Ναυτιλία τακτικών γραμμών: Οι προκλήσεις αλλά και οι ευκαιρίες της πανδημίας

Ναυτιλία τακτικών γραμμών: Οι προκλήσεις αλλά και οι ευκαιρίες της πανδημίας

101
Ναυτιλία τακτικών γραμμών: Οι προκλήσεις αλλά και οι ευκαιρίες της πανδημίας

Η απότομη οικονομική ύφεση του β΄ τριμήνου του 2020 οδήγησε τους κεντρικούς τραπεζίτες να διευκολύνουν την παροχή ρευστότητας, προκειμένου να μετριάσουν την πτώση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών.

Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με ανάλυση της Drewry, οι διαχειριστές τερματικών, οι οποίοι συνήθως λειτουργούν με χαμηλό δείκτη χρέους (καθαρό χρέος / ίδια κεφάλαια), άδραξαν την ευκαιρία, συγκεντρώνοντας επιπλέον κεφάλαια για να ενισχύσουν τους ισολογισμούς τους. Πρόσφατα η Hutchison Port Holdings (ΗPH) ανακοίνωσε την έκδοση εγγυητικής $500 εκατ. προκειμένου να αναχρηματοδοτήσει το βραχυπρόθεσμο χρέος της, ενώ τόσο η China Merchants Port Holdings (CMPH) όσο και η ICTSI συγκέντρωσαν $600 εκατ. και $800 εκατ. αντίστοιχα κατά το 2020, για να αποπληρώσουν μέρος του χρέους τους αλλά και για να χρηματοδοτήσουν την επέκτασή τους στην αγορά μέσω εξαγορών. Παρομοίως, το λιμάνι του Santos στη Βραζιλία και η Adani Ports συγκέντρωσαν σημαντικά κεφάλαια ($140 εκατ. και πάνω από $1,5 δισ. αντίστοιχα), προκειμένου να υλοποιήσουν τις εταιρικές στρατηγικές τους.

Αντίστοιχα, οι εταιρείες τακτικών γραμμών αξιοποίησαν την αυξημένη κερδοφορία τους, προκειμένου να αποπληρώσουν τον σημαντικά υψηλότερο δείκτη χρέους τους. Πολλές εξ αυτών, μάλιστα, εξέδωσαν «πράσινα ομόλογα» για τον λόγο αυτόν. Για παράδειγμα, τόσο η γερμανική εταιρεία Hapag-Lloyd όσο και η Seaspan εξέδωσαν ομόλογο βιωσιμότητας αξίας $357 εκατ. και $300 εκατ. αντίστοιχα, ούτως ώστε να αποπληρώσουν/αναχρηματοδοτήσουν μέρος του χρέους τους και να εξυπηρετήσουν τους εταιρικούς σκοπούς τους. Οι πρωτοβουλίες αυτές που έλαβαν οι εταιρείες τακτικών γραμμών είχαν ως αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα θετικό κλίμα στην αγορά. Υποστηριζόμενες από τις ισχυρές τους επιδόσεις, πολλές εταιρείες κατάφεραν επίσης να αναβαθμίσουν την πιστοληπτική τους ικανότητα. Χαρακτηριστικά, ο οίκος αξιολόγησης Moody’s αναβάθμισε την αξιολόγηση τόσο της CMA CGM από B2 σε B1 όσο και της Maersk σε Baa2, ενώ αναθεώρησε την αξιολόγηση της Hapag-Lloyd από Ba2 σε Ba3.

Επιπρόσθετα, λόγω της υψηλής κερδοφορίας, πολλές εταιρείες τακτικών γραμμών προχώρησαν στη διανομή σημαντικών μερισμάτων. Η Ocean Network Express (ONE) ανακοίνωσε για πρώτη φορά από την ίδρυση της εταιρείας, το 2018, τη διανομή μερίσματος ύψους $500 εκατ. στους τρεις βασικούς μετόχους της (NYK Line, MOL και “K” Line). Η Maersk υπερδιπλασίασε το μέρισμα ανά μετοχή σε σχέση με το 2019, με τη μερισματική απόδοση να φτάνει σε υψηλά πενταετίας, στο 2,4%, ενώ αντίστοιχα και η μερισματική απόδοση της Hapag-Lloyd άγγιξε το 2,8%.

Παρά τα υψηλά μερίσματα, ωστόσο, οι εταιρείες τακτικών γραμμών υστέρησαν έναντι των διαχειριστών τερματικών, η μερισματική απόδοση των οποίων άγγιξε κατά μέσο όρο το 3,5%. Η απόδοση των μερισμάτων διέφερε μεταξύ των διαχειριστών, με τις κινεζικές εταιρείες να κάνουν τη διαφορά, καταβάλλοντας στους μετόχους τους μερίσματα που κατά μέσο όρο η απόδοσή τους έφτασε το 5,5%. Συνολικά, πάντως, μπορεί οι διαχειριστές τερματικών να απέδωσαν μεγαλύτερα μερίσματα στους επενδυτές-μετόχους τους, ωστόσο οι μετοχές τους υστερούν σε σχέση με αυτές των εταιρειών τακτικών γραμμών, οι οποίες, λόγω των υψηλών ναύλων και της σημαντικής κερδοφορίας, ήταν αυτές που απέφεραν τις μεγαλύτερες αποδόσεις στους επενδυτές.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.