Bulk carriers: Η ανασκόπηση της αγοράς

Bulk carriers: Η ανασκόπηση της αγοράς

676
Bulk carriers: Η ανασκόπηση της αγοράς

Μια χρονιά η οποία θα μείνει ανεξίτηλα γραμμένη για όλη την ανθρωπότητα, μετά τις πρωτόγνωρες συνθήκες που επέβαλε η πανδημία, φτάνει στο τέλος της. Η παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά βίωσε και αυτή με τη σειρά της πληθώρα προκλήσεων, με τις επιμέρους αγορές να καταγράφουν ανάμεικτα πρόσημα.

Η ανασκόπηση και οι προοπτικές της αγοράς των dry bulk περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, στο τελευταίο report της ναυλομεσιτικής εταιρείας SSY Consultancy & Research Ltd.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην έκθεση, ενώ οι αγορές των Panamaxes, Supramaxes και Handysizes παρουσιάζουν μια σταθερότητα (τουλάχιστον μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου, οπότε και δημοσιεύτηκε η έκθεση), οι ναύλοι για χρονοναυλωμένα Capesizes ήταν οι μικρότεροι μεταξύ των τεσσάρων κύριων μεγεθών bulkers.

ΖΗΤΗΣΗ

Άνθρακας

Η σταθερότητα στα Panamaxes και Supramaxes εν μέρει ερμηνεύεται από την αυξημένη κινεζική ζήτηση ινδονησιακού άνθρακα. Από την άλλη, η αύξηση της ζήτησης για εισαγωγές άνθρακα της Ινδίας ενισχύθηκε από την κατά 3% ετήσια αύξηση στην παραγωγή χάλυβα της χώρας τον Νοέμβριο, η οποία με τη σειρά της πυροδοτήθηκε από την ενισχυμένη εγχώρια ζήτηση του κατασκευαστικού κλάδου. Συνεπώς τα χαλυβουργεία της Ινδίας, τα οποία τον Απρίλιο επλήγησαν σοβαρά από το lockdown, φαίνεται να ανακάμπτουν ταχύτερα από αυτά οποιασδήποτε άλλης χώρας παραγωγής χάλυβα (εξαιρείται η Κίνα) το δ΄ τρίμηνο, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος.

Σε αντίθεση με άλλους μεγάλους εξαγωγείς άνθρακα, η Ρωσία αύξησε τις αποστολές σε ετήσια βάση το Q3, ωθούμενες από τη ζήτηση των ασιατικών αγορών. Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΗS, τα οποία φιλοξενεί στην έκθεσή της η SSY, οι ρωσικές παραδόσεις άνθρακα άγγιξαν το Q3 τους 57,4 εκατ. τόνους, αριθμός που αποτελεί τον υψηλότερο για το τρίμηνο από τις αρχές του 2008. Η SSY εκτιμά ότι ο ρυθμός διά θαλάσσης εξαγωγών ρωσικού άνθρακα επίσης αυξήθηκε, αγγίζοντας τους 45 εκατ. τόνους. Κατά το διάστημα μεταξύ Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου, οι ρωσικές διά θαλάσσης εξαγωγές ανήλθαν τους 125,1 εκατ. τόνους. Οι εξαγωγές από τις επτά κυριότερες χώρες εξαγωγών άνθρακα υποχώρησαν το ίδιο διάστημα κατά 80 εκατ. τόνους, στους 820 εκατ. τόνους, με αποτέλεσμα το μερίδιο της Ρωσίας να αυξηθεί κατά 1,4%, στο 15,3%. Στοιχεία του ρωσικού Υπουργείου Ενέργειας καταδεικνύουν ότι τόσο τον Οκτώβριο όσο και τον Νοέμβριο οι εν λόγω εξαγωγές παρέμειναν σχετικά σταθερές, σημειώνοντας αύξηση 4% και 7% αντίστοιχα σε ετήσια βάση (περιλαμβάνονται και οι χερσαίες εξαγωγές). Σε ό,τι αφορά τις προοπτικές άνθρακα, πολλές ευρωπαϊκές χώρες σχεδιάζουν να διακόψουν τη λειτουργία μονάδων ηλεκτροπαραγωγής, με τις ρωσικές προμήθειες να εκτιμάται ότι θα πρωταγωνιστούν στους τερματικούς της Μαύρης Θάλασσας και της Άπω Ανατολής.

Σιτηρά

Οι εξαγωγές σιτηρών των ΗΠΑ παρουσιάζονται το Q4 ενισχυμένες έναντι του Q4 του 2019. Οι πέντε εβδομάδες έως τις 3 Δεκεμβρίου ήταν οι ισχυρότερες για τις συνδυασμένες αμερικανικές εξαγωγές σόγιας, καλαμποκιού και σιταριού τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Πιο συγκεκριμένα, άγγιξαν τους 19,4 εκατ. τόνους έναντι 13 εκατ. τόνων το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Ως εκ τούτου, οι ναύλοι για τα Handysizes και τα Supramaxes που μεταφέρουν σιτηρά από το US Gulf ενισχύονται.

Το International Grains Council αναμένει ότι το παγκόσμιο εμπόριο σόγιας θα μειωθεί από τα επίπεδα ρεκόρ των 169,6 εκατ. τόνων το 2019/2020 στους 168,1 εκατ. τόνους το τρέχον εμπορικό έτος. Η αύξηση των εισαγωγών σόγιας της Κίνας θα αντισταθμιστεί από μειωμένες αποστολές προς άλλους προορισμούς. Η Βραζιλία εκτιμάται ότι θα παραμείνει ο μεγαλύτερος εξαγωγέας, με τις ΗΠΑ να φιλοδοξούν ότι θα αυξήσουν το μερίδιό τους στις διεθνείς αγορές.

Iron ore-χάλυβας

Η κινεζική παραγωγή χάλυβα παρέμεινε ισχυρή τον Οκτώβριο και άγγιξε τους 92,2 εκατ. τόνους, ετήσια αύξηση κατά 12,7%, σύμφωνα με στοιχεία του National Bureau of Statistics. Εκτός Κίνας, οι υπόλοιπες κύριες χώρες παραγωγής χάλυβα αύξησαν την παραγωγή τους τον Οκτώβριο για πρώτη φορά από τον Φεβρουάριο, με τις Ινδία και Τουρκία να οδηγούν αυτή την αύξηση. Η πρόσφατη σταθερή πορεία της κινεζικής παραγωγής άνθρακα σε συνδυασμό με τη διαφαινόμενη ανάκαμψη της οικονομίας από την πανδημία συνέπεσε με μια πιο περιορισμένη προσφορά σιδηρομεταλλεύματος. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι βραζιλιάνικες εξαγωγές iron ore υποχώρησαν τον Νοέμβριο σε χαμηλά εξαμήνου, στους 29,2 εκατ. τόνους. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι αυστραλιανές εξαγωγές από το λιμάνι Hedland, οι οποίες άγγιξαν χαμηλά εννιαμήνου, στους 41,6 εκατ. τόνους τον Νοέμβριο. Οι πολύ ισχυρές τιμές σιδηρομεταλλεύματος έχουν ωθήσει μερικές μικρότερες αυστραλιανές εταιρείες εξόρυξης στην επανεκκίνηση των δραστηριοτήτων τους, σύμφωνα με δημοσιεύματα της χώρας.

ΠΡΟΣΦΟΡΑ

Το orderbook των bulkers κινείται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα και συγκεκριμένα στα 54,8 εκατ. dwt, σύμφωνα με την έκθεση της SSY. Ως ποσοστό, δε, της υφιστάμενης χωρητικότητας είναι στο 6,1%, το μικρότερο ποσοστό τα τελευταία 30 χρόνια. Την ίδια ώρα, ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου αυξάνεται: η αναλογία των πλοίων ηλικίας 15+ ετών προς το orderbook είναι στα υψηλότερα επίπεδα από το 2003, σύμφωνα με την SSY.

Οι παραδόσεις νεότευκτων Capesizes από τις αρχές του έτους έως σήμερα ανέρχονται σε 105, μεταφορικής ικανότητας 23 εκατ. dwt. Δέκα εξ αυτών παραδόθηκαν στους ιδιοκτήτες τους τον Νοέμβριο. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο αριθμό παραδόσεων του συγκεκριμένου τύπου bulker από το 2012.

Για τα μικρότερα μεγέθη, όπως τα Handysizes μεταφορικής ικανότητας 10.000-39.999 dwt, οι προσθήκες στον στόλο ανέρχονται σε 65 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 2,1 εκατ. dwt. Επιπρόσθετα, το orderbook για τον συγκεκριμένο τύπο bulker ως ποσοστό του υφιστάμενου στόλου είναι στο 3,4%.

Πηγή: SSY Consultancy & Research Ltd.

Φωτό: Nareeta Martin/Unsplash

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.