
Tης Δρος Μαρίας Σάρδη
Στο National Palace Museum της Ταϊβάν εκτίθεται ένα πολύ μικρό τρισδιάστατο ομοίωμα πλοίου σκαλισμένο σε πυρήνα ελιάς. Το πλάτος του είναι 1,4 εκ., το μήκος του δεν ξεπερνά τα 3,4 εκ., ενώ το ύψος του είναι μόλις 1,6 εκ. Στο πλοίο έχουν σκαλιστεί οχτώ μορφές, μικροσκοπικά έπιπλα, πιάτα και φλυτζάνια καθώς και θύρες και παράθυρα τα οποία ανοίγουν και κλείνουν. Οι μορφές διαφέρουν μεταξύ τους καθώς εικονίζουν διαφορετικές εκφράσεις προσώπου και κινήσεις. Στο μικροσκοπικό πλοιάριο εικονίζονται επίσης τα πανιά, τα ξάρτια, το σκίαστρο της καμπίνας πάνω στο οποίο φαίνονται ανάγλυφα τα μοτίβα του υφάσματος και το μαζεμένο πανί του ιστίου πάνω στην οροφή της καμπίνας .
Η σκηνή που εικονίζεται στο ομοίωμα είναι εμπνευσμένη από ένα δημοφιλές ποίημα της εποχής της δυναστείας των Song (960 – 1279 μ.Χ.) το οποίο εγχαράσσσεται με περισσότερους από 300 χαρακτήρες στο κάτω μέρος του πλοίου. Στο μικρογλυπτό περιγράφεται η στιγμή που ο ποιητής Su Dongpo καθισμένος στο εσωτερικό της καμπίνας απολαμβάνει μία βαρκάδα στο φεγγαρόφωτο με δύο φίλους του. Στην πλώρη φαίνονται τρεις υπηρέτες και ένας βαρκάρης, ενώ ο πηδαλιούχος κάθεται στην πρύμνη μόνος.
Η κατασκευή του μικρογλυπτού αυτού, χρονολογείται στο 1737 μ.Χ. και αποδίδεται στον τεχνίτη Chen Zuzhang, ο οποίος εργαζόταν στο εργαστήριο του αυτοκράτορα Qianlong (1735-1796 μ.Χ.) της δυναστείας Qing (1644-1911 μ.Χ.). Τα μικρογλυπτά που δημιουργούνταν με το σκάλισμα κουκουτσιών από ελιές, καθώς και από φρούτα, όπως το κεράσι, το βερίκοκο και το ροδάκινο, χρησιμοποιούνταν ως διακοσμητικές απολήξεις βεντάλιας ή ενωμένα μεταξύ τους σχημάτιζαν περιδέραια και βραχιόλια που φορούσαν οι ευγενείς και οι αξιωματούχοι πάνω από τα τελετουργικά τους ενδύματα.
Η γλυπτική των κουκουτσιών ανήκει στις παραδοσιακές χειροτεχνίες της Κίνας και συνεχίζεται ακόμα και σήμερα σε ορισμένες επαρχίες, όπως στην Τζετζιάγκ της ανατολικής Κίνας, όπου εργάζονται περισσότεροι από 3000 τεχνίτες αποφέροντας στον κρατικό προϋπολογισμό έσοδα που ξεπερνούν ετησίως τα 45 εκατομμύρια δολάρια.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το ευρωπαϊκό ερευνητικό έργο «STEROPE», με στόχο την ανάπτυξη τεχνολογιών αιχμής για την παραγωγή καθαρών καυσίμων από βιομηχανικές εκπομπές CO2,…

Μετά την πρόσφατη «ανακωχή» ΗΠΑ-Κίνας και την απόφαση αναστολής των αμοιβαίων λιμενικών τελών στις 30 Οκτωβρίου για ένα έτος, τα σημάδια για τα bulk…

Ο Όμιλος AKTOR και η ΔΕΠΑ Εμπορίας, όπως ανακοίνωσαν, προχώρησαν στη σύσταση της εταιρείας ATLANTIC – SEE LNG TRADE Α.Ε., η οποία έχει ως…

H ταχεία μετατροπή της τεχνολογικής και βιομηχανικής υποδομής της Αυστραλίας στον τομέα των υποβρύχιων ρομποτικών συστημάτων επιβεβαιώνεται από την Anduril. Συγκεκριμένα, στο Σίδνεϊ άνοιξε…

Το νέο υπερσύγχρονο σύστημα φωτισμού CoeLux, το οποίο δημιουργεί την αίσθηση του φυσικού φωτισμού με στόχο τη βελτίωση της εύθραυστης ψυχολογίας των παιδιών με…

Λίγο πριν από τη διάσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα COP30 στη Βραζιλία, η Ευρωπαϊκή Ένωση κατέληξε σήμερα σε συμβιβασμό όσον αφορά τους στόχους…

Το 24ο NAVIGATOR – The Shipping Decision Makers Forum 2025 επιστρέφει πιο δυναμικό από ποτέ, την Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2025, 09.00 -16.30 στον Φάρο…

Oι ΗΠΑ αποτελούν πλέον την πρώτη χώρα που έσπασε το φράγμα των 10 εκατ. μετρικών τόνων LNG σε εξαγωγές σε μηνιαίο επίπεδο. Αναλυτικότερα, οι…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ