
Η Τουρκία εξάγει πολύ περισσότερα προϊόντα προς τη Γαλλία από όσα εισάγει, οπότε το μποϋκοτάζ στα γαλλικά προϊόντα που κήρυξε ο Ερντογάν κατ’ αρχήν θα ήταν ένα μπούμερανγκ για την οικονομία του, αν προκαλούσε αντίστοιχη ενέργεια από τη Γαλλία.

Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από τον ΠΙΝΑΚΑ 1, το 2019 η Γαλλία εξήγαγε προς την Τουρκία προϊόντα αξίας 5.746.972.095 €, ενώ η Τουρκία προς τη Γαλλία εξήγαγε προϊόντα αξίας 7.609.002.810 €. Επιπλέον, όπως βλέπουμε στις δύο τελευταίες στήλες του ΠΙΝΑΚΑ 1, η τάση στις εξαγωγές της Τουρκίας προς τη Γαλλία είναι ανοδική στα τρία τελευταία χρόνια, ενώ οι αντίστοιχες γαλλικές προς Τουρκία φθίνουσα.
Βεβαίως αυτά τα μποϋκοτάζ, δεν είναι ούτως ή άλλως εύκολο να εφαρμοστούν για μεγάλο διάστημα και να πλήξουν εμπορικές σχέσεις χωρών. Ωστόσο η βαθύτερη ανάλυση, όπως θα δούμε στους παρακάτω ΠΙΝΑΚΕΣ, δείχνει πόσο περισσότερο είναι εξαρτημένη η τουρκική οικονομία από τη γαλλική και όχι το αντίθετο.
Στους παρακάτω ΠΙΝΑΚΕΣ 2 και 3 φαίνονται τα κυριότερα προϊόντα που εξήγαγε η μια χώρα προς την άλλη, το 2019. Με πράσινο χρώμα (ενδύματα) και κίτρινο χρώμα (τρόφιμα) μαρκάρονται τα καταναλωτικά προϊόντα.
Εκτιμήσεις
Το πρώτο προϊόν που εξάγει η Γαλλία στην Τουρκία, όπως βλέπουμε στον ΠΙΝΑΚΑ 2, είναι τα ‘Μέρη και ανταλλακτικά για οχήματα’. Αποτελεί το 7,3% του συνόλου των εξαγωγών της προς την Τουρκία. Τι μποϋκοτάζ θα κάνει ο Ερντογάν στο προϊόν αυτό, για παράδειγμα, μεγάλο μέρος του οποίου αποτελεί σημαντικό υλικό για τη δική του βιομηχανία οχημάτων, και ποιός θα ήταν ο χαμένος, αν υποθέσουμε ότι πετύχαινε κάτι τέτοιο;
Αντίθετα, το πρώτο προϊόν που εξάγει η Τουρκία στην Γαλλία είναι τα έτοιμα ‘Οχήματα έως 10 ατόμων’, το οποίο αποτελεί το 25% του συνόλου των εξαγωγών της προς τη Γαλλία. Αντιλαμβάνεται εύκολα κανείς ποιος θα ήταν ο χαμένος σε περίπτωση μπλοκαρίσματος των Γαλλικών εισαγωγών οχημάτων από την Τουρκία, σε αντιπερισπασμό.
Αν δούμε και τα υπόλοιπα προϊόντα που εισάγει η μια χώρα από την άλλη, παρατηρούμε ότι η Γαλλία εξάγει στην Τουρκία κυρίως βιομηχανικά προϊόντα, ενώ η Τουρκία εξάγει και αρκετά καταναλωτικά, ιδιαίτερα προϊόντα κλωστοϋφαντουργίας και τρόφιμα. Είναι και εδώ βέβαιο ότι είναι δύσκολο να υπάρξει ένα πραγματικό και όχι επικοινωνιακό μποϊκοτάζ το οποίο θα ενοχλήσει τη Γαλλία, από τη μεριά της Τουρκίας. Μάλλον η Γαλλία έχει περισσότερες δυνατότητες να κάνει κάτι τέτοιο στην Τουρκία, αν θα το ήθελε.
Η σημαντικότητα της μιας χώρας για την άλλη
Το πρώτο εξαγώγιμο προϊόν της Τουρκία προς τη Γαλλία, όπως είδαμε, είναι τα ‘Οχήματα έως 10 ατόμων’. Αυτά αποτελούν το 22% των συνολικών εξαγωγών της σε χώρες της ΕΕ, σ’ αυτό το προϊόν. Αντίθετα, οι εξαγωγές της Γαλλίας προς την Τουρκία για το πρώτο εξαγώγιμο προϊόν, αποτελούν μόλις το 3,4% των συνολικών εξαγωγών της Γαλλίας σ’ αυτό τον κωδικό. (Ως καλύτερο μέτρο σύγκρισης, επειδή για την Τουρκία έχουμε στοιχεία των εξαγωγών της μόνο προς χώρες της ΕΕ, αποτελούν το 4,4% των εξαγωγών της Γαλλίας σε χώρες της ΕΕ και το 14% σε 3ες χώρες). Ποιος θα ήταν ο χαμένος;
Βεβαίως στις εξαγωγές της κάθε χώρας δεν περισσεύει ούτε το τελευταίο ευρώ. Όμως στις τρείς τελευταίες στήλες του ΠΙΝΑΚΑ 2 βλέπουμε ότι για τα βασικότερα προϊόντα που εξάγει η Γαλλία στην Τουρκία, η τελευταία είναι σημαντική πελάτης μόνο για το 5ο στη σειρά (Προϊόντα επίπεδης έλασης από σίδηρο ).
Αντιθέτως, όπως βλέπουμε στον ΠΙΝΑΚΑ 3, για σχεδόν όλα από τα βασικότερα προϊόντα που εξάγει Τουρκία στην Γαλλία, η Γαλλία αποτελεί σημαντικό πελάτη της Τουρκίας, με σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις, εφόσον τον χάσει.
Τελικό Συμπέρασμα
Μολονότι, όπως προαναφέρθηκε, είναι πολύ δύσκολο στη σημερινή παγκοσμιοποιημένη οικονομία να εφαρμοστεί ένα γενικό μποϊκοτάζ προϊόντων μιας χώρας σε μια άλλη και η εξαγγελία Ερντογάν αποτελεί μια εξόφθαλμα επικοινωνιακή κίνηση-φούσκα, η ανάλυση δείχνει ότι υπάρχει και πρακτική αδυναμία εφαρμογής της από τη μεριά της Τουρκίας, καθόσον οι εισαγωγές από τη Γαλλία αφορούν κυρίως σε βιομηχανικά προϊόντα, απολύτως απαραίτητα προϊόντα για την οικονομία και την κοινωνία της και πρώτες ύλες και ελάχιστα καταναλωτικά. Μια τέτοια ενέργεια δηλαδή θα έπληττε πρώτα την ίδια. Η δε Γαλλία θα είχε μικρές επιπτώσεις.
Αν μάλιστα – υποθετικά – ακολουθούσε αντίστοιχη κίνηση από τη Γαλλία η Τουρκία θα ‘γονάτιζε’, επειδή η Γαλλία αποτελεί σημαντικό υποδοχέα των βασικών προϊόντων της.
Βεβαίως ο Ερντογάν μίλησε για μποϊκοτάζ γαλλικών προϊόντων από τον μουσουλμανικό κόσμο γενικά, κάτι το οποίο όμως δεν μπορεί να επιβάλει. Η δε Γαλλία στην περίπτωση αυτή – πάλι υποθετικά – θα μπορούσε να ζητήσει και να πετύχει κυρώσεις από την ΕΕ προς την Τουρκία, οι οποίες θα είχαν πολλαπλάσιο κόστους για την τελευταία.
Είναι λογικό στις συγκρούσεις να υπάρχει προπαγάνδα, επικοινωνιακές ενέργειες και κινήσεις εντυπωσιασμού και μπλόφες αλλά στην περίπτωση αυτή φαίνεται ότι ο Ερντογάν δεν έχει καθόλου καλό χαρτί και όλοι το γνωρίζουν.
Πηγή: GlobalGreece
Φωτό: Lufovic Marin/ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Η Microsoft ανακοίνωσε τη Δευτέρα 3 Νοεμβρίου επενδύσεις ύψους 15,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, κυρίως στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έως το…

Μετά την πρόσφατη έναρξη πτήσεων προς τη Λισαβόνα, η SKY express, εγκαινίασε στις 24 Οκτωβρίου και τη νέα απευθείας πτήση Αθήνα-Μαδρίτη, ενισχύοντας περαιτέρω την…

Βελτιώθηκε ελαφρώς τον Οκτώβριο ο δείκτης οικονομικού κλίματος και διαμορφώθηκε στις 107,5 μονάδες, από 106,2 μονάδες τον Σεπτέμβριο. Σύμφωνα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας…

Το Πεκίνο διοχετεύει συνολικά κεφάλαια 500 δισεκατομμυρίων γιουάν (περίπου 60,85 δισεκατομμυρίων ευρώ) μέσω ενός νέου εργαλείου χρηματοδοτικής πολιτικής, σύμφωνα με μία ανακοίνωση που εξέδωσαν…

Οι εξαγωγές πετρελαϊκών προϊόντων από το Κουβέιτ υποχώρησαν στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο του 2024 και διαμορφώθηκαν κάτω από 3.500 kt τον Σεπτέμβριο.…

Η παγκόσμια παραγωγή ακατέργαστου χάλυβα σημείωσε οριακή κάμψη τον Σεπτέμβριο, οδηγούμενη από την επιβράδυνση της κινεζικής παραγωγής. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης…

Η στάση της Ευρωπαϊκής Ένωσης απέναντι στη Ρωσία, και κατά προέκταση στα ενεργειακά προϊόντα της, μεταβάλλεται σταδιακά. Αυτό είναι το συμπέρασμα που μπορεί κανείς…

Το ενδιαφέρον των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη ναυτιλία τακτικών γραμμών για επενδύσεις στην Ινδία διαγράφεται έντονο το τελευταίο χρονικό διάστημα. Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ