Η ζήτηση για ξηρά φορτία, κινητήριος μοχλός για τους ναύλους των bulkers

Η ζήτηση για ξηρά φορτία, κινητήριος μοχλός για τους ναύλους των bulkers

299
Η ζήτηση για ξηρά φορτία, κινητήριος μοχλός για τους ναύλους των bulkers

Κατά τους τέσσερις πρώτους μήνες του έτους, το θαλάσσιο εμπόριο ξηρών φορτίων κατέγραψε ρεκόρ, με τη ζήτηση να αγγίζει τους 1,69 δισ. τόνους, σημειώνει σε νέα της έκθεση για την ανασκόπηση και τις προοπτικές των bulkers η ΒΙΜCO. O όγκος διά θαλάσσης μεταφερόμενων ξηρών φορτίων αυξήθηκε σε ετήσια βάση κατά 6,1%, ενώ η ζήτηση κινήθηκε οριακά χαμηλότερα από τους 1,72 δισ. τόνους τους τέσσερις τελευταίους μήνες του 2020. Η BIMCO σημειώνει στην ανάλυσή της ότι τα οικονομικά μέτρα πολλών κρατών για την τόνωση των υποδομών έχουν δώσει ώθηση στη ζήτηση εμπορευμάτων όπως iron ore και άνθρακα. Την ίδια ώρα, και οι εξαγωγές αγροτικών εμπορευμάτων κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα, ενισχύοντας τους ναύλους από την πλευρά της ζήτησης.

Αναλυτικότερα, η ζήτηση για Supramaxes τους τέσσερις πρώτους μήνες του 2021 παρουσίασε αύξηση 10,6%, για τα Capesizes η αύξηση ήταν στο 6%, ενώ 1,5% αυξημένη ήταν η ζήτηση για Panamaxes. Κατά την BIMCO, η ενισχυμένη ζήτηση για Supramaxes και Panamaxes πυροδοτείται από το θαλάσσιο εμπόριο αγροτικών προϊόντων. Ενδεικτικά, η Κίνα αύξησε τις εισαγωγές χονδροειδών σιτηρών και σιταριού κατά 155,2%, στους 19,1 εκατ. τόνους. Οι κινεζικές εισαγωγές σόγιας αυξήθηκαν μεν με μικρότερο ρυθμό και συγκεκριμένα κατά 16,8%, αλλά σε όρους όγκου έσπασαν κάθε ρεκόρ, στους 28,6 εκατ. τόνους.

Παράλληλα, τον Μάρτιο και τον Απρίλιο οι εξαγωγές σόγιας της Βραζιλίας ανήλθαν σε επίπεδα ρεκόρ, αντισταθμίζοντας τη μείωση κατά 56,4% των εξαγωγών τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο. Η BIMCO εξηγεί ότι αυτά τα σκαμπανεβάσματα στις ροές σόγιας της Βραζιλίας το α΄ τετράμηνο του έτους ευνόησαν ιδιαίτερα τα bulkers: τους δύο πρώτους μήνες του 2021 καταγράφηκε σημαντική συμφόρηση πλοίων γύρω από τα βραζιλιάνικα λιμάνια, μειώνοντας έτσι την προσφορά, ενώ τον Μάρτιο και τον Απρίλιο η αύξηση των εξαγωγών είχε ως απόρροια περισσότερο τονάζ να χρειάζεται για την κάλυψη των μεταφορικών αναγκών της χώρας. Τόσο τον Μάρτιο όσο και τον Απρίλιο οι αυξημένες εξαγωγές της Βραζιλίας μεταφράστηκαν σε 64 περισσότερα Panamaxes σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές iron ore της Βραζιλίας, επίσης κινήθηκαν ανοδικά το εν λόγω χρονικό διάστημα. Πιο συγκεκριμένα άγγιξαν τους 105,9 εκατ. τόνους, καταγράφοντας ετήσια αύξηση 13,8%. Περίπου το 64,2% αυτών των εξαγωγών είχαν προορισμό την Κίνα. Σημαντικό ρόλο στην αύξηση των εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος της Βραζιλίας διαδραματίζει και η αύξηση των τιμών, καθώς οι εξαγωγείς σπεύδουν να πουλήσουν τα εμπορεύματά τους στις διεθνείς αγορές. Οι διαμάχες Κίνας και Αυστραλίας έχουν αφήσει ανεπηρέαστο το εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος, καθώς, όπως φαίνεται, και οι δύο χώρες εξαρτώνται από αυτό σε μεγάλο βαθμό.

H BIMCO υπογραμμίζει επίσης ότι η ζήτηση για άνθρακα έχει αναπτυχθεί διαφορετικά μεταξύ διαφορετικών τύπων bulkers: o όγκος άνθρακα που μεταφέρθηκε μέσω Panamaxes μειώθηκε κατά 3,6% το α΄ τετράμηνο, ενώ αυτός με Capesizes αυξήθηκε κατά 6,5%. Η ζήτηση για άνθρακα δέχεται πιέσεις ιδιαίτερα μετά τις βλέψεις Μπάιντεν για το κλίμα και την ενέργεια. Από την άλλη, κατά τη Σύνοδο Κορυφής για το Κλίμα που συγκάλεσε ο Αμερικανός πρόεδρος, η Κίνα ανακοίνωσε ότι η κατανάλωση άνθρακα θα αυξηθεί τα

επόμενα πέντε έτη, αλλά με μικρότερο ρυθμό. Με δεδομένη την πολύ μεγάλη εγχώρια παραγωγή άνθρακα και συνεπώς τις περιορισμένες εισαγωγές, είναι στο χέρι του Πεκίνου ποιες προμήθειες θα επιλέξει να μειώσει πρώτα. Ταυτόχρονα, η μεταστροφή της Κίνας από τις κατασκευές και τη βαριά βιομηχανία προς τους τομείς της τεχνολογίας θα διαφοροποιήσει το σκηνικό σε ό,τι αφορά τη ζήτηση, σημειώνει η BIMCO.

Η BIMCO καταλήγει ότι, παρά τη σημαντική άνοδο της ναυλαγοράς, τα fundamentals που την απαρτίζουν ελάχιστα έχουν διαφοροποιηθεί, με τη ζήτηση να οδηγείται κυρίως από βραχυπρόθεσμους παράγοντες, που σχετίζονται με την πανδημία, όπως τα οικονομικά πακέτα των κυβερνήσεων. Τέλος, παρά την ισχυρή ζήτηση και το χαμηλό orderbook, η BIMCO δεν αναμένει μακροχρόνια να ξεκινήσει ένας νέος supercycle.

Φωτό: Yun David/Unspash

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.