Πότε θα επιτευχθεί ισορροπία στην αγορά των δεξαμενόπλοιων;

Πότε θα επιτευχθεί ισορροπία στην αγορά των δεξαμενόπλοιων;

751
Πότε θα επιτευχθεί ισορροπία στην αγορά των δεξαμενόπλοιων;

Το «χάος» που επικρατεί στην αγορά πετρελαίου και οι επιπτώσεις αυτού στο θαλάσσιο εμπόριο και στα δεξαμενόπλοια αποτέλεσαν αντικείμενο πρόσφατης ανάλυσης της BIMCO.

Την Κυριακή 12 Απριλίου, τα κράτη-μέλη που συγκροτούν τον OPEC+ προέβησαν σε μια ιστορική συμφωνία για περικοπές στην παραγωγή πετρελαίου κατά 9,7 εκατ. βαρέλια/ημέρα, προκειμένου να μειωθεί η υπερπροσφορά και να αυξηθούν οι τιμές. Ωστόσο πιστεύεται ότι η μείωση της παραγωγής δύσκολα θα αντισταθμίσει την πολύ χαμηλή ζήτηση λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Μάλιστα σε πρόσφατη συνεδρίαση η τιμή του αμερικανικού αργού παράδοσης Μαΐου υποχώρησε για πρώτη φορά στην ιστορία κάτω από τα μηδέν δολάρια/βαρέλι, καθώς οι επενδυτές και οι κερδοσκόποι φάνηκαν διατεθειμένοι να πληρώσουν για να ξεφορτωθούν πετρέλαιο ελλείψει δυνατότητας αποθήκευσης.

Όπως σημειώνει η BIMCO στην ανάλυσή της, ενώ και στο παρελθόν η πετρελαιοβιομηχανία είχε πληγεί ανεπανόρθωτα, το σοκ στη ζήτηση που παρατηρείται αυτή την περίοδο λόγω της πανδημίας είναι άνευ προηγουμένου. Η κρίση που βιώνουμε παρομοιάζεται με αυτήν του 2008, με το ΔΝΤ να σημειώνει βέβαια ότι πρόκειται για διαφορετικό είδος οικονομικής ύφεσης.

«Το α΄ τρίμηνο του 2020 ήταν ένα από τα πιο επικερδή για τα δεξαμενόπλοια την τελευταία δεκαετία, εξέλιξη που θα παράσχει ρευστότητα στην αγορά για τους επόμενους κρίσιμους μήνες. Μόλις οι περικοπές στην παραγωγή εφαρμοστούν, το κερδοφόρο ταξίδι ίσως λάβει τέλος», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Peter Sand, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO.

Παράλληλα στο report αναφέρεται ότι, ενώ η υπερπροσφορά πετρελαίου στην αγορά καλά κρατεί, με αποτέλεσμα να αυξάνονται και τα αποθέματα, οι ναύλοι στη spot αγορά αλλά και σε time-charter αναμένεται να γνωρίσουν καθοδικές πιέσεις μετά τον Απρίλιο, απόρροια της μεγάλης πτώσης της ζήτησης και των εξαγωγών.

Στο πλαίσιο αυτό, η International Energy Agency (IEA) εκτιμά ότι η παγκόσμια ζήτηση φέτος θα υποχωρήσει κατά 9,3 εκατ. βαρέλια/ημέρα σε σχέση με πέρυσι, ενώ, σε ό,τι αφορά την πλωτή αποθήκευση πετρελαίου, σημειώνει ότι τον Μάρτιο αυξήθηκε κατά 22,9 εκατ. βαρέλια, στα 103,1 εκατ. βαρέλια, ποσότητα που ισοδυναμεί σε χωρητικότητα 52 VLCCs. Με δεδομένη την κατάρρευση της τιμής του πετρελαίου, τόσο η χερσαία όσο και η πλωτή αποθήκευση πετρελαίου θα αυξηθεί προσεχώς αλλά και όχι για μεγάλο χρονικό διάστημα, σύμφωνα με την BIMCO.

Ενώ ένας σημαντικός αριθμός τονάζ εξέρχεται της αγοράς για την αποθήκευση πετρελαίου, παραμένει άγνωστο εάν η θετική αυτή εξέλιξη από άποψη προσφοράς θα αντισταθμίσει τα «σύννεφα» στη ζήτηση. Θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο για τα δεξαμενόπλοια ότι το β΄ εξάμηνο του 2020 θα είναι τελείως διαφορετικό από το πρώτο. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Sand εκτιμά ότι η αγορά δεν θα επιστρέψει σύντομα στις συνήθεις δυνάμεις προσφοράς και ζήτησης, τουλάχιστον όχι πριν από το γ΄ τρίμηνο του 2021.

Αναφορικά με τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του κορονοϊού στην παγκόσμια οικονομία, ο επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO συμπληρώνει ότι η μεγαλύτερη οικονομική συρρίκνωση μετά τη Μεγάλη Ύφεση αυτόματα μεταφράζεται σε αβεβαιότητα. Κατά τον ίδιο, οι ναυτιλιακές αγορές θα επιστρέψουν εν μέρει στην κανονικότητα το 2021, με βάση τα τωρινά δεδομένα.

Φωτό: Ayotunde Oguntoyinbo/Unsplash