4 εκπρόσωποι της πλοιοκτησίας σκιαγραφούν τη ναυτιλία του αύριο

4 εκπρόσωποι της πλοιοκτησίας σκιαγραφούν τη ναυτιλία του αύριο

4051
4 εκπρόσωποι της πλοιοκτησίας σκιαγραφούν τη ναυτιλία του αύριο

Σε μια αβέβαιη κατάσταση για το εξωτερικό περιβάλλον της ναυτιλίας με ραγδαίες εξελίξεις στο πολιτικό, τεχνολογικό και νομοθετικό σκηνικό κορυφαίοι πρωταγωνιστές της διεθνούς ναυτιλίας εξέφρασαν τις απόψεις τους για το παρόν και το μέλλον των αγορών στις οποίων δραστηριοποιούνται. Την πρώτη μέρα του συνεδρίου «Μaritime Cyprus» οι προσκεκλημένοι εκπρόσωποι της πλοιοκτησίας από Ελλάδα και Κύπρο δεν δίστασαν να επισημάνουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος.

Στην ερώτηση που έθεσε ο κ. Γ. Μούσκας προς τον κ. Α. Χατζηγιάννη σχετικά με τον τύπο του πλοίου που θα παρήγγειλνε και τα καύσιμα που ενδεχομένως να επέλεγε ο πρόεδρος των Κυπρίων εφοπλιστών τόνισε χαριτολογώντας ότι η συγκεκριμένη ερώτηση προκαλεί «τρόμο» και συνέστησε σε όλους να μην παραγγέλνουν πλοία σε αυτή τη χαοτική κατάσταση.  Ο κ. Χατζηγιάννης αναφερόμενος στη επερχόμενη διεθνή νομοθεσία για τα καύσιμα τόνισε ότι δεν πρέπει να προτείνονται λύσεις πανικού και ότι η ναυτιλία δεν είναι η πηγή του προβλήματος αλλά μέρος του. Επεσήμανε μάλιστα ότι οι σχετικές νομοθεσίες θα έπρεπε να υιοθετηθούν όταν θα υπήρχε εγγυημένη διαθεσιμότητα καυσίμων. Είναι μάλιστα παράδοξο που αν και οι ναυλωτές είναι συνήθως υπεύθυνοι για τα bunkers οι πλοιοκτήτες καλούνται να επωμιστούν τις ευθύνες σύμφωνα με το νόμο. Ο κ. Χατζηγιάννης προσκάλεσε επίσης τους θεσμικούς εκπροσώπους της ΕΕ να εκτιμήσουν τη βιομηχανία της ως έναν οικονομικό και αποδοτικό τρόπο μεταφοράς εμπορευμάτων. Η ναυτιλιακή βιομηχανία υπήρξε ανέκαθεν παράδειγμα τέλειου ανταγωνισμού λόγω του μεγάλου αριθμού ναυτιλιακών εταιρειών. Το πλοίο δεν πρέπει να στοχοποιείται σε περιόδους κρίσεων και αντιθέτως η ΕΕ οφείλει να προστατέψει τα νηολόγιά της και τον ευρωπαϊκό στόλο.

72447880_459432194922838_6550845202607636480_n

Η κ. Α. Φράγκου εξέφρασε την ικανοποίησή της για το μοντέλο που εφαρμόζει η Κυπριακή Δημοκρατία σε θέματα ναυτιλιακής πολιτικής. Αν και στο κοινό παρευρίσκονταν εκπρόσωποι της ελληνικής πολιτείας, όπως η ίδια επεσήμανε, η Ελληνίδα πλοιοκτήτρια τόνισε ότι η Κύπρος έχει ένα ξεκάθαρο όραμα και στόχους για θέματα που αφορούν το κυπριακό νηολόγιο. Η κ. Φράγκου σημείωσε ότι η ναυτιλιακή επιχειρηματικότητα αφορά διεθνείς δραστηριότητες οπότε ο εφοπλισμός έχει απόλυτη ανάγκη ενός μακροχρόνιου σταθερού θεσμικού πλαισίου και ενός σταθερού φορολογικού καθεστώτος. «Προσφέρουμε θέσεις εργασίας υψηλά αμειβόμενες και ο κλάδος είναι σημαντικός πυλώνας της κοινωνίας», δήλωσε χαρακτηριστικά αναφερόμενη στο κοινωνικό πρόσωπο της ναυτιλίας. Σχετικά με τα scrubbers, ανέφερε ότι είναι ένα σύστημα που επινοήθηκε τον 19ο αιώνα για ένα πρόβλημα που αφορά τον 21ο. Κάλεσε μάλιστα εκπροσώπους της ναυτιλίας αλλά και φορείς της ΕΕ να εξετάσουν συστήματα που δοκιμάζουν και αναπτύσσουν άλλες βιομηχανίες χωρίς όμως να λησμονούν οι νομοθέτες ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία και ειδικά η πλοιοκτησία δεν επιδοτείται από κανέναν.

Αναφερόμενος στις γεωπολιτικές εντάσεις και στον κίνδυνο συγκρούσεων ανά τον κόσμο ο κ. Γ. Προκοπίου δήλωσε κατηγορηματικά ότι η ειρήνη είναι ευεργετική για όλους και για όλα . Οι άνθρωποι και οι επιχειρήσεις σε περιόδους ειρήνης αναπτύσσονται, επεκτείνονται και ατενίζουν το μέλλον με περισσότερη αισιοδοξία. Ο ίδιος ανέφερε ότι οι εμπορικοί πόλεμοι δημιουργούν «ευκαιριακές» δραστηριότητες ωστόσο μακροπρόθεσμα αυτό που χρειάζεται η παγκόσμια ναυτιλία για να ευδοκιμήσει είναι η παύση τέτοιων εντάσεων. «Η παγκοσμιοποίηση έχει επιτευχθεί λόγω της ναυτιλίας και χωρίς αυτή δεν υπήρχαν σήμερα τα ίδια βιοτικά standards», σχολίασε χαρακτηριστικά ο κ. Προκοπίου. Κατά τον ίδιο τα μέτρα εμπορικού προστατευτισμού αλλάζουν άρδην από τη μια στιγμή στην άλλη το διά θαλάσσης εμπόριο και στο πλαίσιο αυτό επικαλέστηκε τις πρόσφατες αμερικανικές κυρώσεις στη COSCO, οι οποίες είχαν σαν απόρροια 50 VLCCs να τίθενται ουσιαστικά εκτός αγοράς. Αναφορικά με την απόδοση των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών, ο κ. Προκοπίου ανέφερε ότι η ναυτιλία αποτελεί επιχειρηματικό κλάδο με μακροχρόνια απόδοση της τάξης του 5-6% ενώ δεν ενδείκνυται για άμεσες και μεγάλες αποδόσεις, όπως σημείωσε.

72125586_567635037314963_6727408142755299328_n (1)

Aπό την πλευρά του ο κ. Π. Χατζηϊωάννου αναφέρθηκε στην επιλογή της εταιρείας του να εγκαταστήσει U-type scrubbers  στα μισά πλοία του στόλου της σημειώνοντας ότι τα εν λόγω συστήματα είναι ιδανικά για τα μεγαλύτερα πλοία, τα οποία καταναλώνουν περισσότερα καύσιμα. Μάλιστα ο ίδιος χαρακτήρισε υποκριτικό το γεγονός ότι σε πολλά σημαντικά λιμάνια η χρήση scrubbers ανοιχτού βρόγχου απαγορεύεται ενώ απευθυνόμενος στον ΙΜΟ τόνισε ότι θα πρέπει οι κανονισμοί του να σέβονται και να υποστηρίζονται από την ναυτιλιακή κοινότητα καθώς οι εν λόγω εξελίξεις ήταν αναμενόμενες. Ο επικεφαλής της Safebulkers σημείωσε την ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας στη ναυτιλία, η οποία ουσιαστικά «αποτρέπει» την όποια παραγγελία νεότευκτων πλοίων. Αναφερόμενος στο valuation των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών ανέφερε ότι οι κεφαλαιαγορές κινούνται βραδέως από το 2015 και πρόσθεσε ότι μετά την κατάρρευση της Lehman Brothers πολλοί επενδυτές που επέλεξαν τις ναυτιλιακές μετοχές απώλεσαν σημαντικά κεφάλαια λόγω της πλεονάζουσας προσφοράς πλοίων στην αγορά. Οι επενδυτές θα στραφούν στις μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών όταν η υπερπροσφορά πλοίων θα μειωθεί στην αγορά και η διανομή μερισμάτων είναι πιο συχνή, εκτίμησε τέλος ο κ. Χατζηϊωάννου.

Φωτό: Ναυτικά Χρονικά