηκαν οι ιδιοκτήτες των πλοίων μεγαλύτερης χωρητικότητας τους πρώτους μήνες του έτους, πριν το ράλι στις τιμές των ναυλώσεων επεκταθεί και σε μικρότερα μεγέθη πλοίων, συμπεριλαμβανομένων των Handy και Feedermax, κατά το β’ τρίμηνο του έτους. Κάποια στιγμή τον Απρίλιο, κανένα containership δεν ήταν διαθέσιμο προς ναύλωση στην Ευρώπη ενώ στα τέλη Ιουνίου οι ναύλοι των Post Panamax είχαν αυξηθεί κατά 107%.

Οι εταιρείες τακτικών γραμμών προσπάθησαν να επαναδιαπραγματευθούν την επέκταση των ναυλώσεων ενώ συνέχισαν να αυξάνουν τις ταχύτητες των πλοίων τους προκειμένου να αντισταθμίσουν το αυξανόμενο κόστος ναύλωσης.

Έχοντας διανύσει τα μισά του έτους, η ζήτηση για μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων μέχρι στιγμής έχει δείξει σημάδια αστάθειας λόγω της άνευ προηγουμένου λιμενικής συμφόρησης που δημιούργησαν τα συμβάντα του Σουέζ και της Yantian. Αντίστοιχα η προσφορά χωρητικότητας παραμένει εξαιρετικά περιορισμένη για όλα τα μεγέθη πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με τις τιμές ναύλωσης να συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία, φθάνοντας σε νέα επίπεδα ρεκόρ.

Μπαίνοντας στο β’ εξάμηνο του έτους, η ζήτηση αναμένεται ότι θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα καθώς πλησιάζει η περίοδος αιχμής για την αγορά στις ΗΠΑ, περίοδος κατά την οποία καταγράφονται σημαντικές λιανικές πωλήσεις. Ωστόσο, παρά το ευνοϊκό κλίμα της αγοράς η έκθεση της VesselsValue καταλήγει πως παρά το ευνοϊκό κλίμα της αγοράς, οι εταιρείες τακτικών γραμμών θα έχουν να αντιμετωπίσουν έναν σημαντικό πονοκέφαλο, αν ο Πρόεδρος Mπάιντεν υπογράψει εν τέλει εκτελεστικό διάταγμα που καλεί την Ομοσπονδιακή Ναυτιλιακή Επιτροπή (FMC) να καταπολεμήσει τις πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού στον κλάδο.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.