Δεξαμενόπλοια: Τι μέλλει γενέσθαι

Δεξαμενόπλοια: Τι μέλλει γενέσθαι

2644
Δεξαμενόπλοια: Τι μέλλει γενέσθαι

Κορονοϊός και ισχυρή ανάπτυξη του στόλου το περασμένο έτος φαίνεται πως οδηγούν την αγορά των δεξαμενόπλοιων, σημειώνει σε πρόσφατο report της η BIMCO.

H ζήτηση για τη μεταφορά υγρών φορτίων, που παραδοσιακά είναι ισχυρή τους χειμερινούς μήνες, υποχωρεί, με συνέπεια οι ναύλοι να παρουσιάζουν πτωτική τάση. Ωστόσο, καθώς οι ναυλώσεις συμφωνούνται μήνες πριν, πλοία με ναυλοσύμφωνα από το δ΄ τρίμηνο του 2019 απολαμβάνουν ακόμη υψηλούς ναύλους.

Κατά το πρώτο χρονικό διάστημα του 2020, oι ναύλοι για τα product tankers έχουν υποχωρήσει, με τα μικρότερης χωρητικότητας πλοία να καταγράφουν υψηλότερους σε σχέση με τα μεγαλύτερης. Σύμφωνα με στοιχεία της BIMCO, oι κατά μέσο όρο ημερήσιοι ναύλοι για τα MR στις 7 Φεβρουαρίου ήταν στα $12.531, ενώ για τα Handysizes στα $19.114.

Αναμφίβολα η ναυλαγορά για τα δεξαμενόπλοια καταγράφει ισχυρή πτώση αυτή τη στιγμή σε σύγκριση με το δ΄ τρίμηνο του 2019. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι από τα $94.286 στις αρχές Ιανουαρίου οι ημερήσιοι ναύλοι για τα VLCCs έκαναν «βουτιά» στα $23.797 στις 7 Φεβρουαρίου. Από την άλλη, στις αρχές Φεβρουαρίου, οι αντίστοιχοι ναύλοι για τα Suezmaxes και τα Aframaxes κινούνταν στα $33.756/ημέρα και στα $22.036/ημέρα, όπως αναφέρει η BIMCO.

Sulphur cap

Σε όλα τα παραπάνω θα πρέπει να αναφερθεί και ο σημαίνων ρόλος της εφαρμογής του sulphur cap, η οποία απαιτεί αυξημένο κόστος για νέα καύσιμα. Καθώς οι κατά μέσο όρο ναύλοι καταγράφονται σε time charter (TCE) βάση, αυτοί λαμβάνουν υπόψη τα κόστη καυσίμων. Συνεπώς, καθώς αυτά αυξάνονται για τα πλοία που δεν έχουν εξοπλιστεί με scrubbers, τα κέρδη ακολουθούν την αντίστροφη διαδρομή, εξηγεί η BIMCO.

Στο πλαίσιο αυτό, χρήσιμη θα ήταν μια σύγκριση των ναύλων για τα δεξαμενόπλοια που έχουν εξοπλιστεί με scrubbers με αυτά που έχουν επιλέξει την οδό των αποθειωμένων καυσίμων. Στις αρχές Ιανουαρίου, VLCCs εξοπλισμένα με scrubbers κέρδιζαν $22.300 την ημέρα παραπάνω από τα αντίστοιχα που δεν είχαν επιλέξει την οδό των συστημάτων καθαρισμού. Με το πέρας του Ιανουαρίου, οι ναύλοι για τα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια με scrubbers μειώθηκαν, με τη διαφορά των ναύλων επίσης να υποχωρεί στα $11.885/ημέρα. Η εξέλιξη αυτή αντανακλά τη μείωση του spread μεταξύ HSFO και LSFO από τις αρχές του έτους.

Ο παράγοντας «Κίνα»

Το περασμένο έτος, οι κινεζικές εισαγωγές πετρελαίου ανήλθαν σε νέο ρεκόρ, στους 505,7 εκατ. τόνους, έναντι 461,9 εκατ. τόνων, ήτοι επιπλέον απασχόληση για 146 VLCCs με μεταφορική ικανότητα 300.000 DWT έκαστο.

Λίγο κάτω από το 50% των εισαγωγών αυτών προήλθε από τις χώρες της Μέσης Ανατολής, ενώ ιδιαίτερα οι κινεζικές εισαγωγές από τη Σαουδική Αραβία σημείωσαν ισχυρή ετήσια αύξηση 46,9% (+26,6 εκατ. τόνους) και ανήλθαν στους 83,3 εκατ. τόνους. Αντίθετα, οι εισαγωγές του ασιατικού γίγαντα από το Ιράν μειώθηκαν κατά 14,8 εκατ. τόνους σε σχέση με το 2018.

Εκτόξευση για τις εξαγωγές των ΗΠΑ

Το 2019 αποτέλεσε έτος-ορόσημο για τις εξαγωγές πετρελαίου των ΗΠΑ, καθώς έφτασαν στα επίπεδα-ρεκόρ των 133,7 εκατ. τόνων, με τις Ασία και Ευρώπη να δέχονται τη μερίδα του λέοντος των εξαγωγών αυτών. Αναμφίβολα η άρση της απαγόρευσης των εξαγωγών πετρελαίου σε συνδυασμό με τη μεγαλύτερη εκμετάλλευση των σχιστολιθικών πεδίων έφεραν τις ΗΠΑ σε θέση ισχύος. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σε όρους τονομιλίων, οι αμερικανικές εξαγωγές ανήλθαν σε 1.086,6 δισ., αντιπροσωπεύοντας το 10,2% του συνολικού διά θαλάσσης εμπορίου πετρελαίου σε όρους τονομιλίων.

Μετά την υπογραφή της «Φάσης 1» της εμπορικής συμφωνίας με την Κίνα, αναμένεται ανάκαμψη των αμερικανικών εξαγωγών πετρελαίου προς την ασιατική χώρα, αναφέρει η BIMCO, η οποία στο report της υπενθυμίζει τη δέσμευση του Πεκίνου για αγορά επιπλέον εμπορευμάτων ενέργειας αξίας $18,5 δισ. το τρέχον έτος.

Ακόμα και στην περίπτωση όπου η δέσμευση της Κίνας δεν υλοποιηθεί πλήρως, το γεγονός ότι Ουάσιγκτον και Πεκίνο φαίνεται να επιθυμούν την άμβλυνση των διαφορών τους αποτελεί θετικό νέο για τη ναυτιλία.

Προσφορά δεξαμενόπλοιων

Σε ό,τι αφορά το μέτωπο της προσφοράς, η BIMCO εκτιμά ότι ο στόλος των δεξαμενόπλοιων θα αυξηθεί κατά 1,8% φέτος, όταν η αντίστοιχη ανάπτυξη πέρυσι άγγιξε το 6,2%. Οι πλοιοκτήτες στην αγορά των δεξαμενόπλοιων έσπευσαν να παραλάβουν νεότευκτα πλοία το 2019, στην προσπάθειά τους να εκμεταλλευτούν τις όποιες στρεβλώσεις από το sulphur cap και συνεπώς την άνοδο της ναυλαγοράς. Στο ίδιο μήκος κύματος και τα παλαιότερα πλοία δεν εστάλησαν για ανακύκλωση. Πέρυσι οι συνολικές παραδόσεις δεξαμενόπλοιων άγγιξαν τα 29,7 εκατ. DWT, ενώ μόλις 3,5 εκατ. DWT εξήλθαν της αγοράς. Το μεγαλύτερο μέρος των παραδόσεων αυτών αφορούσε VLCCs με μέση χωρητικότητα 310.000 DWT.

Αναφορικά με τα product tankers, η ανάπτυξη του στόλου των LR2 ανήλθε στο 6,7%, ενώ συνολικά ο ρυθμός ανάπτυξης δεν ξεπέρασε το 4,6%. Για το 2020, η BIMCO αναφέρει ότι ο στόλος των product tankers θα παρουσιάσει αύξηση 2%, με νεότευκτα συνολικής χωρητικότητας 4,5 εκατ. DWT να εισέρχονται στην αγορά.

Προοπτικές

Η αισιοδοξία για καλή ναυλαγορά το α΄ τρίμηνο του έτους έχει εν μέρει αντιστραφεί, λόγω του κορονοϊού αλλά και των μεγάλων θερμοκρασιών στο βόρειο ημισφαίριο. Στο πλαίσιο αυτό, η International Energy Agency (IEA) έχει αναπροσαρμόσει τις εκτιμήσεις της για την παγκόσμια ζήτηση το Q1 και πλέον βλέπει μια πτώση της τάξεως των 435.000 βαρελιών/ημέρα.

Η άρση των αμερικανικών κυρώσεων που είχαν επιβληθεί σε 40 δεξαμενόπλοια κινεζικών συμφερόντων, σε συνδυασμό με τα 68 VLCCs που παραδόθηκαν το 2019, ασκεί επιπλέον πίεση στη ναυλαγορά.

Μέχρι στιγμής είναι σχεδόν αδύνατο να προβλέψουμε τις επιπτώσεις του κορονοϊού, εξηγεί η BIMCO, ωστόσο το γεγονός ότι η Κίνα αποτελεί τον κινητήριο μοχλό για την αγορά των δεξαμενόπλοιων σίγουρα δημιουργεί σκεπτικισμό.

Παράλληλα η παράταση των εορτασμών για το νέο έτος ελέω κορονοϊού έχει μειώσει την παραγωγική δραστηριότητα των διυλιστηρίων, με τη Sinopec να έχει ήδη ανακοινώσει μείωση της παραγωγής της κατά 600.000 βαρέλια/ημέρα.

Η ΙΕΑ βλέπει μείωση της κινεζικής ζήτησης για πετρέλαιο κατά 190.000 βαρέλια/ημέρα λόγω του ιού και των συνεπειών που έχει επιφέρει στην κινεζική οικονομία. Η μειωμένη κινεζική ζήτηση και κατά συνέπεια η μείωση των τιμών πετρελαίου είναι πιθανό να οδηγήσουν τον OPEC σε νέες περικοπές της παραγωγής, εκτιμά η BIMCO.

Παράλληλα ο κορονοϊός ενδέχεται να πλήξει και τις προσπάθειες της Κίνας να αυξήσει τις πωλήσεις LSFO, παρά τις φοροαπαλλαγές στις εξαγωγές που ανακοίνωσε τον Ιανουάριο το Πεκίνο.

Τέλος, η BIMCO σημειώνει ότι ο ιός θα μπορούσε να εκτροχιάσει τις θετικές ‒για τη ναυτιλία‒ επιπτώσεις από το πρώτο μέρος της σινοαμερικανικής συμφωνίας, καθώς απομένουν λιγότερο από δώδεκα μήνες προκειμένου το Πεκίνο να εκπληρώσει τις δεσμεύσεις του προς τις ΗΠΑ.

Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ