Τάσεις και προκλήσεις για το shipmanagement

Τάσεις και προκλήσεις για το shipmanagement

396
Τάσεις και προκλήσεις για το shipmanagement

Στο πλαίσιο του 9ου Annual Capital Link Operational Excellence in Shipping Forum, το οποίο έλαβε χώρα την Τετάρτη 2 Οκτωβρίου, ενδιαφέρον παρουσίασαν οι απόψεις κορυφαίων στελεχών για τις προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν σήμερα τόσο οι διαχειρίστριες εταιρείες για λογαριασμό τρίτων όσο και οι παραδοσιακές, οικογενειακές εταιρείες.

Ειδικότερα, οι κ. Mark O’Neil, πρόεδρος της Columbia Shipmanagement Ltd., Δημήτρης Πατρίκιος, CEO της Κyklades Maritime Corporation, Γιώργος Σαρρής, πρόεδρος και Managing Director της Enterprises Shipping & Trading S.A., και Sunil Kapoor, Director της FML Ship Management, συμμετείχαν σε πάνελ με κύριο θέμα συζήτησης το μέλλον της λειτουργικής διαχείρισης των ναυτιλιακών εταιρειών.

O κ. O’Neil ανέφερε αρχικά ότι κυριότερη πρόκληση για μια διαχειρίστρια εταιρεία σαν αυτή, της οποίας ηγείται, είναι το marketplace, που εν προκειμένω στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό. Ο επικεφαλής της Columbia Shipmanagement σχολίασε ότι οι third-party διαχειρίστριες εταιρείες οφείλουν να παρέχουν υπηρεσίες οι οποίες θα προσαρμόζονται στις ανάγκες κάθε πελάτη. «Είμαστε πάροχοι υπηρεσιών και οι ατομικές ανάγκες των πελατών μας είναι η κυριότερη πρόκληση», ήταν τα λόγια του κ. O’Neil. Παράλληλα συμπλήρωσε ότι η βελτιστοποίηση της απόδοσης των πλοίων οδηγεί σε μια αμοιβαία επωφελή σχέση, ενώ, αναφερόμενος στην ψηφιοποίηση, τόνισε ότι είναι σημαντικός πυλώνας ανάπτυξης σήμερα, ωστόσο επισήμανε ότι οι εταιρείες θα πρέπει να επικεντρωθούν στον άνθρωπο και στη βελτίωση της εργασίας του μέσω συνεχούς εκπαίδευσης. Τέλος, κατά τον ίδιο, η ποιότητα και η ασφάλεια είναι τα κυρίαρχα συστατικά για να βρεθεί μια εταιρεία στην κορυφή και όχι απαραίτητα το μέγεθός της. «Δεν χρειάζεται να είσαι ο μεγαλύτερος για να είσαι ο καλύτερος», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Από την πλευρά του, ο κ. Πατρίκιος τόνισε ότι, για μια παραδοσιακή οικογενειακή in-house εταιρεία όπως η Kyklades Maritime, κύριες προκλήσεις αποτελούν οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί, η τεχνολογία και ο ανθρώπινος παράγοντας. Αναλυτικότερα, κατά τον κ. Πατρίκιο το μεγάλο ζήτημα για την εφαρμογή των περιβαλλοντικών κανονισμών είναι η προσαρμογή των ανθρώπων που εργάζονται σε στεριά και θάλασσα, αλλά και των συστημάτων της εταιρείας, στη νέα πραγματικότητα, καθώς οι κανονισμοί αυτοί δεν προέρχονται απαραίτητα αποκλειστικά από το εξωτερικό περιβάλλον αλλά και από τους ναυλωτές. Ο ίδιος σημείωσε ότι πλέον οι ναυτιλιακές εταιρείες δέχονται πληθώρα δεδομένων, ωστόσο το σημαντικό είναι αυτά να φιλτράρονται προκειμένου να μετατρέπονται σε πληροφορία και εν τέλει σε κύριο εργαλείο για τη λήψη αποφάσεων. Αναφορικά με τον ανθρώπινο παράγοντα, ο κ. Πατρίκιος σημείωσε ότι οι άνθρωποι εν πλω, αλλά και στα γραφεία, θα πρέπει να είναι κατάλληλα εκπαιδευμένοι, καθώς «χωρίς τους κατάλληλους ανθρώπους δεν μπορούμε να διαχειριστούμε κατάλληλα τα περιουσιακά μας στοιχεία», όπως σχολίασε χαρακτηριστικά. Ο επικεφαλής της Kyklades Maritime αναφέρθηκε και στην επίτευξη οικονομιών κλίμακας, τονίζοντας ότι η καλή φήμη μιας εταιρείας αποτελεί εχέγγυο για την πρόσβαση σε πηγές χρηματοδότησης. Τέλος, ο κ. Πατρίκιος ανέφερε ότι το γεγονός ότι οι παραδοσιακές εταιρείες έχουν μια πιο απλή οργανωτική δομή, με αποτέλεσμα να δρουν πιο άμεσα και αποτελεσματικά, αναγνωρίζεται από τους μεγάλους ναυλωτές.

1 (1)

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι επιτυχημένοι διότι διατηρούν τον οικογενειακό χαρακτήρα και την οικογενειακή ατμόσφαιρα στις επιχειρήσεις τους χωρίς να τις έχουν μετατρέψει σε απρόσωπα νομικά πρόσωπα, υποστήριξε αρχικά ο κ. Σαρρής. Αναφερόμενος στην εταιρεία που ο ίδιος εκπροσωπεί, ο κ. Σαρρής επισήμανε ότι η εταιρική της κουλτούρα έχει μετατραπεί σε μια «στέρεη» πλατφόρμα, μέσω της οποίας έχει δημιουργηθεί μια δομή κατάλληλη για τη λήψη άμεσων αποφάσεων, ιδιαίτερα για την δοκιμή νέων τεχνολογιών, χαρακτηριστικό που δίνει πλεονέκτημα στις in-house εταιρείες έναντι των third-party. Παράλληλα, ο CEO της Enterprises Shipping and Trading S.A., υπογράμμισε την ανάγκη συνεχούς επένδυσης από πλευράς των ναυτιλιακών εταιρειών στους τομείς της καινοτομίας, προκειμένου να επιτευχθούν υψηλότεροι στόχοι, και συμπλήρωσε πως το γεγονός ότι η πλειονότητα των επικεφαλής in-house εταιρειών θέτουν υψηλούς στόχους για τις επιδόσεις των εταιρειών αυτών δρα πολύ θετικά στο management και αντανακλάται στις αξίες των περιουσιακών στοιχείων. Μία ακόμα διαφορά που εντοπίζει ο κ. Σαρρής είναι η ευελιξία των επικεφαλής in-house ναυτιλιακών εταιρειών να επενδύουν «ελεύθερα» στην ίδια τους την εταιρεία, βελτιώνοντας τις προδιαγραφές της και καθιστώντας την όσο το δυνατόν πιο ανταγωνιστική στις διεθνείς αγορές.

Ο κ. Kapoor, από τη μεριά του, ανέφερε ότι οι οικονομίες κλίμακας δεν αποτελούν αυτοσκοπό για τις third-party εταιρείες, καθώς αυτές επικεντρώνονται κυρίως σε θέματα βελτίωσης της ασφάλειας εν πλω και αναβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πλοιοκτήτες. O ίδιος κατέληξε στο ότι, για την επιβίωση μιας εταιρείας, η προσαρμογή είναι μονόδρομος.

1 (3)

Φωτό: Ναυτικά Χρονικά