
Είναι ευρέως γνωστό πως το εμπόριο ακατέργαστου πετρελαίου, και ειδικότερα ο τομέας των tankers, έχει πληγεί σημαντικά το τελευταίο έτος. Η εικόνα αυτή επιβεβαιώνεται και από πρόσφατη έκθεση της VesselsValue, η οποία εξετάζει τη δυναμική προσφοράς και ζήτησης στον τομέα των tankers, συγκεκριμένα για πλοία μεταφοράς crude oil.
Βάσει της VesselsValue, η πανδημία Covid-19 διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην πτώση των ναύλων, καθώς ο αντίκτυπός της στην οικονομία μεταφράζεται σε μείωση της ζήτησης πετρελαίου, οπότε και σε μείωση του θαλάσσιου εμπορίου.
Η ποσοστιαία ετήσια μεταβολή της ζήτησης και της προσφοράς, κάθε μήνα, αποτυπώνεται στο γράφημα 1 που ακολουθεί, το οποίο παρουσιάζει δεδομένα από τον Ιούνιο του 2020 έως και τον Ιούνιο του 2021.
Το γράφημα αυτό είναι ενδεικτικό της κατάστασης της αγοράς crude tankers. Τους τελευταίους 12 μήνες, η ζήτηση μειώθηκε κάθε μήνα, σε σχέση με τα αντίστοιχα επίπεδα έναν χρόνο πριν. Αντίθετα, η προσφορά έχει μια σταθερά αυξητική τάση, η οποία κυμαίνεται από 3,3-3,9%. Οπότε, ενώ παρατηρήθηκε μεγάλη μείωση στη ζήτηση, η προσφορά παρουσιάζει αύξηση με σταθερό ρυθμό. Από το παραπάνω γράφημα φαίνεται πως η προσφορά και η ζήτηση δεν ευνοούν τη ναυλαγορά, με την επήρεια της χαμηλής ζήτησης να είναι πιο ισχυρή σε σχέση με εκείνη της προσφοράς.
Ως αποτέλεσμα, τον Ιανουάριο του 2021, για παράδειγμα, οι ναύλοι των VLCCs ήταν τόσο μειωμένοι, που έφτασαν σε επίπεδα τα οποία δεν κάλυπταν ούτε τα OPEX.
Πάντως, ενδιαφέρον είναι το ότι η κακή εικόνα της ναυλαγοράς των tankers παρατηρείται την περίοδο που οι ναύλοι των bulk carriers και των containerships έχουν αυξηθεί ραγδαία. Η αυξημένη ζήτηση και η ανεπαρκής προσφορά είναι ένας από τους βασικούς λόγους που οδήγησαν στην άνοδο των ναύλων στους άλλους τομείς της ναυτιλίας.
Μεταξύ άλλων, η VesselsValue αναφέρει πως μακροπρόθεσμα υπάρχει αβεβαιότητα για το μέλλον των μεταφορών ακατέργαστου, καθώς ερωτηματικό παραμένει το πώς θα κινηθεί η ζήτηση το επόμενο διάστημα, ενώ επιπλέον καταγράφεται αυξητική τάση στις παραγγελίες. Επιπλέον σημειώνει πως η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου εκτιμάται ότι θα επιστρέψει σε υγιή επίπεδα έως το 2022, ωστόσο δεν αναμένεται κάποια ουσιαστική αλλαγή στη ζήτηση μέχρι το τέλος του έτους. Πάντως, το τελευταίο διάστημα έχει παρατηρηθεί αύξηση αγοραπωλησιών των tankers, καθώς οι πλοιοκτήτες-διαχειριστές αναμένουν οικονομική ανάκαμψη τους φθινοπωρινούς-χειμερινούς μήνες, μετά και την απόφαση του OPEC+ να αυξήσει τα επίπεδα παραγωγής μεταξύ Αυγούστου και Δεκεμβρίου του 2021.
Φωτό: Sergio Souza/ Unsplash
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Bureau Veritas Marine & Offshore (BV) πραγματοποίησε με επιτυχία την 38η συνάντηση της Ελληνικής Ναυτιλιακής Τεχνικής Επιτροπής στην Αθήνα στις 24 Ιουνίου, επιβεβαιώνοντας…
Το European Shortsea Network, εκπροσωπούμενο από τον Πρόεδρο Χαράλαμπο Σημαντώνη, συμμετείχε στον Στρατηγικό Διάλογο υψηλού επιπέδου για τη Ναυτιλιακή Βιομηχανική Στρατηγική της ΕΕ (strategic…
Πτώση καταγράφουν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου, την Παρασκευή 4 Ιουλίου, στον απόηχο της δέσμευσης του Ιράν ότι θα τηρήσει τη Συνθήκη Μη Διάδοσης…
Σε μια περίοδο που η ναυτιλία διασχίζει ολοένα και πιο ασταθή γεωπολιτικά ύδατα, η ΔΟΜ (Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων Μεταφορών-ITF), εξέφρασε την ανησυχία της στην…
Περίπου 1.000 πτήσεις ματαιώθηκαν κατά τη διάρκεια της δεύτερης ημέρας απεργίας των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, στη Γαλλία την Παρασκευή 4 Ιουλίου. Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι…
Η αξιοποίηση μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας (Uncrewed Surface Vessels – USVs) και τηλεχειριζόμενων υποβρύχιων οχημάτων (Remotely Operated Vehicles – ROVs) ανοίγει νέους ορίζοντες στην…
Καθώς οι ανησυχίες για την επέκταση του «σκιώδους» στόλου εντείνονται σε διεθνές επίπεδο, το Βερολίνο σκληραίνει τη στάση του απέναντι στα δεξαμενόπλοια που διέρχονται…
Έντονη κατεγράφη η δραστηριότητα των Ελλήνων πλοιοκτητών στις παραγγελίες πλοίων την περασμένη εβδομάδα, με τέσσερις εταιρείες να βρίσκονται στο επίκεντρο. Συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ