
Με αφορμή τα 90 χρόνια των Ναυτικών Χρονικών, σας παρουσιάζουμε προσωπικότητες της ναυτιλίας που αρθρογραφούσαν τακτικά στα Ναυτικά Χρονικά.
Ο Περικλής Γ. Καλλιμανόπουλος (1892-1979) γεννήθηκε στην Πάτρα το 1892 από οικογένεια που δεν προερχόταν από τον χώρο της ναυτιλίας. Ο ίδιος ξεκίνησε να εργάζεται σε ναυτιλιακά γραφεία ως ναυλομεσίτης, ενώ δραστηριοποιούνταν και στο εμπόριο γαιάνθρακα. Το 1924 αποφάσισε να εισέλθει στον χώρο του εφοπλισμού και αγόρασε το πρώτο του πλοίο. Το 1934 ίδρυσε την Hellenic Lines, εταιρεία που θα γινόταν συνώνυμη με το όνομα Καλλιμανόπουλος.
Η λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου βρήκε τον Περικλή Γ. Καλλιμανόπουλο αντιμέτωπο με την απώλεια μεγάλου αριθμού των πλοίων του. Αποφασισμένος να ανασυγκροτήσει τον στόλο του, ο Καλλιμανόπουλος αγόρασε αρχικά πέντε από τα περίφημα 100 Λίμπερτυ που διέθεσε η κυβέρνηση των ΗΠΑ, ενώ ταυτόχρονα εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη, από όπου διαχειριζόταν τον στόλο του.
Η έντονη δραστηριότητά του στα ναυπηγεία της Δυτικής Γερμανίας και της Ιαπωνίας θα είχε ως αποτέλεσμα τη θεαματική αύξηση του στόλου του. Τα έξι πλοία που διέθετε το 1947 έγιναν 45 μέχρι το 1975. Χαρακτηριστικό της επιχειρηματικής στρατηγικής του Καλλιμανόπουλου είναι το γεγονός ότι όλα του τα πλοία έπλεαν υπό ελληνική σημαία και επανδρώνονταν από ελληνικά πληρώματα.
Η κύρια ναυτιλιακή δραστηριοποίησή του ήταν στη ναυτιλία τακτικών γραμμών, τομέας ο οποίος ήταν εξαιρετικά ανταγωνιστικός, λόγω του διεθνούς ολιγοπωλίου που επικρατούσε. Παρ’ όλα αυτά, η «Ελληνική» ήταν ιδιαίτερα επιτυχής, σε μια περίοδο κατά την οποία ελάχιστοι Έλληνες εφοπλιστές ασχολούνταν με αυτό το είδος ναυτιλίας.
Η ξεχωριστή και απόλυτα επιτυχημένη πορεία του Περικλή Γ. Καλλιμανόπουλου έφτασε στο τέλος της στις 20 Σεπτεμβρίου του 1979, όταν απεβίωσε στο γραφείο του. Τα άρθρα του στα Ναυτικά Χρονικά αποτελούσαν διαχρονικά έναν ώριμο και νηφάλιο σχολιασμό για την επικαιρότητα αλλά και για τις δυσκολίες της ναυτιλίας των τακτικών γραμμών, στην οποία οι Έλληνες πλοιοκτήτες δεν είχαν ιδιαίτερη εμπειρία.
Ενδεικτικά άρθρα του Περικλή Γ. Καλλιμανόπουλου στα Ναυτικά Χρονικά θα βρείτε στους ακόλουθους συνδέσμους:
https://archive.naftikachronika.gr/issue1957
https://archive.naftikachronika.gr/issue1979
https://archive.naftikachronika.gr/issue1978
«Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου».
Πληροφορίες για τη συγγραφή του άρθρου αντλήθηκαν από τεύχη των Ναυτικών Χρονικών με αφιερώματα στο πρόσωπο του Περικλή Γ. Καλλιμανόπουλου (ενδεικτικά: https://archive.naftikachronika.gr/issue1979) και από την έκδοση I. Theotokas and G. Harlaftis, «Leadership in World Shipping ‒ Greek Family Firms in International Business» (Palgrave MacMillan 2009).
Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε και τις υπόλοιπες εμβληματικές προσωπικότητες που αρθρογραφούσαν στα Ναυτικά Χρονικά:
Διαβάστε περισσότερα ιστορικά θέματα από το Αρχείο των Ναυτικών χρονικών πατώντας εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ισχυρό πλήγμα υπέστη η αυστραλιανή εταιρεία φυσικού αερίου Santos, μετά το «ναυάγιο» της εξαγοράς της από κοινοπραξία με επικεφαλής τον κολοσσό ADNOC. Συγκεκριμένα, την…
Η προσφορά χωρητικότητας των δεξαμενόπλοιων, σε γενικό πλαίσιο, βρίσκεται σε σχετικά υψηλά επίπεδα, ενώ παράλληλα επεκτείνεται με ταχείς ρυθμούς, ιδίως αν λάβει κανείς υπόψη…
Αναντίρρητα, την τελευταία πενταετία η διεθνής κοινότητα έχει ταλανιστεί από αλλεπάλληλες κρίσεις −γεωπολιτικές, υγειονομικές, ενεργειακές− που έχουν επηρεάσει το σύνολο των βιομηχανιών, με το…
Η αξιοποίηση των εναλλακτικών καυσίμων για την πρόωση των πλοίων γνωρίζει σημαντική πρόοδο τα τελευταία χρόνια, καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τις προσπάθειες αποανθρακοποίησης.…
Τα Capesizes συνεχίζουν να κυριαρχούν στην αγορά των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου και τον Σεπτέμβριο, με τα κέρδη τους να παραμένουν ανθεκτικά εν μέσω…
Συνεχίζονται οι ραγδαίες εξελίξεις στους τομείς της ενέργειας και των commodities, με μία ακόμα συμφωνία να ολοκληρώνεται. Ειδικότερα, σύμφωνα με ανακοίνωση της Anglo American,…
Η Ιαπωνία συνιστά μια χώρα με έντονη βιομηχανική δραστηριότητα και, ως εκ τούτου, η οικονομία της στηρίζεται σε σημαντικό βαθμό στις εξαγωγές της. Η…
Καθώς τα βιοκαύσιμα κερδίζουν συνεχώς έδαφος ως βιώσιμη επιλογή για την πρόωση των πλοίων, οι συνεργασίες μεταξύ κορυφαίων ναυτιλιακών εταιρειών και ενεργειακών κολοσσών αυξάνονται,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ