H πραγματική δύναμη του εμπορικού στόλου των Ελλήνων

H πραγματική δύναμη του εμπορικού στόλου των Ελλήνων

2417
H πραγματική δύναμη του εμπορικού στόλου των Ελλήνων

Για 33η συνεχή χρονιά, η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (γνωστό ως Committee) εξέδωσε τα πολύ ενδιαφέροντα ευρήματά της για την πορεία της ελληνόκτητης ναυτιλίας. Να σημειωθεί ότι όλα τα στοιχεία προέρχονται από τον οίκο αναλύσεων IHS Markit.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία ο ελληνόκτητος στόλος (πλοία άνω των 1000 κοχ) στις 2 Μαρτίου 2020 απαρτιζόταν από 3.968 πλοία και παρουσιάζει μια ελαφρά πτώση 49 πλοίων σε σχέση με πέρσι.

Αντιθέτως ο ελληνόκτητος στόλος καταγραφεί αύξηση σε ετήσια βάση σε όρους μεταφορικής ικανότητας και χωρητικότητας καθώς αγγίζει τα 340.823.637 DWT (+ 1.274.280 DWT) και 199.169.859 GT (+1.529. 779 GT), αντίστοιχα.

greek controlled

 

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι τα ελληνόκτητα πλοία φέρουν 32 διαφορετικές σημαίες.

Σε ό, τι αφορά τα πλοία εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο, αυτά ανέρχονται σε 636 (65.640.708  DWT) έναντι 671 (68.261.953 DWT) το αντίστοιχο διάστημα πέρσι. Μάλιστα σε η ελληνική σημαία έπαψε να είναι η μεγαλύτερη σε όρους DWT, καθώς πλέον αντιπροσωπεύει το 19,3% των συνολικών DWT των ελληνόκτητων πλοίων.

Πιο συγκεκριμένα και όπως προκύπτει από το παρακάτω γράφημα, το 22% του ελληνόκτητου στόλου φέρουν σημαία Λιβερίας, το 21% των Νήσων Μάρσαλ, το 17% είναι εγγεγραμμένο στο νηολόγιο της Μάλτας και το 10% στο αντίστοιχο του Παναμά.

nhologia

Συνεπώς στα νηολόγια της Λιβερίας και των Νήσων Μάρσαλ είναι εγγεγραμμένα τα περισσότερα πλοίων ελληνικών συμφερόντων και συγκεκριμένα 866 και 850 πλοία, αντίστοιχα.

Συγκριτικά με τα στοιχεία της περσινής περιόδου, τόσο σε όρους αριθμού πλοίων όσο και σε όρους DWT, η ελληνική σημαία κατέγραψε τις μεγαλύτερες απώλειες (-35 και -2.621.245 DWT, αντίστοιχα). Αντίθετα, η σημαία της Λιβερίας σημείωσε τη μεγαλύτερη ενίσχυση εγγεγραμμένων πλοίων σε όρους  χωρητικότητας (+4.790.904 DWT) ενώ ο Παναμάς αύξησε κατά 38 τα πλοία που φέρουν τη σημαία του, αριθμός που είναι και ο μεγαλύτερος μεταξύ των κυριότερων νηολογίων του ελληνόκτητου στόλου.

n

Το μερίδιο του ελληνόκτητου στόλου στον παγκόσμιο στόλο ανέρχεται σε 7,6% σε όρους αριθμού πλοίων, σε 13,2 % σε όρους χωρητικότητας και σε 15,6% σε όρους μεταφορικής ικανότητας.

Το ποσοστό συμμετοχής των ελληνόκτητων πλοίων στις βασικές κατηγορίες πλοίων του παγκοσμίου στόλου κατά το 2019 και 2020 (μέχρι στιγμής) έχουν ως εξής:

Δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου
Ποσοστό πλοίων το 2019: 26,9
Ποσοστό πλοίων το 2020: 26,6
Ποσοστό σε DW το 2019: 26,2
Ποσοστό σε DW το 2020: 26,6

Δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών
Ποσοστό πλοίων το 2019: 6,9
Ποσοστό πλοίων το 2020: 6,4
Ποσοστό σε DW το 2019: 11,9
Ποσοστό σε DW το 2020: 11,5

Πλοία μεταφοράς υγροποιημένων αερίων
Ποσοστό πλοίων το 2019: 10,5
Ποσοστό πλοίων το 2020: 10,4
Ποσοστό σε DW το 2019: 12
Ποσοστό σε DW το 2020: 12,2

Πλοία μεταφοράς ξηρού και υγρού φορτίου (OBO)
Ποσοστό πλοίων το 2019: 15,5
Ποσοστό πλοίων το 2020: 14,7
Ποσοστό σε DW το 2019: 17,4
Ποσοστό σε DW το 2020: 16,4

 

Πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων

Ποσοστό πλοίων το 2019: 6,3

Ποσοστό πλοίων το 2020: 7

Ποσοστό σε DW το 2019: 6,7
Ποσοστό σε DW το 2020: 7

 

Επιβατηγά πλοία
Ποσοστό πλοίων το 2019: 3,8
Ποσοστό πλοίων το 2020: 3,6
Ποσοστό σε DW το 2019: 3,1
Ποσοστό σε DW το 2020: 3

type

Tέλος, ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί ελαφρά σε σχέση με πέρσι και κυμαίνεται στα 11,7 χρόνια, ωστόσο και πάλι είναι κατά 2,4 έτη μικρότερος της μέσης ηλικίας του παγκοσμίου στόλου.

Πηγή: Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (GSCC)