
Συνέντευξη του κ. Σταμάτη Τσαντάνη, Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της Seanergy Maritime Holdings Corp., στον Γιάννη Θεοδωρόπουλο.
Ο κ. Σταμάτης Τσαντάνης, στην αποκλειστική του συνέντευξη στα Ναυτικά Χρονικά αναφέρεται στις προοπτικές της ναυλαγοράς των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, στο «δίλημμα» μεταξύ νεότευκτων και second-hand πλοίων, στο ιδανικό χρηματοδοτικό μείγμα για την ανανέωση του στόλου μιας ναυτιλιακής εταιρείας και στο παρόν και στο μέλλον των ναυτιλιακών μετοχών στις διεθνείς αγορές.
Το 2021 ξεκίνησε με μια ισχυρή ναυλαγορά για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου; Ποιοι, κατά τη γνώμη σας, παράγοντες οδήγησαν στην άνοδο αυτή της ναυλαγοράς και ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για το υπόλοιπο του έτους;
Από την αρχή του 2021 μέχρι σήμερα διανύουμε μία από τις καλύτερες περιόδους αγοράς των τελευταίων δέκα ετών για τα πλοία ξηρού φορτίου. Όσον αφορά τα Capesizes, αυτή η σημαντική άνοδος οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αυξημένη ζήτηση πρώτων υλών (σιδηρομετάλλευμα και κάρβουνο) που χρησιμοποιούνται στις διεθνείς επενδύσεις για νέες υποδομές της μετά Covid εποχής. Επίσης, ο παγκόσμιος στόλος παραμένει σχετικά σταθερός, με αποτέλεσμα η μεταφορική δύναμη να μην επαρκεί να καλύψει την αυξημένη ζήτηση. Πιστεύουμε πως η τάση αυτή θα συνεχιστεί ακόμα για αρκετό χρονικό διάστημα με έντονες διακυμάνσεις.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα, η Κίνα επιχειρεί να διαφοροποιήσει τις προμήθειες σιδηρομεταλλεύματος πέραν της Αυστραλίας, ιδίως προς την Αφρική, ως απόρροια των εμπορικών διενέξεων των δύο χωρών. Θεωρείτε ότι μακροπρόθεσμα θα δούμε να αναδύονται νέα trade patterns για τα Capesizes; Θα ευνοήσει μια τέτοια εξέλιξη τη ναυλαγορά;
Η εισαγωγή σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία αντί της Αυστραλίας ήταν πάντα προτιμότερη για τη βιομηχανία σιδήρου της Κίνας, καθώς το προϊόν είναι ποιοτικά ανώτερο. Η προσδοκώμενη αύξηση των εξαγωγών από τη Vale της Βραζιλίας από 320 εκατ. τόνους ετησίως το 2021 σε 450 εκατ. τόνους τα επόμενα τρία χρόνια αναμένεται να επιφέρει περαιτέρω άνοδο της αγοράς.
Από τα μέσα του 2020 καταγράφεται μείωση των παραγγελιών νεότευκτων bulkers, η οποία ευνοεί τη ναυλαγορά. Η πλοιοκτησία διδάχτηκε από το σαρωτικό κύμα παραγγελιών την περασμένη δεκαετία και επαναπροσδιορίζει τη στάση της; Η second-hand αγορά είναι μια ελκυστικότερη επιλογή εν μέσω σημαντικών προκλήσεων για την αγορά;
Οι κυριότεροι λόγοι που οι εταιρείες δεν παραγγέλνουν καινούργια πλοία είναι: 1. Η μεγάλη διαφορά τιμής ενός ποιοτικού μεταχειρισμένου, π.χ. 5-7 ετών, με ένα νεότευκτο είναι πάνω από 60% ή $20 εκατ. το κάθε πλοίο, ενώ τα έσοδά τους σε ναύλους είναι τα ίδια. 2. Οι επικείμενοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί δημιουργούν αβεβαιότητα για τις επικρατέστερες μελλοντικές τεχνολογίες. Κατά συνέπεια, μια παραγγελία ενός συμβατικού νεότευκτου πλοίου μπορεί να το καταστήσει παρωχημένο μετά το 2030.
Εντός 2021 η Seanergy Maritime αύξησε τον στόλο της στα δεκαπέντε πλοία μέσω ενός συνδυασμού ιδίων κεφαλαίων και τραπεζικού δανεισμού. Μήπως τελικά η συζήτηση περί περιορισμένου τραπεζικού δανεισμού για ναυτιλιακές δραστηριότητες δεν ανταποκρίνεται πιστά στην πραγματικότητα;
Η Seanergy είχε πάντα πρόσβαση σε ποιοτικό τραπεζικό δανεισμό. Τα τελευταία χρόνια φροντίσαμε να έχουμε επαρκή διασπορά των πηγών χρηματοδότησής μας, ώστε να αποφεύγουμε περιπτώσεις που αποφασίζουν να εξέλθουν από τον χώρο. Έτσι, έχουμε δημιουργήσει μια καλή ομάδα χρηματοδοτικών μέσων. Επίσης, για κάθε νέα αγορά μας υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για χρηματοδότηση από υφιστάμενες και νέες πηγές. Γενικά θεωρώ ότι το ενδιαφέρον των τραπεζών για τη ναυτιλία έχει ανακάμψει όσον αφορά εταιρείες που πληρούν τα εκάστοτε κριτήρια.
Για ποιους λόγους θεωρείτε ότι παραδοσιακά τα μεγάλα επενδυτικά funds (wealth, pension κ.λπ.) δεν επιλέγουν να ενσωματώνουν ναυτιλιακές μετοχές στα χαρτοφυλάκιά τους;
Η απόδοση των ναυτιλιακών μετοχών τα τελευταία δέκα χρόνια ήταν γενικά αποθαρρυντική, ως αποτέλεσμα της παρατεταμένης κρίσης των περισσότερων ναυτιλιακών κλάδων. Είναι αυτονόητο πως τα μεγάλα επενδυτικά funds θα προτιμήσουν άλλες επενδύσεις, όπως π.χ. τον δείκτη S&P 500, που έχει αυξηθεί 200% τα τελευταία δέκα χρόνια, παρά τις περισσότερες ναυτιλιακές μετοχές που έχουν χάσει 90% της αξίας τους. Παρ’ όλα αυτά, το ράλι αξιών πρώτων υλών (commodity supercycle) που διανύουμε πιστεύω πως θα συμπαρασύρει και τις αποτιμήσεις των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών και θα οδηγήσει σε περίοδο σταθερούς κερδοφορίας. Ήδη οι μετοχές μας έχουν ανακάμψει σημαντικά από τα χαμηλά τους επίπεδα και βλέπουμε ξανά ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον.
Απόσπασμα από τη συνέντευξη του κ. Σταμάτη Τσαντάνη με τίτλο «Διανύουμε μία από τις καλύτερες περιόδους αγοράς των τελευταίων δέκα ετών για τα πλοία ξηρού φορτίου». Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη τη συνέντευξη στο τεύχος Μαΐου των Ναυτικών Χρονικών, σελ. 40.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Συμφωνία χρηματοδότησης με τις Japan Bank for International Cooperation (JBIC), Mitsubishi UFJ Financial Group, Inc. (MUFG), DBS Bank Ltd. (DBS), Oversea-Chinese Banking Corporation Limited…

Η Ρωσία σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα πυρηνικό σταθμό στη Σελήνη μέσα στην επόμενη δεκαετία για να παρέχει ενέργεια στο σεληνιακό διαστημικό πρόγραμμά της και…

Ένα νέο ορόσημο για τη ναυτιλία υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα σημείωσε η Capital Clean Energy Carriers Corp., καθώς το νεότευκτο «ACTIVE» ολοκλήρωσε με επιτυχία τις πρώτες εντατικές δοκιμές μεγάλης…

Οι τουρκικές αρχές μελετούν τον καταγραφέα ήχου και το μαύρο κουτί του αεροσκάφους τύπου Falcon 50, που συνετρίβη χθες βράδυ νότια της Άγκυρας με…

Δεκατρία έργα χαλκού της Χιλής αξίας $14,8 δισ. αναμένεται να επιτύχουν σημαντικά ορόσημα το 2026, καθώς οι τιμές αυξάνονται λόγω των ανησυχιών για παγκόσμια…

Η πρόσφατη πολιτική επικύρωση από το περιφερειακό συμβούλιο της Niigata για την επαναλειτουργία του πυρηνικού σταθμού Kashiwazaki-Kariwa συνιστά μια τομή για την ενεργειακή στρατηγική…

Οι συμβατικές αγορές ναυτιλιακών καυσίμων για πλοία θα αντιμετωπίσουν περιορισμένη αύξηση της ζήτησης το 2026, σε ένα σενάριο που χαρακτηρίζεται από επιβράδυνση της κατανάλωσης…

Το 2025 εξελίχθηκε σε έτος ισχυρών επιδόσεων για τη ναυλαγορά ξηρού χύδην φορτίου συνολικά, ωστόσο ο τομέας των Panamaxes κινήθηκε σε σαφώς χαμηλότερα επίπεδα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ