
Το εμπόριο φαίνεται να ανακάμπτει μετά το «σοκ» της πανδημίας, τονίζει με πρόσφατη έκθεσή του ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου.
Σύμφωνα με τον ΠΟΕ, τo γ΄ τρίμηνο ο όγκος του παγκόσμιου εμπορίου αυξήθηκε κατά 11,6% σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο, οπότε κατέγραψε πτώση 12,7%. Παρά την ανάκαμψη αυτή, ο όγκος του εμπορίου μεταξύ Ιουλίου και Σεπτεμβρίου ήταν μειωμένος κατά 5,6% συγκριτικά με το αντίστοιχο τρίμηνο πέρυσι.
Οι περισσότερες βιομηχανοποιημένες περιοχές σημείωσαν ισχυρότερη ανάκαμψη στις εξαγωγές εμπορευμάτων τους, ενώ ο ρυθμός επέκτασης ήταν πιο «νωθρός» σε περιοχές που εξάγουν φυσικούς πόρους με έναν δυσανάλογο τρόπο. Ο ΠΟΕ αναφέρει ότι διψήφια ανάπτυξη των εξαγωγών σε σχέση με το β΄ τρίμηνο σημείωσαν η Βόρεια Αμερική (20,1%), η Ευρώπη (19,3%) και η Ασία (10,1%). Αντιθέτως, μικρότερη ανάκαμψη κατέγραψαν οι εξαγωγές της Νότιας και Κεντρικής Αμερικής (3,1%) το γ΄ τρίμηνο.
Ωστόσο, σε ετήσια βάση, μόνο η περιοχή της Ασίας (0,4%) κατάφερε να καταγράψει αύξηση των εξαγωγών σε αντίθεση με τη Βόρεια Αμερική (-9%), την Ευρώπη (-5,4%) και τη Νότια και Κεντρική Αμερική (-3,4%). Από την άλλη, ο όγκος εισαγωγών κινήθηκε με υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης στη Βόρεια Αμερική (16,6%) και στην Ευρώπη (15%) το γ΄ τρίμηνο, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία του ΠΟΕ.
«Η αύξηση του όγκου εμπορίου το γ΄ τρίμηνο συνέπεσε με τη χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων ενάντια στην πανδημία στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική, των οποίων οι υγειονομικές συνθήκες βελτιώθηκαν τους καλοκαιρινούς μήνες. Η ανάκαμψη επίσης υποστηρίχτηκε από εκτεταμένες δημοσιονομικές και νομισματικές παρεμβάσεις σε κύριες οικονομίες. […] Αντιθέτως το εμπόριο παρέμεινε εξασθενημένο στη Νότια και Κεντρική Αμερική και σε άλλες περιοχές λόγω της αύξησης των κρουσμάτων Covid-19 και της έλλειψης δημοσιονομικής και νομισματικής δυναμικότητας», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση.
Συνολικά, ο όγκος του παγκόσμιου εμπορίου για τα πρώτα τρία τρίμηνα του έτους είναι μειωμένος κατά 8,2% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Η πτώση αυτή είναι μικρότερη από την εκτιμώμενη από τον ΠΟΕ μείωση του εμπορίου κατά 9,2% για το 2020. Σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει για την πορεία του εμπορίου το δ΄ τρίμηνο το δεύτερο κύμα εξάπλωσης της πανδημίας, ιδιαίτερα στην Ευρώπη, καταλήγει ο ΠΟΕ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ