Scrubbers: Στο στόχαστρο των ΜΚΟ

Scrubbers: Στο στόχαστρο των ΜΚΟ

763
Scrubbers: Στο στόχαστρο των ΜΚΟ

H ΜΚΟ International Council on Clean Transportation (ICCT) δημοσίευσε πρόσφατα άρθρο στην ιστοσελίδα της, αναλύοντας τις… αρνητικές επιπτώσεις των scrubbers, ενώ παράλληλα προέβη και στην παρουσίαση προτάσεων για την… εξάλειψή τους από τη διεθνή ναυτιλία! Το άρθρο υπογράφει ο ανώτερος αναλυτής της ICCT, Bryan Comer.

Σύμφωνα με την ανάλυση της ICCT, τα πλοία τα οποία εξοπλίστηκαν ή πρόκειται να εξοπλιστούν με scrubbers το 2020 ανέρχονται σε περισσότερα από 4.000, ενώ ο αντίστοιχος αριθμός για το 2019 ανήλθε σε 3.103.

Ενδεικτικά, το report αναφέρει ότι, για το 2020, το 16% του συνολικού στόλου των containerships και το 15% των bulk carriers θα εξοπλιστούν με scrubbers. Για τα tankers, η αναλογία πλοίων με scrubbers είναι 1 προς 10.

Η ανάλυση κάνει λόγο για τον αντίκτυπο των εν λόγω εξοπλισμών στο θαλάσσιο οικοσύστημα. Σύμφωνα με το report της ICCT, τα περισσότερα πλοία εξοπλίζονται με scrubbers ανοιχτού βρόχου, τα υπολείμματα των οποίων αποβάλλονται στη θάλασσα. Επιπλέον, η ανάλυση αναφέρει ότι, σύμφωνα με μελέτες, η συντριπτική πλειονότητα των πλοίων που διασχίζουν τη Βόρεια Θάλασσα και τη Μάγχη χρησιμοποιούν scrubbers ανοιχτού βρόχου ή υβριδικά. Ως εκ τούτου, το pH της θάλασσας αναμένεται να οξυνθεί κατά 0,004-0,010 μονάδες τον χρόνο, μια εξέλιξη που, χωρίς τη χρήση scrubbers, θα γινόταν σε δύο με τέσσερα χρόνια, λόγω της κλιματικής αλλαγής. Παράλληλα, στο Ρότερνταμ, το pH της θάλασσας εκτιμάται ότι θα οξυνθεί κατά 0,008 μονάδες τον χρόνο.

Η πρόταση της ICCT για την αφαίρεση των scrubbers από τη διεθνή ναυτιλιακή αγορά χωρίζεται σε τέσσερα μέρη:

  • Απαγόρευση της περαιτέρω εγκατάστασης scrubbers. Όσα πλοία δεν χρησιμοποιούν ήδη τον εν λόγω εξοπλισμό πρέπει να προβούν σε χρήση οικολογικών καυσίμων.
  •  Μετατροπή των scrubbers ανοιχτού βρόχου σε κλειστού βρόχου. Έτσι, οι πλοιοκτήτες που έχουν ήδη επενδύσει σε scrubbers θα μπορούν να συνεχίσουν να τα χρησιμοποιούν, ενώ παράλληλα το «μολυσμένο» νερό που θα αποβάλλεται στη θάλασσα θα μειωθεί δραστικά.
  • Ολική απαγόρευση αποβολής υδάτων σε προστατευμένες περιοχές. Τα πλοία που διασχίζουν υπό προστασία περιοχές (ECAs, SECAs), περιοχές όπου υπάρχουν θαλάσσια είδη υπό εξαφάνιση, λιμάνια κ.λπ. θα πρέπει να λειτουργούν με scrubbers μηδενικής εκφόρτωσης (zero-discharge).
  • Τέλος, τα scrubbers θα πρέπει να καταργηθούν σταδιακά. Ο IMO θα πρέπει να θέσει ένα χρονικό περιθώριο για την εξ ολοκλήρου κατάργηση των scrubbers, δίνοντας παράλληλα αρκετό χρόνο στις ναυτιλιακές εταιρείες για να προσαρμοστούν.