Ν. Πηλείδου: Αφοσίωση στην ενίσχυση της κυπριακής ναυτιλίας

Ν. Πηλείδου: Αφοσίωση στην ενίσχυση της κυπριακής ναυτιλίας

311
Ν. Πηλείδου: Αφοσίωση στην ενίσχυση της κυπριακής ναυτιλίας

Η υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου κ. Νατάσα Πηλείδου μιλά στα Ναυτικά Χρονικά για το ρόλο της Κύπρου ως ναυτιλιακό κέντρο, την προσπάθεια ενίσχυσης του κυπριακού νηολογίου, αλλά και τους στόχους και φιλοδοξίες της για το διεθνές συνέδριο και έκθεση Maritime Cyprus.

Σύμφωνα με ανακοινώσεις του υφυπουργείου ναυτιλίας, το τελευταίο έτος είναι εμφανής η ραγδαία αύξηση των ναυτιλιακών εταιρειών που εδρεύουν στην Κύπρο. Ποιό είναι το προφίλ των εταιρειών που επιλέγουν τη μετεγκατάσταση στη νήσο Κύπρο και ποιά πιστεύετε πως είναι τα σημαντικότερα κίνητρα που οδηγούν τις διαχειρίστριες εταιρείες σε αυτή την απόφαση;

Μπορούμε να επιβεβαιώσουμε την τάση με τον αυξανόμενο αριθμό διαχειριστών πλοίων, ιδιοκτητών ξένων πλοίων και ναυλωτών που είναι εγγεγραμμένοι στο Σύστημα Φόρου Χωρητικότητας, το οποίο έχει αυξηθεί από 168 σε 215 από τη δημιουργία του Υφυπουργείου.  Πέραν του μεγάλου ενδιαφέροντος των εταιρειών που εκτελούν βασικές ναυτιλιακές δραστηριότητες, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον και από εταιρείες που ασχολούνται με δραστηριότητες που σχετίζονται με τη ναυτιλία, όπως ασφαλιστικές εταιρείες και οργανισμούς ναυτασφάλισης (P&I Clubs). Είμαστε αφοσιωμένοι στο στόχο μας για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της κυπριακής ναυτιλίας και της παροχής υψηλής ποιότητας υπηρεσιών με φιλικό προς τις επιχειρήσεις κόστος, ώστε να διασφαλιστεί ότι η ανάπτυξη αυτή θα συνεχιστεί για τα επόμενα χρόνια. Το όραμά μας είναι να εδραιώσουμε τη θέση της Κύπρου ως ένα πραγματικά ολοκληρωμένο ναυτιλιακό κέντρο, καλύπτοντας το πλήρες φάσμα των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων.

Για τις εταιρείες που επιλέγουν ως έδρα τους την Κύπρο, ένα σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα είναι η ισχυρή υποδομή ναυτιλιακών υπηρεσιών, η οποία καλύπτει το εύρος των ασφαλιστικών, νομικών και λογιστικών υπηρεσιών, της διαχείρισης πλοίων, τις υπηρεσίες ανεφοδιασμού καυσίμων και τεχνικών υπηρεσιών οι οποίες παρέχονται σε εικοσιτετράωρη βάση.  Προσφέρουμε έναν μοναδικό συνδυασμό επαγγελματιών υψηλής εξειδίκευσης, απαράμιλλης ποιότητας ζωής και ιδανικής θέσης από την άποψη της χρονικής ζώνης και της πρόσβασης στις αναδυόμενες αγορές.

Πιστεύετε πως η μετεγκατάσταση των εταιρειών στην Κύπρο θα έχει επίπτωση στον αριθμό των εγγεγραμμένων πλοίων στο κυπριακό νηολόγιο;

Τόσο ο αριθμός των πλοίων που είναι νηολογημένα κάτω από την Κυπριακή Σημαία όσο και ο αριθμός των εταιρειών στο Κυπριακό Σύστημα Φόρου Χωρητικότητας αυξάνονται σταθερά και ευελπιστούμε ότι αυτή η ανάπτυξη θα συνεχίσει. Η έκθεση διαχείρισης της Ναυτιλίας της Κεντρικής Τράπεζας για το 2ο τρίμηνο του 2008 σημείωσε αύξηση 11% (υψηλότερη από ποτέ) και αύξηση των εσόδων των εταιρειών από πλοία με σημαία Κύπρου από 10% σε 33%.

Ως καθιερωμένο και υψηλής ποιότητας Νηολόγιο, το κυπριακό νηολόγιο δίνει έμφαση στην ασφάλεια και την ποιοτική εξυπηρέτηση και είμαστε περήφανοι για την ανάπτυξη που έχει επιτευχθεί τα τελευταία τριάντα χρόνια.  Η κυπριακή σημαία κατατάσσεται μεταξύ των κορυφαίων διεθνών στόλων, ενώ αντιπροσωπεύει ένα νεαρό στόλο με μέσο όρο ηλικίας πλοίων επτά ετών, που περιλαμβάνει πάνω από 1.000 ποντοπόρα πλοία συνολικής χωρητικότητας άνω των 24 εκατομμυρίων.  Έχουμε πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα, συμπεριλαμβανομένου ενός ολοκληρωμένου και ευνοϊκού συστήματος φόρου χωρητικότητας (TTS) – το πρώτο φορολογικό σύστημα ανοιχτού μητρώου που εγκρίθηκε ποτέ από την ΕΕ – το οποίο δημιουργεί ένα σταθερό δημοσιονομικό περιβάλλον μακροπρόθεσμα. Ως εκ τούτου, θα συνεχίσουμε να αναπτύσσουμε τις υπηρεσίες που προσφέρουμε ανεξάρτητα από τη μετεγκατάσταση εταιρειών στην Κύπρο.

Νωρίτερα τον Αύγουστο ανακοινώθηκε πως το 2024 θα ξεκινήσει τη λειτουργία του το Θαλάσσιο και Ναυτιλιακό Ινστιτούτο Κύπρου στη Λάρνακα. Ποιος θα είναι ο σκοπός του νεοσύστατου Ινστιτούτου; Η συγκεκριμένη κίνηση σηματοδοτεί και την ίδρυση ενός παράλληλου και συμπληρωματικού – σε αυτό της Λεμεσού- ναυτιλιακού συμπλέγματος στη Λάρνακα;

Το Κυπριακό Ναυτικό και Ναυτιλιακό Ινστιτούτο θα είναι ένα ανεξάρτητο, διεθνές, επιστημονικό και επιχειρηματικό κέντρο αριστείας για θαλάσσιες δραστηριότητες.  Θα διεξάγει δραστηριότητες έρευνας, τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας (ΕΤΑΚ) για την παροχή πρακτικών λύσεων στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ή θα αντιμετωπίσει η ναυτιλιακή βιομηχανία και η κοινωνία στο μέλλον.  Είμαστε ιδιαίτερα ενθουσιασμένοι με αυτήν την πρόταση καθώς η Κύπρος διαδραματίζει σημαντικό ρόλο τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.  Η ανάπτυξη των δραστηριοτήτων ΕΤΑΚ είναι καθοριστική για τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη του θαλάσσιου συμπλέγματος της Κύπρου, αναδεικνύοντας τη χώρα μας ως Κέντρο Αριστείας.  Ανάμεσα στις σημαντικότερες προτεραιότητες μας είναι η ενίσχυση της συνεργασίας και των συνεργειών μεταξύ της ναυτιλιακής βιομηχανίας και της ακαδημαϊκής κοινότητας σε διεθνές επίπεδο, κάτι που ακριβώς θα μπορέσει να υποστηρίξει το CMMI. Και από την άποψη της τοποθεσίας, οι δραστηριότητες του CMMI θα εκτείνονται σε όλη τη χώρα, και όχι μόνο στη Λάρνακα και τη Λεμεσό.

201905141352582635

Πριν λίγες μόλις ημέρες ανακοινώθηκαν αλλαγές στην τιμολογιακή πολιτική του υφυπουργείου Ναυτιλίας αναφορικά με τα τέλη των πλοίων που είναι εγγεγραμμένα στο κυπριακό νηολόγιο, μεταξύ των οποίων η κατάργηση των αρχικών τελών εγγραφής και έκδοσης των αρχικών πιστοποιητικών. Ποιές στρατηγικές επιδιώξεις του υφυπουργείου Ναυτιλίας εξυπηρετεί αυτή η απόφαση;

Πρόκειται για μια νέα τιμολογιακή πολιτική η οποία προβλέπει τη στρογγυλοποίηση και την ομαδοποίηση των τελών, καθώς και την ακύρωση της αρχικής πληρωμής εγγραφής πλοίου.  Η διασφάλιση και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας στην οποία στοχεύει η Κύπρος είναι το κλειδί για την πραγματοποίηση των αναπτυξιακών μας στόχων. Με την ανανέωση της πολιτικής μας για την εγγραφή πλοίων, τη μείωση της γραφειοκρατίας, τον εξορθολογισμό των τελών του νηολογίου και την ανανέωση του συστήματος φόρου χωρητικότητας, είμαστε απολύτως επικεντρωμένοι στην παροχή υπηρεσιών πρώτης κατηγορίας. Είμαστε βέβαιοι ότι αυτό θα συνεχίσει να προσελκύει πλοιοκτήτες στο μητρώο μας και θα αυξήσει την ολική χωρητικότητα του στόλου μας, η οποία ανέρχεται σήμερα στα 24,4 εκατομμύρια.

Πρόσφατα ανακοινώθηκε η δημιουργία κλάδου Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων στις τεχνικές σχολές της Κύπρου. Με ποιόν τρόπο θα εξασφαλίζεται στους νέους μαθητές που επιλέγουν το συγκεκριμένο κλάδο, η παραμονή και σταδιοδρομία στο ναυτικό επάγγελμα;

Δεδομένου του αυξανόμενου επιπέδου και της πολυπλοκότητας της ρύθμισης και των ταχέων τεχνολογικών αλλαγών που απαιτούνται για να ανταποκριθούν σε αυτήν, οι ευκαιρίες που προσφέρονται τόσο στις ναυτιλιακές εταιρείες όσο και στα άτομα που ασχολούνται με την καριέρα στον ναυτιλιακό τομέα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα στους τομείς της Επιστήμης, Τεχνολογίας, Μηχανικής και των Μαθηματικών. Θα χρειαστούν νέες δεξιότητες για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των μελλοντικών προκλήσεων και για την εξέλιξη του πλαισίου διεξαγωγής  του διεθνούς εμπορίου.

Κάτι που μας ενθουσιάζει ιδιαίτερα είναι η δημιουργία του νέου Κέντρου Αριστείας για την ναυτική και θαλάσσια καινοτομία στο οποίο αναφέρθηκα παραπάνω. Το Κέντρο έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση € 40 εκατ. από την Κυπριακή Κυβέρνηση, την ΕΕ και τον ιδιωτικό τομέα.  Ένας αυξανόμενος αριθμός εταιρειών θαλάσσιας τεχνολογίας και καινοτομίας στην Κύπρο έχουν ήδη εκφράσει ενδιαφέρον για συμμετοχή στο πρόγραμμα σε συνεργασία με τις ναυτιλιακές εταιρείες τους συμπλέγματος μας.

Η ναυτιλία εξακολουθεί να είναι μια συναρπαστική βιομηχανία για όσους επιθυμούν να εξερευνήσουν και να ξεπεράσουν τα όρια της. Αυτό είναι το μήνυμα που θέλουμε να δώσουμε προς τα έξω – ότι πρόκειται για έναν συναρπαστικό τομέα με προοπτική. Η ευαισθητοποίηση του κοινού είναι ζωτικής σημασίας για τη μακροπρόθεσμη ευημερία της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Με αφορμή το διεθνές συνέδριο και έκθεση Maritime Cyprus, ποιο είναι το μήνυμά σας προς την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα;

Με το 2020 και την επικείμενη προθεσμία του IMO για τα κατώτατα όρια θείου, που βρίσκεται μόνο λίγους μήνες μακριά, η ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμετωπίζει μια τρικυμία συνεχούς και άνευ προηγουμένου αλλαγής. Η συζήτηση και η ανταλλαγή απόψεων για θέματα όπως η απαλλαγή από τον άνθρακα, η ψηφιοποίηση, η γαλάζια οικονομία και η ευρεία υιοθέτηση νέων τεχνολογιών, που κάποτε υπήρχαν μόνο ως αφηρημένες έννοιες, διαμορφώνουν  τη νέα πραγματικότητα στον τομέα της ναυτιλίας.

Μετά από χρόνια υποθετικών συζητήσεων, τώρα βρισκόμαστε ενώπιον μιας σειράς από ριζικές αλλαγές, με πραγματική πρόοδο στην τεχνολογία που αφορά τα αυτόνομα πλοία, τις ψηφιοποιημένες επιχειρήσεις, κ.α.

Ωστόσο η αλλαγή δημιουργεί και ευκαιρίες. Το Συνέδριο Ναυτιλιακή Κύπρος 2019 προσφέρει σε εκατοντάδες ναυτιλιακούς επαγγελματίες από όλο τον κόσμο, την ευκαιρία να συζητήσουν και να ανταλλάξουν απόψεις για να βρουν λύσεις στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία και να μοιραστούν τις εμπειρίες τους αναφορικά με τις βέλτιστες πρακτικές. Φέτος γιορτάζουμε την τριακονταετή επέτειο του Συνεδρίου Ναυτιλιακή Κύπρος και το πρόγραμμα του Συνεδρίου περιλαμβάνει μερικές από τις πιο διακεκριμένες και ισχυρότερες προσωπικότητες της διεθνούς ναυτιλίας.

Το Συνέδριο καταπιάνεται με σημαντικά θέματα όπως οι διεθνείς ρυθμιστικές απαιτήσεις, η διαχείριση αλλαγών και η αειφόρος χρήση των θαλάσσιων πόρων, καθώς και η στήριξη νέων στελεχών στον τομέα ναυτιλίας στη σύνοδο των Νέων Στελεχών – ένα διαδραστικό εργαστήρι που τους δίνει την ευκαιρία να συζητήσουν το όραμα τους για τη βιομηχανία μας και να μοιραστούν τις ιδέες τους για πλάνο δράσης που θα μπορούσε να εφαρμοστεί. Υπάρχουν ακόμα κάποιες κενές θέσεις, αν θέλετε να εγγραφείτε. Ανυπομονούμε να δούμε πολλούς από εσάς εκεί!

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.