Πώς η Αφρική εξυπηρετεί τα κινεζικά σχέδια για τον «Νέο Δρόμο του...

Πώς η Αφρική εξυπηρετεί τα κινεζικά σχέδια για τον «Νέο Δρόμο του Μεταξιού»

262
Πώς η Αφρική εξυπηρετεί τα κινεζικά σχέδια για τον «Νέο Δρόμο του Μεταξιού»

Ένα λιμάνι που κατασκευάζει κινεζική εταιρεία στο νησί Lamu της Κένυας είναι έτοιμο να ξεκινήσει τη λειτουργία του τον ερχόμενο Ιούνιο, καθώς είναι δεδομένες οι προθέσεις του Πεκίνου για ανασύσταση του αρχαίου Δρόμου του Μεταξιού, και η Αφρική διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην επίτευξη αυτού του φιλόδοξου στόχου.

Η Kenya Ports Authority (KPA) ανακοίνωσε πρόσφατα ότι η China Communications Construction Company έχει ολοκληρώσει την κατασκευή τριών θέσεων ελλιμενισμού στο λιμάνι Lamu, το οποίο αναμένεται να καταστεί σημαντικός κόμβος μεταφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων και φορτίων πετρελαίου. Η βαθέων υδάτων υποδομή θα μπορεί να εξυπηρετεί μεγάλα σε μέγεθος πλοία και θα ενισχύσει το έργο του λιμανιού της Μομπάσα.

Το project, αξίας $5 δισ., είναι μέρος ενός γενικότερου σχήματος υποδομών αξίας $25 δισ.: του Lamu Port South Sudan Ethiopia Transport (Lapsset) Corridor, το οποίο θα συνδέει την Κένυα με την Αιθιοπία, την Ουγκάντα και το Νότιο Σουδάν.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του South China Morning Post, η διαχειρίστρια λιμένων China Merchants Group (CMG) έχει πραγματοποιήσει μαζικές επενδύσεις και έχει υπογράψει συμφωνίες παραχώρησης με Τζιμπουτί, Νιγηρία και Τόγκο. Τον Δεκέμβριο του 2020 υπέγραψε συμφωνία ύψους $350 εκατ. με την κρατική Great Horn Investment Holding για τον εκσυγχρονισμό και την ανάδειξη του λιμανιού του Τζιμπουτί σε έναν διεθνών προδιαγραφών επιχειρηματικό κόμβο και κόμβο logistics. Νωρίτερα η CMG είχε επενδύσει $590 εκατ. στο κοντινό λιμάνι πολλαπλών χρήσεων Doraleh και $3,5 δισ. στη Διεθνή Ζώνη Ελεύθερου Εμπορίου του Τζιμπουτί.

Αναλυτές του Economist Intelligence Unit σημειώνουν ότι οι συγκεκριμένες επενδύσεις (συμπεριλαμβανομένης μιας σιδηροδρομικής σύνδεσης μεταξύ Αιθιοπίας και μιας κινεζικής ναυτικής βάσης) δεν αποτελούν έκπληξη, δεδομένης της σημασίας του Τζιμπουτί ως κέντρου μεταφόρτωσης για τα στρατηγικά σχέδια του Belt and Road. Την ίδια ώρα υπογραμμίζουν τη δυναμική της χώρας ως εμπορικού κέντρου για την πρόσβαση σε άλλα μέρη της Αφρικής και τη στρατηγικής σημασίας θέση της για τη ναυτική ασφάλεια στις πολυσύχναστες ναυτιλιακές αρτηρίες μέσω του Κόλπου του Άντεν και της Ερυθράς Θάλασσας.

Λιμενικά projects που έχουν λάβει κινεζική χρηματοδότηση και έχουν κατασκευαστεί ή πρόκειται να κατασκευαστούν από κινεζικών συμφερόντων εταιρείες είναι επίσης τα εξής: Αbidjan στην Ακτή Ελεφαντοστού, Tema στην Γκάνα, Lekki στη Νιγηρία, Kribi στο Καμερούν, Dar es Salaam στην Τανζανία, Μομπάσα στην Κένυα και Abukir, Αλεξάνδρεια και El Dekheila στην Αίγυπτο.

Η Yun Sun, επικεφαλής του κινεζικού προγράμματος του Stimson Centre στην Ουάσιγκτον, σημειώνει ότι τα παραπάνω λιμάνια είναι ζωτικής σημασίας για το οικονομικό αποτύπωμα της ασιατικής χώρας μεσομακροπρόθεσμα. «Καθώς η Κίνα επιχειρεί να αναδειχθεί σε παγκόσμια δύναμη με διεθνή παρουσία, η πρόσβαση [της χώρας] σε λιμενικές εγκαταστάσεις χωρίς εμπόδια και περιορισμούς είναι απαραίτητη. Από στρατιωτικής σκοπιάς, είναι ένα θεμέλιο της ικανότητας προβολής ισχύος», αναφέρει η ίδια στο South China Morning Post.